بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز‌داری کشور در ۵ ماه سال جاری هزار و ۱۳۵ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور با سطحی بالغ بر ۱۱ هزار و ۴۸۶ هکتار صورت گرفته است.

 جنگل‌ها و مراتع ایران روزانه ۷ بار می‌سوزند

به گزارش قدس آنلاين به نقل از تسنيم، شنیدن خبر  آتش‌سوزی  جنگل و مراتع کشور در 2 سال گذشته تبدیل به یکی از اخبار عادی کشور شده است که از رسانه‌ها به‌طور مرتبط مطرح می‌شود.

بر اساس اعلام رئیس سازمان جنگل‌ها  در 5 ماهه سال جاری هزار و 135 فقره آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور با سطح 11 هزار و 486 هکتار رخ داده است.

به گزارش تسنیم با یک حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که هرروز 7 مرتبه جنگل و مراتع کشور دچار آتش‌سوزی می‌شوند.

گزارشی مبنی بر‌خرابکاری بیگانگان نداریم

خداکرم جلالی معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به این شائبه که امکان ایجاد خرابکاری و عمدی بودن این آتش‌سوزی‌ها وجود دارد یا  نه، به تسنیم گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر اقدام افراد بیگانه دراین‌ارتباط به‌دست ما نرسیده است اما در مواقعی مرتع‌داران به دلیل اختلافاتی که با یکدیگر دارند، مراتع را آتش می‌زنند.

وی افزود: 95 درصد آتش‌سوزی که در جنگل‌ها و مراتع کشور صورت می‌گیرد غیر عمد تشخیص داده می‌شود.

جلالی گفت: از 11 هزار و 486 هکتار جنگلی که در 5 ماهه سال جاری دچار آتش‌سوزی شده است 6 هزار و 285 هکتار آن مرتع، هزار و 783 هکتار آن جنگل، 295 هکتار آن جنگل‌های دست‌کشت و 3 هزار و 183 آن اراضی مشجر بوده است.

بنابراین گزارش بر اساس اعلام این سازمان، غالب آتش‌سوزی‌های  جنگل‌های کشور به خاطر بی‌احتیاطی چوپانان، گردشگران و افرادی که نیاز به روشن کردن آتش دارند، است.

باید اذعان داشت حتی یک ته سیگار نیز می‌تواند منجر به ایجاد آتش‌سوزی جنگل شود و آتش را از حاشیه به داخل جنگل ببرد.

بر اساس قانون درصورتی‌که آتش‌سوزی غیر عمد نیز باشد، متخلفان  شامل مجازات خواهد بود و قانون برای آنها 2 ماه تا 10 ماه زندان تعیین و فرد را مکلف به جبران خسارت می‌کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.