اعلام شتابزده طرح ادغام از سوی گروه های تروریستی سوریه به ویژه احرار الشام و فتح الشام باعث افزایش روند شکاف در میان عناصر ارشد این گروه ها شده است.

شکاف در میان تروریست‌های سوریه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، فضایی که گروه‌های مسلح ضد دولتی در سوریه به سر می‌برند در شرایطی نیست که آنها اقدام به اجرای طرح غیر حساب شده "ادغام" نیروها کنند. اما فشارهای گسترده‌ای که از سوی جریان‌های حامی این گروه‌ها وارد می‌شود، باعث شده آنها فرار به جلو را در دستور کار قرار داده و طرح ادغام را که بخش گسترده‌ای از مبارزان فتح الشام و احرار الشام با آن مخالف هستند را به صورت شتابزده به مرحله اجرا بگذارند.

نتایج " جداسازی ارتباط [جبهه النصره با القاعده] " در آستانه بروز است ، اما اقدامی که جبهه النصره بعد از حدود دو سال در دستور کار قرار داده به نظر نمی‌رسد بتواند تغییرات اساسی در نقشه گروه‌های مسلح ایفا کند، این در حالی است که برخی سران و مخالفان از جمله عبدالله المحیسنی تئوریسین جریان‌های تکفیری جیش الفتح  سعی دارند عکس این نکته را وانمود کنند. 

به جای اینکه طرح جداسازی ارتباط مقدمه‌ای برای روی کار آمدن ابومحمد الجولانی سرکرده فتح الشام به رأس ساختار مخالفان باشد ، اختلافات را در میان صفوف این جبهه افزایش داده است. این در حالی است که برخی جریان‌های جهادی همچنان خود را زیر نظر القاعده می‌دانند. یکی از مهم‌ترین این جریان‌ها گروه جند الاقصی است که احتمال می‌رود که کانون جذب عناصر فراری از جبهه النصره که همگی آنها از میان مهاجران هستند ، تبدیل شود.

به نظر نمی‌رسد شکاف‌های احتمالی به این افراد منحصر شود، بلکه این احتمال وجود دارد که تعداد قابل توجهی از سوریهای النصره نیز خود را مقید به پرچم القاعده بدانند. بازار جدایی شخصیت‌های ارشد جبهه النصره را بلال خریسات (ابو خدیجه اردنی ) باز کرد. وی مناصب متعددی در این گروه تروریستی داشت که ازجمله آنها قاضی کل منطقه غوطه بود. وی مأموریت‌های دیگری نیز در مناطق حمص و ادلب داشت. خریسات مدتی بعد، از جدا شدن ابو همام السوری (سیمیر الحجازی) فرمانده نظامی سابق النصرة و یکی از تأثیرگذارترین افراد در تأسیس و تقویت نفوذ این گروه تروریستی خبر داد. وی با انتشار نامه منسوب به ابو همام این جدایی را مرتبط با طرح فک ارتباط دانست.

دیروز نیز برخی اخبار منتشر شد مبنی بر اینکه یکی از چهره‌های مطرح از نسل اول النصره اقدام به ترک این گروه کرده است. وی نیز اعلام کرده که جدای از النصرة را به علت طرح فک ارتباط انجام داده است. این فرد ایاد الطوباسی (ابو جلبیب اردنی) است که مدت‌های طولانی یکی از برجسته‌ترین چهره‌های النصره در جنوب سوریه و فرمانده نظامی این گروه در درعا بود. این موضوع نشان از عمق بحران جبهه النصره دارد که نشانگر شکاف‌های جدید در میان شخصیت‌های برجسته این گروه جهادی است.

به این ترتیب پشت پرده جریان فتح الشام اوضاع نابسامان و بی‌انضباطی را پشت سر می‌گذارد و واکنش‌های متعددی را نسبت به طرح جداسازی ارتباط ایجاد کرده است. چند روز پیش ابومحمد الجولانی در آستانه موافقت با این طرح قرار داشت. یکی از منابع مرتبط با پشت ‌پرده ی جبهه النصره می‌گوید که درگیری‌های شدید بین مخالفان و موافقان این طرح به وجود آمده است.

اوضاع احرار الشام نیز بهتر از فتح الشام نیست. شکاف‌های زیادی در میان این گروه تروریستی نیز ایجاد شده است که از چارچوب محرمانه خارج شده و اخیراً علنی شده است. در همین چارچوب اخیراً اخباری در رابطه با جدایی احتمالی گردان های صقور الشام از این جنبش شنیده می‌شود. این در حالی است که اطلاعات روزنامه لبنانی الاخبار نشان می‌دهد که این جدایی از مدت‌ها پیش به وقوع پیوسته و محرمانه باقی مانده است.

براساس اطلاعات موجود ابو عیسی الشیخ سرکرده این گروه دو ماه پیش به شرکای خود در این گروه تروریستی هشدار داده بود که آنها برای ایجاد وحدت در میان صفوف گردان مذکور نباید جدایی خود از احرار الشام را علنی کند. این گروه تروریستی در مارس سال 2015 به جریان احرار الشام پیوستند. حومه ادلب محل اصلی جولانگاه این گروه به شمار می‌رود و ابو عیسی همچنان از محبوبیت زیادی در میان تروریست‌ها این منطقه برخوردار است.

با توجه به آنچه که گفته شد شرایط جریان‌های فتح الشام و احرار الشام برای ورود به یک ماجراجویی جدید و غیر حساب شده مناسب نیست، اما آن‌ها گزینه فرار به جلو را در دستور کار خود قرار داده وحامیان طرح ادغام به صورت شتابزده از آغاز آن خبر دادند. این موضوع البته می‌تواند شکاف در میان این دو گروه تروریستی را افزایش دهد. البته به نظر می‌رسد که جریان جیش الاسلام ادغام مطرح شده را نخواهد پذیرفت ، چرا که این طرح خط قرمزهای عربستان را کنار گذاشته است ، اما با این وجود می‌بینیم که عبدالله المحیسنی سعودی از حامیان این طرح به شمار می رود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.