صدا و سیما در پژوهش خبری که به صورت هفتگی انجام می گیرد؛ توصیه های ده گانه رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی را بررسی نموده و به صورت گزارشی ارائه می نماید. این گزارش بیست و سومین گزارش از این نوع است که منتشر می شود.

رصد توصیه های ده گانه رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، نام­گذاری سال ۹۵ به عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» رویکردی راهبری برای مقابله با دشمن در جنگ نابرابر اقتصادی بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز از سال نو در اجتماع انبوه و پرشور زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی(ع)، در سخنان مهمی با تبیین شعار امسال یعنی «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» پرداختند. ایشان با تاکید بر اینکه انتخاب شعار سال ۹۵، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه مردم بویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی فراخواندند و گفتند: «شاید برخی ترجیح می دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، یک شعار اقتصادی انتخاب شود تا بصورت «گفتمان عمومی» رواج پیدا کند.» رهبر انقلاب اسلامی افزودند: «انتخاب شعار امسال بر یک تحلیل و نگاه کلان به مسائل کشور، مبتنی است. ایشان در تشریح این نگاه کلان افزودند: در مقطع کنونی، آمریکایی­ها به دنبال تزریق تفکر خاصی در میان نخبگان جامعه و سپس افکار عمومی کشور هستند مبنی بر اینکه ملت ایران بر سر یک «دو راهی» قرار دارد و چاره­ ای جز انتخاب یکی از – دو راه کوتاه آمدن یا تحمل فشار- ندارد!»

حضرت آیت الله خامنه­ ای در بخشی دیگر از سخنان، با تمرکز بر مفهوم شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» با تأکید بر ضرورت مشخص شدن و ترسیم نقشه راه، ده پیشنهاد اساسی برای اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی، ارائه نمودند.

متأسفانه تجربه نشان داده است که اگر به صورت مستمر اجرایی شدن سیاست­های کلی نظام اسلامی و همچنین بیانات مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه پایش و رصد نشود؛ به مرور زمان از اولویت اذهان تصمیم ­گیران و نخبگان جامعه دور شده و دیگر اثری از آنها در جامعه نخواهد بود. این اتفاق نباید برای اقتصاد مقاومتی رخ دهد. بر همین اساس، مدیریت پژوهش­های خبری معاونت خبر تلاش دارد تحولات مرتبط با حوزه اقتصاد مقاومتی را رصد کرده و در قالب گزارش­ های هفتگی به اطلاع مخاطبان خود برساند.

مهمترین موضوعات مورد بررسی در هفته گذشته عبارتند:

*سید پیروز موسوی ، مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران:

با اجرای طرحهای اقتصاد مقاومتی افزایش توان صادرات نفت در پایانه خارک افزایش و زمان توقف نفتکش برای بارگیری نفت به حداقل رسید.

*مسعود حسنی ، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی:

مجتمع گاز پارس جنوبی در ۵ ماه امسال، ۷۷ میلیون بشکه میعانات گازی تولید کرده که از این میزان، بیش از ۶۲ میلیون بشکه از طریق کشتی صادر و ۱۶٫۱ میلیون بشکه نیز به پتروشیمی برزویه ارسال شده است.

*محسن قمصری ،‌ مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران:

تولید نفت ایران از ۳٫۸ میلیون بشکه در روز گذشته است، ایران می‌تواند بسته به نیاز بازار طی دو سه ماه آینده تولید خود را به ۴ میلیون بشکه در روز برساند.

*ولی الله سیف ،‌ رئیس کل بانک مرکزی:

باید با واگذاری واحدهای راکد به سرمایه گذاران جدید و ایجاد خطوط تولید مدرن زمینه احیای آنها را فراهم کرد. برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نظام بانکی حامی تولید ملی است

*فولادگر ،‌ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

بارائه کالاهای با کیفیت، نرخ مناسب و کارایی مطلوب از سوی صاحبان صنایع کشور سبب می شود تا مردم به جای استفاده از اقلام خارجی نمونه‏های داخلی را تهیه کنند.

*زند، رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:

سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز بر اساس توسعه تحقیقات در بخش کشاورزی و ترویج کشاورزی دانش بینان، زمینه  این خودکفایی‌ها را فراهم می‌کند.

*علیرضا دائمی ، معاون وزیر نیرو:

شروع عملیات اجرایی بخش بخار نیروگاه های گازی به ظرفیت هفت هزار مگاوات، آغاز عملیات اجرایی نیروگاه های جدید توسط بخش خصوصی به ظرفیت ۱۰ هزار مگاوات، بهره برداری از یک هزار و ۸۰۰ مگاوات نیروگاه و برق رسانی به همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار.

*حمید رضا دهقانی نیا ، مدیر کل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

طرح آزمایشی مقابله با قاچاق تلفن همراه تا پایان سال جاری قطعا اجرا می شود. طرح پیشگیری از فعال شدن تجهیز تلفن همراه از نظر فنی از آذر ۹۴ شروع شده و برای دریافت شناسه تلفن همراه در گمرک اقدامات لازم شده است.

*جمشیدی ،‌ رئیس سازمان تعزیرات حکومتی:

در پنج ماه ابتدایی امسال با ۱۹هزار قاچاقچی خرد و کلان برخورد کردیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۵درصد افزایش داشته است. طرح ویژه مبارزه با قاچاق لوازم خانگی از ابتدای مهر در بازار آغاز می‌شود.

*غلامحسین کریمی ، رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی:

از ابتدای مهرماه ۹۵ با تصمیم مشترک ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات و سازمان صنعت، معدن و تجارت مقرر شده با کالای قاچاق به شدت برخورد شود.

*حمید چیت چیان ،‌ وزیر نیرو:

انرژی‌های تجدیدپذیر جزو سرفصل‌های توسعه کشور است. بهره‌برداری از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی جدید – در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده است تا ۵ هزار مگاوات نیروگاه بادی و خورشیدی در کشور نصب شود.

*محمد کاظم چقازردی ، مدیرعامل بانک سپه:

در راستای سیاست‌ اقتصاد مقاومتی امسال هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۱۲۰ بنگاه اقتصادی کوچک و متوسط توسط بانک سپه پرداخت می‌شود.

*یزدانی ،‌ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت:

بخشش ۳۶۰ میلیارد از ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی صنعتگران یکی از کارهای بزرگ در راستای حمایت از صنایع کوچک و متوسط است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران انجام شد.

*حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران       :

حجم صادرات گاز ایران در دولت یازدهم (مردادماه ٩٢ تا خردادماه ٩٥) بیش از ١٣,٦ درصد نسبت به دوره قبل (دولت دهم) افزایش داشته و این موضوع سبب ارزآوری برای کشور شده است.

*سیدحمید کلانتری ، معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی :

از کل تسهیلات مصوب بانک مرکزی به میزان ۱۶ هزار میلیارد تومان، تعاونی‌ها سهم ۱۷ درصدی از این تسهیلات داشتندتعاونی‌های کوچک و تولیدکنندگان خرد برای ایجاد صرفه اقتصادی و افزایش بهره‌وری در یکدیگر ادغام می‌شوداین ادغام و افزایش هم‌افزایی می‌تواند قدرت رقابت‌پذیری تعاونی‌ها را دو چندان کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.