۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۰
کد خبر: 419943

اعتصاب طرفداران مقتدا صدر در ادارات دولتی، امروز (دوشنبه) وارد دومین روز و روز پایانی خود شد، در حالی که بر زندگی طبیعی در بغداد و دیگر شهرهای عراق اثری نداشت و خللی در روند فعالیت های اداری ایجاد نکرد.

اعتصاب بی فایده عراقی ها

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، هرچند در برخی ادارات و نهادهای دولتی، هواداران مقتدا صدر در بغداد به صورت جداگانه در قالب دسته هایی که کمتر دیده شد از 20 نفر تجاوز کند، اعتصابات خود را در میان سکوت مسئولان این ادارات و وزارتخانه ها برگزار کردند، اما در گزارش های رسانه ای اشاره ای به تاثیر اعتصاب ها بر روند فعالیت ها دیده نمی شود. 

برخی از هواداران صدر ترجیح دادند که اعتصابات خود را به خارج از محیط ادارات دولتی کشانده و در حاشیه خیابان در انظار عمومی با حمل پرچم ملی عراق و تصاویری از مقتدا صدر و شعارهایی علیه فاسدان اداری و مالی، از فراخوان رهبر خود برای اعتصاب حمایت و شهروندان و عابران را نیز به اعتصاب های خود جذب کنند.

در برخی ادارات دیده شد که برخی از کارکنان اعتصاب کننده، بخشی از خیابان اطراف را راهپیمایی کرده و علیه فاسدان اداری و اقتصادی شعار داده و خواستار اصلاحات فراگیر در دولت شدند.

همزمان با این اعتصاب ها که پاره ای از آنها در خارج از محیط های ادارات دولتی برگزار شد، نیروهای امنیتی عراق برای حفاظت از اعتصاب کنندگان، تدابیر امنیتی عراق در اماکن برگزاری اعتصاب ها به کار بستند که برخلاف تدابیر گذشته، بر حرکت طبیعی خودروها در شهر بغداد اثرگذار نبود.

مقتدا صدر روز جمعه گذشته در بیانیه ای از کارکنان ادارات دولتی خواست که روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری را دست به اعتصاب عمومی بزنند.

این فراخوان مقتدا صدر با واکنش هایی در بین جریان های سیاسی مواجه شد و برخی، دعوت به اعتصاب عمومی را مغایر قانون اساسی عراق دانستند.

در عین حال دولت عراق روز یکشنبه در واکنش به این حرکت جدید اعتراضی، اعلام کرد که هیچ گونه اقدام تنبیهی علیه کارکنانی که دست به اعتصاب زده و محل کار خود را بدون اخذ موافقت اداری ترک کرده اند، اتخاذ نمی کند؛ موضوعی که از سوی برخی ناظران نوعی چراغ سبز برای پیوستن تعداد بیشتری به این اعتصاب ها تلقی شده است.

این در حالی است که مخالفان اعتصاب در ادارات دولتی، آن را خلاف قانون دانستند و از جمله 'طارق حرب' کارشناس برجسته حقوقی عراق امروز /دوشنبه/ در بیانیه ای از حیث قانونی گفت، براساس قانون در عراق، ترک محل کار از سوی کارمند بدون اخذ موافقت اداره و توجیه قانونی، مستوجب انفصال از خدمت است.

با وجود این، همچنان برخی نگرانی ها در عراق از اقدامات شدیدتر مقتدا صدر علیه آنچه مفسدان در دولت می خواند و خواستار اصلاحات فراگیر است، وجود دارد، به ویژه اینکه مقتدا صدر پیشتر تهدید کرده بود که اقدامات جدید اعتراضی اش متفاوت و شدیدتر از گذشته خواهد بود.

مقتدا صدر که به گفته ناظران سیاسی، تلاش دارد دور جدیدی از تحرکات خود را برای به دست گرفتن نبض افکار عمومی و فشار بر نظام سیاسی از طریق تظاهرات و اعتصاب آغاز کند، هفته گذشته بعد از پایان مهلت یک ماهه به دولت برای انجام اصلاحات فوری در کابینه و مبارزه با فساد، طرفدارانش را به تظاهراتی در روز جمعه دعوت کرد و در ادامه برای اعتصاب های روزهای یکشنبه و دوشنبه در ادارات دولتی فراخوان داد و حتی از طرفدارانش خواست از صبح جمعه تا اذان ظهر جمعه و شروع نماز جمعه اعتصاب غذا کنند و این اعتصاب غذا را در روز یکشنبه نیز به همین شکل ادامه دهند.

از دیگر برنامه های وی در همین چارچوب، درخواست برای تهیه طومارهایی با امضای میلیونی است که از این جزییات این راهکار مقتدا صدر هنوز گزارشی دریافت نشده است. 

مقتدا صدر طی دو روز گذشته هیات هایی از شورای مرکزی جریان صدر (دفتر شهید صدر) را به میان اعتصابی ها اعزام کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.