به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، نشست آراء اجتماعی امام خمینی(ره) با سخنرانی حجتالاسلام مسیح بروجردی مدرس حوزه علمیه و نوه امام خمینی(ره) در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
حجتالاسلام بروجردی در این نشست طی سخنانی عنوان کرد: یکی از بحثهای مهم ریشهای امام خمینی(ره) در مباحث اخلاق و سایر حوزهها «توحید افعالی» است بدین معنی که ما به این باور برسیم در کل عالم هیچ کسی مؤثر نیست مگر حق تعالی. همه افعال و رفتاری که از انسانها سر میزند و همه وقایعی که در عالم اتفاق میافتد تحت تدبیر خداوند قرار دارد.
وی در ادامه افزود: دیگر بحث مهم در مباحث امام این است که انسان یک ظاهر و یک باطن در درون خود دارد، رفتار انسان در ظاهر نمود پیدا میکند و عقاید و اخلاق او در درون وجود دارد، اما این اخلاق و عقاید بر رفتار او هم تأثیر میگذارد و به عکس رفتار او هم بر درونش مؤثر است همینطور دنیا و آخرت و بعد مادی و معنوی انسان نیز بر یکدیگر تأثیر میگذارند.
حجتالاسلام بروجردی با اشاره به اینکه اگر کسی به دنبال اصلاح اجتماعی باشد باید ظاهر و باطن را با همدیگر مدنظر داشته باشد، افزود: به هیچ وجه نمیتوان این دو را از هم جدا کرد یا به یکی توجه کرد و از دیگری باز ماند.
نوه امام خمینی(ره) دیگر اندیشه ریشهای مورد توجه امام خمینی را بحث فطرت انسان به شمار آورد و گفت: چنین تفکری را امام از استادشان مرحوم شاه آبادی دریافت کردند که همه انسانها دارای یک فطرت مشترک هستند که براساس این فطرت به چیزهایی که کمال است عشق میورزند و چیزی را که تشخیص میدهند برایشان کمال است تمایل دارند به آن برسند بنابراین چنین چیزی عشق به کمال هم معنی می دهد.
وی اظهار داشت: امام خیلی به دنبال این نبودند که در هدایت جامعه پاسخگوی سوالات باشند پاسخ را باید انسانها پیدا کنند یعنی امام طرح سوال میکردند اینکه مردم توجه به یک سری مسائل داشته باشند برای دستیابی به پاسخها تلاش کنند و در واقع انسانها اگر فضا مهیا باشد و تحت تأثیر رسانهها و افکار منحرف قرار نگیرند، خود کمال خود را پیدا کنند.
حجتالاسلام بروجردی با بیان اینکه افراد بهتر است برای خود وظیفه و نقشی در جامعه در نظر بگیرند و از نظر اجتماعی و سیاسی موقعیتی را مدنظر داشته باشند و خود حرکت کنند، گفت: امام هم به چنین چیزی معتقد بودند که لازم نیست انسانها را هُل داد آنها خود باید راه خود را پیدا کنند و در مسیر صحیح براساس طرح صحیح مباحث قرار بگیرند.
وی با تأکید بر اینکه امام تلاش داشتند نظر اسلام را در مباحث مختلف مطرح کنند، گفت: بیشتر بحثهای امام هنجاری است و اینکه نکات مثبت اسلام را مطرح میکردند به طور مثال مطرح میکردند که اسلام چون تلاش دارد که انسانها را هدایت کند و انسان هم دارای ابعاد مختلفی است، به همه ابعاد انسان کار دارد.
وی همچنین اظهار داشت: امام میفرمودند که بالاترین مرحله کمال انسانی بخشی است که هدایت مردم را برعهده دارند پیامبران پس از اینکه به نبوت میرسند و وحی الهی به آنها نازل میشود تازه مرتبه بعدیشان این است که در بین جامعه بیایند و مردم را هدایت کنند بنابراین اولیا الهی در آخرین سفر عرفانی خود بازگشت به مردم می کنند تا آنها را هدایت کنند، این بالاترین کمال شخص است و در مباحث اندیشهای امام بسیار ریشهای است. بنابراین امام نباید جامعه را رها کند و خلوت گزینی صوفیانه داشته باشد مثل برخی رهبران که جامعه را رها میکنند.
حجتالاسلام بروجردی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه تنظیم این مباحث از سوی ما بوده و اینطور نبوده که امام خود این مباحث را تنظیم کرده باشند، گفت: شاید خودشان اگر طرح مسئله میکردند نوع دیگری وارد مباحث میشدند بنابراین این برداشت ما است و این کار ، کاری نیست که مثلا بگوییم عین نظر امام بوده است خیلی وقتها اینطور است که ما چون در علوم مختلف مباحثی را آموختیم در ادامه به نظرات امام هم مراجعه میکنیم تا ببینیم چنین چیزی وجود دارد یا خیر بنابراین نمیتوانیم محکم و مستقل بگوییم حتماً امام طرفدار فلان نظریه بوده است و در نهایت نمیتوان قاطعانه صحبت کرد.
وی با بیان اینکه نخستین مطلب در بحثهای اجتماعی امام اولویت بر بحث حکومت، تعلیم و تربیت و ... است، گفت: وقتی به مجموع کلام امام مراجعه میکنیم بحثی شبیه این بحث اصالت فرد و اجتماع است و نزدیکترین بحثی که در این زمینه دارند این سوال است که اسلام که میخواهد انسان را هدایت کند این هدایت فردی است یا اجتماعی؟ از حرفهای امام بر میآید که اسلام آمده انسان را در اجتماع هدایت کند و انسانی که میخواهد در اجتماع هدایت شود در صورتی میتواند این مسیر را برود که به مرحله هدایت شدگی و کمال برسد.
نوه امام خمینی(ره)اظهار داشت: حکومتی که تلاش دارد انسان را اینگونه هدایت کند در همه زوایای زندگی انسان حضور داشته باشد چرا که میخواهد انسان را به کمال برساند پس مرحله اول این است که باید حکومتی باشد و این حکومت برای رساندن انسان به کمال باید از مسیری این کار را انجام دهد که این مسیر همان مسیر تعلیم و تربیت است امام در خانواده هم بیشتر به بحث تعلیم و تربیتی نگاه میکند و اینکه خانواده نخستین جایی است که انسان در آن تربیت میشود و سایر بخشها را خیلی صحبت نمیکند.
وی در ادامه یادآور شد: برخی اوقات آنقدر برداشتهای اشتباه از اندیشههای امام رایج شده مجبورم برخی مباحث را توضیح دهم، امام در یک دوره برای نیروهای انتظامی و مخصوصاً کمیتهها یک فرمان هشت مادهای دادند که کمیتهها بر زندگی مردم دخالت نکنند و اگر هم کسانی را که فعالیت مسلحانه کردند دنبال میکنند و رفتند در خانه مردم و حتی مواجه شدند که مشروبات الکی در این منازل هست، حق ندارند پیگیری و دخالت کنند و تحت این عنوان مباحث زیادی درباره حریم خصوصی مطرح کردند و از اشتباهاتی که اتفاق افتاده این است که حکومت حق دخالت در حریم خصوصی مردم را ندارد.
حجتالاسلام بروجردی افزود: درحالیکه امام تلاش دارد بگوید حکومت برای حریم خصوصی مردم حق ندارد از ابزار نظامی و انتظامی استفاده کند نه اینکه حکومت کاری به زندگی مردم ندارد! کار فرهنگی باید اصلاح شود و اسلام وظیفه اصلاح مردم را حتی در منازلشان دارد چرا که برایش اهمیت دارد که انسان همه جا انسان باشد اما راهش این نیست که با نیروی نظامی و انتظامی به این مسئله دخالت کنیم پس آن فرمان که جلوی دخالت بخشی از حکومت در زندگی مردم گرفته باعث سوبرداشتهایی شده که اشتباه است.
نظر شما