سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سعودی ها در منطقه دچار توهم هستند گفت: اقدامات هیجانی و مخرب سعودی ها علیه ایران راه به جایی نخواهدبرد .

سعودی ها دچار توهم هستند/ اقدامات هیجانی راه به جایی نخواهد برد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی درخصوص دعوت از سرکرده گروهک تروریستی منافقین به عربستان سعودی و ادامه رفتارهای تنش زای سعودی ها گفت: متاسفانه سعودیها علیرغم میل باطنی ما دچار توهمی جدی هستند و با توجه به مشکلاتی که درون کشور و در منطقه دارند دست به حرکات هیجانی و نابخردانه می زنند که این اقدامات راه بجایی نخواهد برد.
قاسمی افزود: سعودی ها هر جا زخم چرکینی پیدا می کنند با این توهم که فشاری به ایران وارد کنند روی آن دست می گذارند . دعوت از سرکرده گروهک تروریستی منافقین به عربستان هم از این قبیل اقدامات است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد عقلانیت به عربستان سعودی بازگردد و به آینده خود بیندیشد چرا که ثبات منطقه به نفع خود عربستان هم هست و باید از رفتارهای خطرناک دست بردارد.
وی همچنین در مورد ادعای عربستانی ها مبنی بر برنامه ترور سفیر عربستان سعودی در عراق گفت: از این حرفها بخصوص از سوی عربستان زیاد زده می شود. تعجبی ندارد عربستان در شرایط کنونی برای فرافکنی و سرپوش گذاشتن بر شکستها در یمن سوریه و نقاط دیگر از این مباحث مطرح کند.

** ارتقای روابط با انگلیس 
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره ارتقای روابط باانگلیس در سطح سفیر گفت: یکی از اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران این است که رابطه خود را با کشورها ارتقا داده و حفظ کند و انگلستان هم یکی از این کشورهاست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: روابط دو کشور مدت به دلایل مختلف دچار تنش بود ولی الان در دو کشور سفارتخانه هایشان را در سطح کاردار فعال کرده اند و امکان ارتقای این روابط به سطح سفیر وجود دارد و امیدواریم در اینده این اتفاق بیفتد.
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص همکاری سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه در سوریه گفت:اینکه گفت و گوهای فعلی منجر به همکاری سه جانبه در آینده شود هنوز زود است ،ما یک مراوده با روسیه داریم و با ترکیه هم رابطه دیگری داریم.
قاسمی ادامه داد:از سوی دیگر ترکیه و روسیه هم بعد از بحرانی که داشتند و تحولاتی که جدیدا بین شان اتفاق افتاد آغاز جدیدی در روابط خود دارند. اقای اردوغان به مسکو رفت، با آقای پوتین دیدار کرد و دو طرف سعی می کنند به وضعیت قبل برگردند. 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه تجدید رابطه دو کشوربه نفع ثبات و امنیت منطقه است، گفت:نهایتا در جایی اشتراک نظر هم بین سه کشور اتفاق می افتد. اینکه در چه مقطعی، چگونه و در کدام مباحث،باید گفت پیش بینی در سیاست امکان پذیر نیست. ما رایزنی ها را ادامه می دهیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد.

** توقیف لنج های ایرانی
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره توقیف لنج های ایرانی از سوی عربستان سعودی گفت: ما نسبت به وضعیت ایرانیان خارج از کشور حساس و پیگیر هستیم. متاسفانه به دلیل شیطنت ها و ندانم کاری هایی که عربستان داشت ما رابطه سیاسی نداریم لذا مستقیم نمی توانیم پیگیری خاصی انجام دهیم و باید در کویت یا امارات پیگیری کنیم .
قاسمی تصریح کرد: بخش کنسولی وزارت امور خارجه پیگیر مسائل ایرانیان است و ما به لحاظ وظیفه ذاتی و مسائل عاطفی وضیت آنها را دنبال می کنیم منتهی مسیر آن گاهی طولانی و یا کند می شود. 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای اجلاس سه جانبه ایران روسیه و آذربایجان اظهار داشت: یکی از کارهایی که در گذشته هم جمهوری اسلامی ایران مبتکر آن بود،اجلاس چند جانبه است؛ یکی اجلاس که در این زمینه بر گزارشد، اجلاس میان ایران، آذربایجان و روسیه بود.این اجلاس می تواند الگویی در روابط با سایر کشورها هم باشد. 
وی با بیان اینکه نتایج خوبی از این اجلاس گرفتیم ابراز امیدواری کرد این اجلاس در دوره های مشخص شده خود پیگیری شود و منجر به شکل گیری سازو کاری برای ارتقای همکاری با سایر کشورها باشد.

** لغو روادید برخی کشورها
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه لغو روادید از سیاست های وزارت خارجه برای تسهیل رفت و آمد است،گفت: این شرایط برای ارمنستان گرجستان و ترکیه ایجاد شده و با آذربایجان هم مباحث شروع شده است منتهی در این سفر با توجه به سه جانبه بودن ، فرصت کافی وجود نداشت.
به گفته وی چیزی که در مورد آذربایجان از قبل هم مطرح بود و توقع داشتیم به آن برسیم تسهیلات بیشتر برای ایرانیان بود نه لغو روادید و در حال حاضرآذربایجان قول داده تسهیلات ویزایی را برای ایرانیان بیشتر کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره از سر گیری سفرهای گردشگری به ترکیه در شرایط تداوم ناامنی در این کشور گفت:زمانی که در ترکیه وضعیت حاد بود،وزارت امور خارجه سفر گردشگران و تورهای گردشگری را ممنوع اعلام کرد تا وضعیت به یک ثبات نسبی رسید.
وی با بیان اینکه به خاطر یک انفجار در یک کشور همه راه ها را نمی بندند، خاطرنشان کرد:این اتفاقات را در کشورهای دیگر هم داریم ولی این دلیل نمی شود از طرق رسمی ممنوعیت ایجاد کنیم و به صنعت گردشگری، گردشگران و آژانس ها ضرر و زیان وارد کنیم.
قاسمی درعین حال گفت:ایرانیان آن قدر هوشمند هستند که سفرغیر ضروری انجام ندهند و مقاصد را با دقت انجام دهند. ما ممنوعیت دولتی را برداشتیم و اختیار را به گردشگران و آژانس ها دادیم تا با توجه به همه جوانب ،چارچوب ها را مشخص کنند تا امنیت و حرمت ایرانیان در سفر به ترکیه حفظ شود.

** سفر ظریف به نیویورک
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد سفر وزیر امور خارجه به مجمع عمومی سازمان ملل متحد و احتمال دیدار وی با جان کری گفت:سفر دکتر ظریف به مجمع عمومی انجام خواهد شد،در این خصوص برنامه ریزی شده و ایشان به موقع سفر خود را دارند در آنجا هم ملاقات متعددی با همتایان خود خواهند داشت.
وی ادامه داد: اما اینکه چه ملاقات هایی در این سفر پیش بینی شده هنوز زود است چون معمولا ملاقاتها روزهای قبل از سفر تنظیم می شود.
قاسمی در مورد وضعیت کردها در منطقه و موضع ایران، ترکیه و روسیه در قبال این مسئله گفت: حتما در مورد کردها اختلاف موضع بین سه کشور وجود دارد موضع ما وترکیه یکسان نیست. از سوی دیگر موضع روسیه با ایران و ترکیه متمایز هست؛روسها نه استان کرد نشین دارند نه هم مرز هستند ممکن است از بحث کردی استفاده ابزاری کنند.
به گفته وی مواضع ایران و ترکیه هم ممکن است در جاهایی مشابهت و در جاهایی تعارض داشته باشد علاوه بر این مسئله دولت ترکیه و کردها مسئله ای است که به هر حال دولت ترکیه باید بتواند با تعامل بهتر به حل و فصل آن بپردازد.
وی خاطرنشان کرد: این مسئله بحث جدیدی نیست و تنها شکل جدیدی به خود گرفته بحث کردها در ترکیه از مدتها پیش مطرح بوده و باز هم مطرح خواهد بود.

** بازداشت دو دیپلمات خارجی
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سفر دو دیپلمات اروپایی و بازداشت آنها گفت:دیپلماتهایی که در تهران هستند می توانند به هر نقطه ای از ایران سفر کنند دیپلماتها عمدتا به تشریفات وزارت خارجه اطلاع می دهند و این سفرها هم عمدتا یا سفر کاری و یا تفریحی است.
وی خاطرنشان کرد: در جریان این سفر تخلف عمده ای به ما گزارش نشده ممکن است کسانی در بلند گوهای مختلف صحبت کرده و خواستار مجازات هایی شده باشند اما تا زمانی که ما به عنوان وزارت خارجه گزارشی از نهادهای امنیتی و انتظامی مبنی بر خلاف دریافت نکنیم و روشن نشود اقدامی نمی کنیم و تاکنون چنین گزارشی دریافت نکردیم.
وی تصریح کرد:اگر دیپلماتی حقوق حقه ومقررات ما را زیر پا بگذارد به آن بی اعتنایی کند مثل همه جای دنیا با آن دیپلمات از طرق لازم به صورت جدی برخورد خواهیم کرد منتهی این امر منوط است به دریافت گزارش مستند و متقن و بر اساس بیانیه و اظهارات افراد چنین چیزی امکان پذیر نیست.
وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص بحران در بحرین و یمن خاطرنشان کرد: در مسائل داخلی سایر کشورها دخالت نمی کنیم همانطور که به دیگران اجازه نمی دهیم در مسائل داخلی ما دخالت کنند.
وی یادآور شد: در بحرین مشکلاتی که دولت در درون خود دارد باعث شده از اهرم شیعیان استفاده و آنها را سپر بلای مشکلات خود کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن استقبال از تشکیل شورای عالی در یمن گفت:تشکیل این شورا حق قانونی مردم یمن است تا آنها بتوانند در سرنوشت خود تصمیم گیری کنند و راهی پیدا کنند برای اینکه از وضعیت اسفبار بمباران هر لحظه ای عربستان خارج شوند.
عدم معرفی سفیر ایران در سوییس و از دست رفتن فرصت برای استفاده از شرایط پسابرجام به ویژه با توجه به حضور نهادهای مالی بین المللی در این کشور سوال دیگری بود که از سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شد.
وی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوییس فعال است و دیپلماتها کار می کنند و سعی می کنند نبود سفیر را جبران کنند ولی به هر حال سفیر تاثیرگذار است.
قاسمی با بیان اینکه افرادی برای این سفارتخانه تعیین شده و جابجا شده اند اظهار داشت: گاهگاهی پیش می آید افراد به دلایل شخصی جابجا و یا منصرف می شوند. امیدار هستیم فرد شایسته ای سریعتر به محل ماموریت خود اعزام شود.
قاسمی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص گفت و گوهای حقوق بشری ایران و اتحادیه اروپایی گفت: مذاکرات حقوق بشری با اروپا مسئله جدیدی نیست بیش از دو دهه است با کشورهای اروپایی نشستهای مشترک داشتیم.
وی با اشاره به گفت و گوهای دو طرف در قالب گفت و گوهای انتقادی و گفت و گوهای سازنده در زمینه های مختلف محیط زیست مواد مخدر و حقوق بشر گفت: در دوره تحریم روابط دو طرف تا حدی کاهش پیدا کرد و مذاکرات با اروپا هم متوقف شد.
به گفته سخنگوی دستگاه دیپلماسی ما دیدگاههای خود را داریم و علاقمند هستیم آنها مطلع باشند از این دیدگاهها. دو طرف ارزشهای خود را به مسائل حقوق بشر دارند ودر این نشستها می توانیم به تعریف مشترک برسیم ودر عمل می تواند به همکاری مشترک منجر شود.
وی تصریح کرد: ما در هر حوزه ای که کشورهای خارجی علاقمند به گفت وگو در آن حوزه باشند باشند ،می توانیم صحبت کنیم و از اعلام مواضع نگران نیستیم و تردید به خود راه نمی دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.