معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش ۸درصدی آتش‌سوزی در جنگلهای کشور گفت: در ۵ماهه سال جاری هزار و ۱۳۵ فقره آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع کشور با سطح ۱۱هزار و ۴۸۶ هکتار صورت گرفته است.

 ۱۱۳۵ بار جنگلها و مراتع ایران از ابتدای سال دچار آتش‌سوزی شد/ زمین‌خواری ۳هزار هکتاری یک نفر

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنیم، خداکرم جلالی امروز در نشست خبری سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری در محل وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: از سال 91 تا به امروز 30 درصد کاهش بهره برداری از جنگلها داشته‌ایم و میزان بهره‌برداری از 850 هزار مترمکعب به 550 هزار مترمکعب رسیده است که آنها نیز شامل درختان آسیب‌دیده، افتاده و درختان پرورشی بر اساس مصوبه دولت است.

وی افزود: در مدت یادشده 9500 هکتار توسعه کاشت جنگل داشته‌ایم. همچنین موضوع ترسیب کربن به‌ویژه در مناطق مرطوب و بیابانی با مشارکت مردم در حال اجرا است به‌طوری که تعداد مناطقی که ترسیب کربن در آنجا انجام می‌شود از یک استان در سال 91 به 20 استان توسعه یافته است.

خشکسالی مالی برای مبارزه با عملیات بیابان‌زدایی

رئیس سازمان جنگلها و مراتع گفت: عملیات بیابان‌زدایی 56 هزار و 200 هکتار انجام شده است اما این رقم نسبت به نیاز موجود کشور بسیار کم است که دلیل آن خشکسالی مالی در کنار خشکسالی اقلیمی است.

اعتبارات سازمان جنگلها در سال گذشته تنها 35درصد تخصیص داشت

جلالی در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه سازمان جنگلها و مراتع با توجه به نقشی مهمی که در حفظ مراتع و جنگلها کشور دارد در سال گذشته چه‌میزان تخصیص داشته‌ است، گفت: به‌دلیل مشکلات مالی دولت در سال گذشته تنها این سازمان 35 درصد تخصیص داشته است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به پروژه‌هایی که سازمان جنگلها در دو سال گذشته انجام داده است، گفت: این سازمان در دو سال گذشته 295 پروژه به‌ارزش 500 میلیارد دلار برای آبخیزداری، بیابانزدایی، حفاظتی، جنگل‌کاری و گیاهان دارویی انجام داده است. همچنین 2800 هکتار نهالکاری در سطح 19 هزار و 500 هکتار انجام شده و مدیریت چرا در مناطقی که نیاز به ساماندهی دارد به‌میزان 40 هزار هکتار انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص اقدامات انجام شده سازمان جنگلها اطراف دریاچه ارومیه گفت: پدیده نمکی اطراف دریاچه ارومیه از جمله مشکلاتی بود که سازمان جنگلها بر اساس تعهداتی که داشت اقدام به نهالکاری کرد و بر اساس ارزیابی که این ستاد بین 19 دستگاه اجرایی داشت ما توانستیم ارزیابی 100 از نمره 100 را دریافت کنیم.

جلالی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در کاهش و جلوگیری از زمین‌خواری در کشور گفت: 208 هزار هکتار در مراحل اقدامات اولیه رفع تصرف و از آن جلوگیری شد و در این ارتباط 700 پرونده مهم در خصوص زمین‌خواری ایجاد شد حتی برخی از این تصرفهای غیرقانونی مربوط به وقف بوده است.

وی افزود: تغییر کاربری این جنگلها بر اساس قانون اساسی مطلقاً ممنوع است و امکان واگذاری وقف آن وجود ندارد.

هزار و 135 بار جنگلهای ایران در سال جاری سوخت

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار تسنیم، مبنی بر "چرا در سالهای اخیر شاهد تشدید آتش‌سوزی در جنگلها بوده‌ایم و اینکه اقدامات خرابکارانه در این زمینه دخیل بوده است یا خیر؟" گفت: در 5ماهه ابتدایی سال جاری هزار و 135 فقره آتش‌سوزی در کشور صورت گرفته است که این رقم در مقایسه با هزار و 363 موردی سال گذشته 8 درصد کاهش داشته است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از 11 هزار و 486 هکتار جنگلی که در 5ماهه سال جاری دچار آتش‌سوزی شده است 6 هزار و 285 هکتار آن مرتع، هزار و 783 هکتار‌ آن جنگل، 295 هکتار آن جنگلهای دست‌کاشت و 3 هزار و 183 آن اراضی مشجر بوده است.

وی گفت: در آتش‌سوزیهای صورت گرفته در جنگلهای طبیعی کشور در 80 درصد مواقع خسارت سنگینی از آتش‌سوزیها ندیده است و اکنون به کار خود ادامه می‌دهند. همچنین با توجه به اینکه در فصل بهار نزولات جوی خوب بوده است و میزان بهره‌برداری دامداران از مراتع کشور کمی کاهش یافته میزان آتش‌سوزیها تا حدودی کاهش یافته شده است.

جلالی گفت: آتش‌سوزیهای صورت گرفته در جنگلهای کشور بیشتر به‌خاطر بی‌احتیاطی چوپانان، گردشگران و افرادی که نیاز به روشن کردن آتش دارند ایجاد می‌شود و ما بارها تأکید کرده‌ایم که حتی یک ته سیگار نیز می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌سوزی جنگل در حاشیه آن شود.

وی گفت: 95 درصد آتش‌سوزیهایی که در کشور صورت می‌گیرد به‌صورت غیرعمدی است هرچند اختلافات بین مرتع‌داران نیز در مواقعی منجر به ایجاد آتش‌سوزی می‌شود.

وی یادآور شد که اگر آتش‌سوزی به‌صورت غیرعمد در کشور صورت بگیرد شامل مجازات خواهد بود و قانون برای آنها 2 ماه تا 10 ماه زندان و پرداخت خسارت تعیین می‌کند.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع ادامه داد: سالانه یک درصد جنگلهای دنیا به‌میزان 40 میلیون هکتار دچار آتش‌سوزی می‌شوند که میزان جنگل‌سوزیهای ایران در مقایسه با متوسط جهانی یک بیست و پنجم است.

وی یادآور شد: آمریکا و کانادا به‌دلیل داشتن درختان سوزنی که این درختان دارای شیره‌ای به‌روی بدنه خود هستند مستعد آتش‌سوزی بوده و آتش‌سوزیهایی که در این کشورها صورت می‌گیرد در مقایسه با کشور ما بیشتر و اطفای حریق آنها راحت‌تر است.

بیش از 6هزار تن چوب قاچاق در 3 سال گذشته کشف شده است

جلالی در ادامه صحبتهای خود در خصوص میزان قاچاق چوب گفت: 598 تن زغال از سه سال گذشته کشف شده است، همچنین رقمی بالغ بر 6 هزار و 174 تن مجموع کشفیاتی بوده که به‌صورت چوب، هیزم، زغال و خار و خاشاک از دست متخلفان کشف شده است.

زمین‌خواری 3هزار هکتاری در چهارمحال و بختیاری توسط فرد حقیقی

رئیس سازمان جنگلها و مراتع در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: یکی از شاخص‌ترین زمین‌خواریهایی که در 3 سال گذشته کشف شده در استان چهارمحال و بختیاری است که با کمک دستگاه قضایی توانستیم 3هزار هکتار تصرف غیرقانونی را از دست متخلفان پس بگیریم و اقدامات لازم برای رفع تصرف این زمین انجام شد.

جلالی افزود: این زمین‌خواری توسط یک فرد حقیقی در بخش خصوصی صورت گرفته است .

وی گفت: در منطقه آق‌مشهد ساری 5 هزار هکتار از جنگلهای شمال کشور وقف شده بود که با پیگیریهای انجام شده و همکاری سازمان اوقاف کشور در قالب تفاهمنامه صورت گرفته بیش از دو میلیون هکتار آن به منابع طبیعی بازگشت و یک میلیون هکتار آن نیز اکنون در حال رسیدگی است.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع افزود: برای بازگشت سایر اراضی که مربوط به جنگلها و مراتع است در حال رسیدگی از طریق قوه قضائیه هستیم اما تا حکم لازم در این خصوص صادر شود زمان می‌برد.

جلالی در ادامه صحبتهای خود در پاسخ به سؤالی در خصوص جلب یک مقام منابع طبیعی استان مازندران در خصوص شکایت سازمان اوقاف گفت: زمانی که یک عرصه متعلق به ملت و نظام باشد در هیچ زمانی نباید آن عرصه را وقف کرد، دستگاه قضایی در این خصوص حکم نهایی را صادر می‌کند و با توجه به حساسیت دستگاه قضایی در این خصوص مطمئن هستیم که این عرصه به منابع طبیعی کشور باز می‌گردد.

وی افزود: اگر به هر دلیلی این عرصه به منابع طبیعی برنگردد اجازه تغییر کاربری در آن داده نمی‌شود و ما به هیچ وجه نمی‌گذاریم این عرصه‌ها تغییر یا تبدیلی در آن صورت گیرد.

وی افزود: این جنگلها بر اساس قانون اساسی و حفظ بهره‌برداری منابع طبیعی کشور مطلقاً قابل واگذاری نیست و به نظر می‌رسد که مشکلاتی که برای این مقام منابع طبیعی استان مازندران نیز وجود دارد به‌زودی برطرف شود.

بنیاد مسکن باید در خصوص تغییر کاربری جنگلهای محمودآباد مازندران پاسخگو باشد

رئیس سازمان جنگلها و مراتع در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا 19 هکتار پارک جنگلی محمودآباد مازندران به بنیاد مسکن واگذار شده است و در 19 فروردین سال 94 به رقم 684 میلیون تومان توسط این بنیاد به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: این زمین در سال 1354 و قبل از پیروزی انقلاب به شرکت خانه دریا برای دوره‌ای 30ساله داده شد تا در آن امور پاکسازی و تأسیسات عمومی انجام شود.

وی افزود: در سال 84 این کار و قرارداد پایان می‌یابد اما این شرکت در عرصه 5هکتاری آن تجاوز داشته است به همین منظور از وی به دستگاه قضا شکایت می‌شود هرچند که هنوز این پرونده در حال بررسی است و دستگاه قضا این موضوع را پیگیری می‌کند.

جلالی گفت: بعد از این ماجرا بنیاد مسکن برای ساماندهی توسعه روستایی تقاضا انجام می‌دهد و ما نیز بر اساس وظایفی که داریم موظف هستیم که در قالب طرح هادی اراضی واگذار کنیم.

وی افزود: آن بخشی که واگذار شده است جنگل نبوده هرچند در بخشهایی از آن درختان جنگلی وجود داشته است به همین منظور اجازه قطع درختان آن صادر نشده است اما در نهایت باید اذعان داشت که مسئولیت این امر به‌عهده بنیاد مسکن است و در این زمینه باید پاسخگو باشد که چگونه در راستای توسعه مسکن روستایی در این منطقه فعالیت می‌کند.

وی گفت: تکه زمینی که به بنیاد مسکن واگذار شده بود قانونی است اما در عین حال تأکید شده که هیچ اقدامی در آنجا نباید صورت گیرد تا بررسیهای بیشتر انجام شود اما اگر آنچه در خصوص بنیاد مسکن در رسانه‌ها منعکس شده و اعلام شده است که این زمین فروخته شده است از نظر ما صحت ندارد.

وی گفت: ما هیچ ریالی بابت واگذاری طرحهای دولتی دریافت نمی‌کنیم.

رئیس سازمان جنگلها گفت: 5 هکتار اراضی این جنگل اکنون اجازه فعالیت در آنجا داده نشده و پروژه مورد نظر متوقف شده است تا بر اساس حکم قضایی اقدام شود.

وی در خصوص اسنادی که در این خصوص مبنی بر فروخته شدن این زمین در رسانه‌ها منتشر شده است، گفت: پولی در این باره رد و بدل نشده اما رقمی که در رسانه‌ها منتشر شده است راهکاری برای پرداخت دستمزد دفترخانه بوده است که این کار اشتباهی بوده است.

آفت خطرناک وارداتی شب‌پره به جنگلهای کشور افتاد

جلالی در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص ورود آفت شب‌پره به جنگلهای کشور گفت: این آفت قرنطینه‌ای و وارداتی است که اکنون در جنگلهای کشور مشاهده می‌شود، آفتی وارداتی و خطرناک است که به‌سرعت توسعه پیدا و در هر سال حداقل 5 بار تولید مثل می‌کند.

جلالی افزود: 1800 هکتار از جنگلهای کشور که این آفت در آن وجود دارد شناسایی شده است و سازمان جنگلها نیز برای مبارزه با آن اقدامات لازم برای محلول‌پاشی انجام می‌دهد.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع یادآور شد: در محلول‌پاشیهای انجام شده هرگز از سموم استفاده نمی‌کنیم و از مواد بیولوژیک استفاده می‌شود تا آسیبی به محیط زیست جنگل وارد نشود.

وی در ادامه با گلایه از دولت در خصوص عدم تخصیص منابع سازمان جنگلها گفت: با وجود اینکه 6 ماه از سال گذشته است تا به امروز به این سازمان منابع مالی اختصاص نیافته است و ما برای تأمین نیازهای اضطراری خود نیز مشکل داریم.

جلالی افزود: سازمان جنگلها موظف است که اقدام به محافظت از جنگلهای کشور کند اما در حال حاضر برای پرداخت حقوق 2هزار نفری که از جنگلها و مراتع کشور محافظت می‌کنند مشکل داریم.

رئیس سازمان جنگلها و مراتع افزود: عدم تأمین منابع لازم برای پرداخت حقوق این افراد و همچنین 7 هزار نفری که به‌صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند مشکل داریم و این امر باعث شده است که علاوه بر مسائلی که در خصوص حفاظت از جنگلها رخ می‌دهد مسائل اشتغال آنها نیز مطرح است.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص وضعیت تعیین تکلیف زمینهای منطقه مرادآباد و سوهانک تهران که به پرسنل جهاد کشاورزی واگذار شده و سند در اختیار آنها قرار گرفته است اما اجازه بهره‌برداری به آنها داده نمی‌شود، گفت: ما موظفیم که به این افراد زمینهایی در خارج از شهر تهران بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی اعطا کنیم که این امر در دستور کار قرار گرفت و وزارت جهاد کشاورزی ملزم شد که در مناطقی دیگر اراضی واگذار کند.

وی افزود: 1500 هکتار اراضی در اطراف تهران معرفی شده است اما تعاونیهای مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی حاضر به دریافت این زمینها به‌جای زمینهای منطقه سوهانک و مرادآباد تهران نیستند.

وی گفت: ما در این خصوص اقدامات خود را انجام داده‌ایم اما در نهایت باید در این مورد با تعاونیها به توافق برسیم تا این مشکل که از سالهای گذشته وجود داشته برطرف شود.

وی در پایان گفت: من در شورای عالی شهرسازی مطرح کردم با توجه به محدودیت بهره‌برداری از این منابع در استان تهران به‌جای آنها در هشتگرد یا پردیس زمین به‌صورت معادل‌سازی اعطا شود تا صاحبان زمینهای یادشده نیز دچار زیان نشوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.