۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۷
کد خبر: 455635

شورای امنیت سازمان ملل به دنبال پنجمین آزمایش اتمی کرۀ شمالی، با آغاز بررسی تهیه دور جدیدی از تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ موافقت کرد.

 شورای امنیت آماده تحریم مجدد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، اعضای شورای امنیت جمعه شب در جلسه‌ای که پشت درهای بسته برگزار شد، به شدت این آزمایش اتمی را محکوم و بر تهیۀ پیش‌نویس قطعنامه‌ای جدید براساس مادۀ ۴۱ منشور سازمان ملل برای اعمال تحریم‌های جدید، توافق کردند.

جرارد فان بومن، نمایندۀ نیوزیلند در سازمان ملل، که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را برعهده داشت، پس از نشست اضطراری این شورا در جمع خبرنگاران گفت: «اعضای شورای امنیت فعالیت به منظور انجام اقدامات مناسب براساس ماده ۴۱ را فوراً آغاز می‌کنند. »

آزمایش اتمی اخیر کرۀ شمالی که بزرگترین آزمایش اتمی این کشور به شمار می‌آمد، با موجی از محکومیت‌ها روبرو شد.

گفتنی است، نشست اضطراری شورای امنیت به درخواست ژاپن، کرۀ جنوبی و آمریکا برگزار شد.

پس از این نشست لیو جی‌ایی، نمایندۀ چین در سازمان ملل، گفت: «ما مخالف این آزمایش هستیم و معتقدیم که اکنون بیش از همیشه نیاز است تا با همکاری با یکدیگر، از خلع سلاح اتمی شبه‌جزیرۀ کره اطمینان حاصل شود. »

وی تصریح کرد: «همۀ طرف‌ها باید از اقدامات تحریک‌آمیز و هرگونه اقدامی که شرایط را وخیم‌تر کند، اجتناب کنند. »

در همین حال بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، جمعه در گفتگو با خبرنگاران «اقدام مقتضی شورای امنیت» علیه پیونگ‌یانگ را خواستار شد و گفت: «باید چرخۀ شتاب گرفتۀ تنش‌ها را متوقف کنیم. »

کرۀ شمالی، جمعه پنجمین و بزرگترین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد و اعلام کرد از توانایی نصب کلاهک اتمی بر روی موشک بالستیک برخوردار است.

شورای امنیت سازمان ملل، اواسط اسفند سال گذشته به اتفاق آراء قطعنامۀ پیشنهادی آمریکا و چین علیه کرۀ شمالی را تصویب کرد که به موجب آن، تحریم‌های جدیدی علیه پیونگ‌یانگ اعمال شد.

این قطعنامه در واکنش به آزمایش هسته‌ای کرۀ شمالی در  ۱۶ دی ۱۳۹۴ و پرتاب موشک بالستیک در ۱۸ بهمن همین سال تصویب شد.

کرۀ شمالی از سال ۲۰۰۶ به دلیل انجام آزمایشات هسته‌ای و پرتاب چندین موشک از سوی سازمان ملل مشمول تحریم‌هایی قرار گرفته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.