"ترکیه در حال علنی کردن تعهدات رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به مسکو در دیدار با رئیس جمهور روسیه در نهم ماه اوت است. مهم‌ترین این تعهدات پذیرفتن باقی ماندن رئیس جمهور سوریه در قدرت در مقابل تشکیل ائتلافی سه جانبه با ایران و روسیه برای مقابله با قدرت گرفتن کُردها است."

ترکیه باقی ماندن اسد در قدرت را به علت مبارزه مشترک با کُردها پذیرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، پایگاه عرب آنلاین در تحلیلی نوشته است: بنعالی ییلدیریم، نخست وزیر ترکیه روز شنبه اعلام کرد امکان دارد اسد نقشی در دوره انتقالی سوریه داشته باشد و اشاره کرد آنکارا نقشی فعالانه‌تر در برخورد با درگیری جاری در سوریه در شش ماه آینده ایفا خواهد کرد تا این کشور بر اساس قومی تقسیم نشود.

ناظران گفتند این اظهارات، سخنان محرمانه‌ای را علنی کرد که درباره "بازنگری‌های دردناک" آتی ترکیه در قبال مسئله سوریه بیان می‌شد؛ بازنگری‌هایی که به این کشور اجازه می‌دهد در ائتلافی مقابل آمریکا قرار گیرد که با حمایت از یگان‌های نظامی کُرد و اتکاء به آنها در اخراج داعش از شمال سوریه بر خشمگین کردن اردوغان اصرار دارد.
ناظاران اشاره کردند اعتراف ترکیه به باقی ماندن اسد در مرحله انتقالی که کسی نمی‌داند چه زمانی آغاز می‌شود نیازمند آن است که رئیس جمهور این کشور گام‌های تازه‌ای را بردارد، از جمله آن‌ها اجرای مهم‌ترین شرط روسیه یعنی متوقف کردن نفوذ مخالفان و سلاح از طریق مرزهای ترکیه به سمت سوریه یعنی توقف حمایت ترکیه از مخالفان مسلح مانند جیش الفتح است.
انتظار می‌رود آنکارا در راستای پذیرش ایده باقی ماندن اسد در دوره انتقالی، فشار بر مخالفان سوری را آغاز کند که در خاک این کشور قرار دارند و آنان را برای گفتگو با نمایندگان رئیس جمهور سوریه آماده کند و چه بسا این نقش همان نقشی است که نخست وزیر ترکیه از آن سخن گفت.
ییلدریم گفت: "ترکیه نقش فعال‌تری در قضیه سوریه در شش ماه آینده به عنوان بازیگری منطقه‌ای ایفا خواهد کرد. این به معنای اجازه ندادن به تقسیم سوریه بر مبنای هر گونه ویژگی قومی و نژادی است و این برای ترکیه مسئله مهمی است".
این فشارها در میان مخالفان اختلاف و شکاف ایجاد و برخی از آنها را به فکر ترک کردن ترکیه خواهد انداخت و شاید گروه‌هایی مانند النصره و جیش الفتح را به اجرای عملیات انتقامی از متحد خود اردوغان سوق می‌دهد مانند آنچه پیش از این داعش انجام داد.
ترکیه نگران است قدرت گرفتن بیشتر گروه‌های مسلح کرد در سوریه به تشویق جنبش شورش کُرد در ترکیه بینجامد که فعالیتهای خود را پس از فروپاشی آتش بس میان عناصر مسلح و دولت در سال گذشته از سرگرفته است.
گسترش نفوذ کُردهای سوریه علت اصلی تنش میان آنکارا و واشنگتن بود. آمریکا درخواست‌های ترکیه را برای متوقف کردن تجهیز جنگجویان کُرد به سلاح را نپذیرفت و از این رو اردوغان مجبور شد برای متوقف کردن این گسترش نفوذ به دنبال ائتلاف با ایران باشد. سپس اسد به این ائتلاف پیوست و شروع به اجرای حملات متمرکز روی مواضع کُردها کرد و از این طریق هشدارهای روز جمعه آمریکا را به چالش کشید.
تحلیلگران ترک اعتقاد دارند بمباران هوایی شهر حسکه از سوی نیروی هوایی سوریه به نخست وزیر ترکیه برای اعلام پذیرش باقی ماندن اسد در قدرت کمک کرد، گویی هماهنگی قبلی درباره گام های متقابل وجود دارد.
ییلدریم گفت دمشق متوجه شده کُردها نیز برای سوریه به تهدید تبدیل شده‌اند.
وی درباره بلندپروازی کُردها برای وصل کردن مناطقی که در آن سوی مرزهای ترکیه بر آن سیطره دارند، گفت: "این مسئله وضعیت جدیدی است" و آشکار است نظام سوریه متوجه شده است ساختاری که کُردها تلاش می‌کنند در شمال سوریه تشکیل دهند نیز تهدیدی برای سوریه شده است".
تحلیلگران اشاره می‌کنند در روابط بین‌المللی دوست یا دشمن همیشگی وجود ندارد بلکه منافع تعیین کننده سیاست کشورهاست، بنا بر این منفعت اردوغان از درخواست برای کناره گیری بشار اسد به تمرکز به روی مبارزه با کُردها از ترس تکرار تجربه عراق تغییر کرد، تجربه‌ای که نزدیک است در سوریه اتفاق افتد به ویژه پس از این که کُردها توانستند نهادها و موسسات خود را برپا کنند و نیروهای خود را در امتداد شمال سوریه که اکثر ساکنان آن را کُردها تشکیل می‌دهد مستقر کنند.
امجد رستمی، تحلیلگر سیاسی کُرد ایران به روزنامه العرب گفت: "درباره نزدیک شدن ترکیه، سوریه و ایران به یک دیگر در خصوص مسئله کُردها در شمال سوریه، باید گفت دولت ترکیه که همیشه خواستار براندازی نظام سوریه بود و با باقی ماندن اسد بر سر قدرت در مرحله انتقالی مخالفت می‌ورزید اکنون سیاست خود را به طور کامل تغییر داده است."
وی تأکید کرد: "نظام سوریه با کُردها در گذشته همکاری کرد تا از این موضوع به عنوان حربه‌ای برای تهدید ترکیه استفاده کند و در این امر موفق شد".
تحلیلگر مسایل سیاسی ترکیه، اوکتای یلماز نیز به روزنامه العرب گفت نظام اسد با مبارزه با کُردها و ارسال نشانه‌های حسن نیت برای نزدیک شدن به ترکیه طبق تمایل ایران می‌خواهد با ترکیه روابط بهتری برقرار کند و در مقابل ترکیه نیز این مسئله را با پذیرش اسد در مرحله انتقالی پاسخ داد.
ارتش سوریه در بیانیه‌ای بخش نظامی حزب کارگران کردستان را به محاصره شهر حسکه و گلوله باران با توپخانه، تانک و هدف قراردادن مواضع ارتش عربی سوریه در داخل این شهر و نیز ادامه ارتکاب جنایت با هدف سیطره یافتن بر شهر حسکه متهم کرد.
واشنگتن یگان‌های حفاظت از ملت کُرد را نیروی جنگوی موثر در مبارزه با داعش به حساب می آورد اما آنکارا آن را بخش سوری حزب کارگران کردستان می‌داند.

منبع: اداره کل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.