مدیر دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست کشور گفت: ایرانی ها ۳ برابر سهم خود از محیط زیست برداشت دارند که باید متعادل سازی در این زمینه صورت گیرد.

ایرانی ها ۳ برابر سهم خود از محیط زیست برداشت می کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از موج رسا, زهرا جواهریان در نشست خبری با اصحاب رسانه در زنجان با بیان اینکه مصرف ظروف یکبار مصرف با انتخاب مردم انجام می‌شود اظهار داشت: حق انتخاب به مردم داده شده است تا با دانستن مضرات استفاده از این ظروف و آسیب‌هایی که این ظروف بدلیل تجزیه نشدن به محیط وارد می کنند از ظروف پلاستیکی کمتر استفاده کنند.

وی با اشاره به وضع مالیات برای ظروف پلاستیک و ارائه یارانه به ظروف یکبار مصرف تجزیه پذیرگفت: مردم باید به استفاده از ظروف قابل تجزیه تشویق شوند که وضع مالیات سبز یکی از این راهکارها برای تشویق مردم به استفاده از ظروف تجزیه پذیر است.

مدیر دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست کشور تصریح کرد: اخذ مالیات سبز صرف رفع آلودگی های زیست محیطی می شود که می‌توان برای محصولاتی همچون ظروف پلاستیکی این مالیات را اختصاص داد.

وی گفت: ارائه سوبسید و یارانه برای ظروفی که به صورت ارگانیک بوده و قابل تجزیه در محیط هستند نیز می‌تواند تشویق تولیدکنندگان این بخش و کاهش بهای این ظروف باشد.

جواهریان ابراز کرد: اگر ما قیمت کالای تجزیه پذیر را پایین بیاوریم و در کنار آن قیمت ظروف پلاستیکی را بالا ببریم افراد تمایل پیدا می‌کنند تا به جای ظروف پلاستیکی ازظروف ساخته شده با مواد تجزیه پذیر استفاده کنند.

وی گفت: ارائه معافیت‌های مالیاتی برای دستگاه های بازیافتی وارداتی نیز می تواند سبب بهبود وضعیت محیط زیست کشور شود.

* کیسه های پارچه ای تهیه شده و به مردم عرضه شود

مدیر دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست کشور با اشاره به ضرورت جایگزینی کیسه‌های پلاستیکی به جای کیسه های نایلونی مطرح کرد: باید به کمک مسئولان استانی و بویژه شهرداری‌ها این کیسه های پارچه ای تهیه شده و به مردم عرضه شود تا مردم بتوانند با انتخاب کیسه‌های پارچه ای اقدام به حفظ محیط زیست کنند.

وی بحث توجه به اقتصاد سبز را مطرح کرد و گفت: بسیاری از منابع همچون آب، خاک و هوا در کشور ما رایگان قلمداد می شود در حالیکه باید ارزش هر یک از این منابع مشخص شود، ارزشی که با احتساب نداشتن آن چه میزان زیان و خسارت می بینیم.

جواهریان با بیان اینکه 23 منطقه حفاظت شده در کشور ارزش گذاری شده است، عنوان کرد: این مناطق را تعیین خسارت کرده‌ایم که در صورت آسیب به این مناطق میزان خسارت رقم بسیار بالایی خواهد بود.

مدیر دفتر توسعه پایدار و اقتصاد محیط زیست کشور با اشاره به ارزش‌گذاری خاک البرز مرکزی و 4 تالاب  در کشور بیان کرد: ارزش گذاری منابع زیست محیطی بر اساس اینکه با نداشتن این منابع ما چه میزان خسارت می بینیم انجام می‌شود و این امر در راستای توجه به حفظ و نگهداری این منابع انجام می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.