رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: تعامل با بانک مرکزی برای تنظیم سیاست‌های پولی همانند کاهش سود سپرده از مهمترین نکاتی است که در بورس اوراق بهادار دنبال می‌شود.

 خبری خوش برای اهالی بازار سرمایه

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرآنلاین، در نخستین نشست خبری رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار که امروز در محل این سازمان برگزار شد، شاپور محمدی گفت: طرح برنامه ها در شورای عالی بورس دنبال خواهد شد و مقاوم سازی بازار سرمایه شامل ارتقای سامانه های معاملاتی بازار، تسویه و پایاپای بازار از جمله این موارد است و در این مسیر ما باید از توان داخلی استفاده کنیم و اگر به دانش بین المللی هم نیاز شود از آن استفاده خواهد شد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه یکی از چارچوب های ما اقتصاد مقاومتی است ابراز داشت: دومین اولویت و محور با اهمیت سازمان، اصلاح رویه های اجرایی در سازمان بورس و بازار سرمایه است. در این زمینه، سامانه زمان سنجی سازمان بورس فعال شده است و به طور دقیق درخواست های ورودی را تفکیک می کند و فرایندهایی اجرایی طی هر ماه به شورای عالی بورس اعلام می شود.

وی با بیان اینکه راه اندازی ابزارهای جدید از اولویت های سازمان بورس است، گفت: راه اندازی اختیار خرید و فروش در حال انجام است و تلاش می شود که این امر امسال عملیاتی شود. همچنین واگذاری اختیارات و ارکان بازار از دیگر اولویت های سازمان است. در این راستا هزینه های صندوق در اختیار خودشان قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه یکی از بحث هایی که باید دنبال می شد تعامل با سایر نهادها بود، تصریح کرد: تعامل با بانک مرکزی برای تنظیم  سیاست های پولی همانند کاهش سود سپرده از جمله این موارد بود و صندوق ها با ابن موضوع همراه بودند و سازمان هم به درخواست آنها پاسخ داده تا ساختار صندوق ها اصلاح شود.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه تورم کاهش یافته و نرخ سود بانکی هم متناسب با آن باید کاهش یابد، گفت: در این راستا سازمان بورس و بانک مرکزی همکاری خوبی با یکدیگر دارند و این درحالی است که اصلاح ساختار به نفع شرکت های تولیدی در داخل بورس بوده و هزینه آنها را کاهش می دهد.

وی تقویت اطلاع رسانی و افشا را از مهم ترین خواسته های بازار دانست و تصریح کرد: یکی از الزامات افشای اطلاعات مربوط به تولید است. در سازمان بورس می کوشیم تا تولید و فروش شرکت ها به صورت ماهانه و به منظور پیشگیری از سوء استفاده از اطلاعات نهانی منتشر شود.  این یکی از اقلام مهم است که در افشا تاثیر داشته و ممکن است به عنوان اطلاعات نهانی استفاده شود.

سخنگوی سازمان بورس به بحث اطلاع رسانی بین المللی (IFRS) و شفافیت شرکت ها اشاره کرد و ادامه داد: حدود 20شرکت از جمله بانک ها و شرکت ها ملزم می شوند که در سال 96 گزارش های خود را به "IFRS " ارائه دهند.

وی در ادامه صحبت های خود تصریح کرد: تسریع در پذیرش شرکت های بورسی و سرعت بخشی به فرایند تاسیس صندوق ها از دیگر اقدامات سازمان بورس است.

دکتر محمدی خاطرنشان کرد: تقویت بورس کالا و انرژی در حال دنبال شدن است و بحث کالای کشاورزی به طور جدی دنبال می شود. راه اندازی ابزار جانبی در بورس کالا، سلف و اختیار معامله از دیگر محورهای در دست اقدام است.

وی سپس از راه اندازی سامانه پیامکی خبر داد و گفت: توسط این سامانه تمام کدهایی که قصد خرید و فروش دارند، اعلام می شود تا سوء استفاده از کد معاملاتی کاهش یابد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش بازار گردانی را از دیگر اولویت های سازمان دانست و گفت: چنانچه لازم باشد صندوق ها وارد امر بازار گردانی می شوند. بهینه سازی مقررات نیز از مسایلی است که باید دنبال شود. در حوزه کاهش مقررات و تکمیل آن نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد و تلاش می کنیم تا مقررات دست و پاگیر و متناقض اصلاح شود و چنانچه خلا مقرراتی وجود داشته باشد برطرف شود.

 "سمتا" حامی سهامداران

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، در ادامه سخنان خود ابراز داشت: برخی سهام داران به مدت دو سال است که سود سهام خود را دریافت نکرده اند و این امر مهم و کلیدی، موجب شد تا معاونت حقوقی سازمان اقدام به راه اندازی سامانه "سمتا" کند. بر این اساس، دفتر رسیدگی به شکایات سهام داران خرد در سازمان بورس فعال است و امیدواریم بتوانیم موضوع واریز سود سهام را قانونمند کنیم.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه باید عملکرد شرکت ها در قیمت ها منعکس شود، گفت: مانند همه بورس های پیشرفته، باید قیمت ها متناسب با توان و پتانسیل شرکت ها حرکت کند. در عین حال، نظر سهام داران باید نسبت به شرکت ها دیده شود.

وی ادامه داد: شرکت های حاضر در بازار سرمایه از پتانسیل های خوبی برخوردارند و بدیهی است که برخی از سرمایه گذاران تحت تاثیر شایعات خرید و فروش کنند. تحلیل بنیادی راهنمای خوبی برای سرمایه گذاران است. حتی اگر قیمت ها به دلایلی در مقطعی خوب کشف نشود، سود سهام با قوت باقی است و نباید افراد تحت تاثیر شایعات، اقدام به خرید و فروش سهام کنند. در این بین لازم است که سرمایه گذاران به پتانسیل های بلندمدت هم توجه داشته باشند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه فرصت های پیش روی سهام داران خوب است و تحلیل باید مبتنی بر تحلیلی بنیادی باشد، ابراز داشت: باید شرکت ها را تقویت کرده و موانعی که بر سر راه سودآوری شرکت ها است، ببندیم. راه اندازی موسسات رتبه بندی هم در دستور کار سازمان بورس قرار دارد و در این راستا، یک درخواست از Capital intelligence ارسال شده است که در حال بررسی است. در سازمان بورس به دنبال این هستیم که علاوه بر رتبه بندی محلی، رتبه بندی بین المللی هم صورت بگیرد

خبری خوش برای اهالی بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ضریب حضور صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه در مصوبات جدید این سازمان 10 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: پیش از این ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری برای حضور در بازار سرمایه 70 به 30 درصد بود که در مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار این نسبت به 60 - 40 رسیده است.

وی با بیان اینکه ضریب حضور صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه در مصوبات جدید این سازمان 10 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: پیش از این ظرفیت صندوق های سرمایه گذاری برای حضور در بازار سرمایه 70 به 30 درصد بود که در مصوبه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار این نسبت به 60 - 40 رسیده  است.

محمدی با اشاره به اینکه نقدینگی در کشور بالا است گفت: یک تریلیارد تومان نقدینگی کشور است و 1.3 تریلیارد تومان تولید ناخالص ملی ماست. اما از آنجایی که برخی منابع زمین گیر شده است و برخی منابع به دلیل تورم بالا در بعضی از بخشها بازده بی دردسر به دست می دهند نقدینگی وارد بازار سرمایه نشده است.

دکتر محمدی ابراز امیدواری کرد: با رشد کلی اقتصاد، افزایش قیمت محصولات و پذیرش ریسک توسط سرمایه گذاران بخشی از نقدینگی وارد بازار سرمایه می شود.

جذابیت بورس ایران برای خارجی‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره جاذبه های بورس ایران برای سرمایه گذاری گفت: جاذبه بورس ایران زیاد است و از بحران 2008 کانون رشد از اروپا و آمریکا به آسیا منتقل شده است و کشورهایی مانند ایران منابع کشف نشده بسیاری دارند.

وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای برجام 140 درصد ورود سرمایه گذار خارجی افزایش پیدا کرده است گفت: پس از برجام 1170 میلیارد تومان نقدینگی از سوی سرمایه گذاران خارجی وارد بازار سرمایه شده است که با انتشار صورت های مالی شرکت ها با رعایت  استانداردهای IFRS زمینه حضور سرمایه گذاران خارجی افزایش پیدا می کند.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره سلف موازی گندم گفت: سلف موازی گندم در هیات پذیرش بورس کالا مطرح شده است و هم اکنون در مسیر تعهد پذیره نویسی و بانک کشاورزی قرار گرفته چنانچه این قرارداد منعقد شود انتشار این ابزار از نظر بورس کالا و سازمان بورس و اوراق بهادار بلااشکال است.

یکسان‌سازی نرخ ارز پیش‌شرط بورس ارز

وی درباره راه اندازی بورس ارز گفت: یکسان سازی نرخ ارز پیش شرط خوبی برای راه اندازی بورس ارز است که با تفاهم نامه بانک مرکزی عملیاتی می شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه پرسش و پاسخ با خبرنگاران به شفاف سازی دو صنعت پالایشی و بانکی اشاره کرد و گفت: با وزیر نفت در خصوص اعلام نرخ ماه به ماه محصولات پالایشی مکاتبه شده است همچنین اختلاف نظر سازمان حسابرسی و بانک مرکزی به سرعت در حال رفع است. با رفع ریسک ناشی از ابهام شرکت ها می توان به شفاف سازی در بازار سرمایه کمک کرد.

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اصلاحیه ماده 6 قانون 44 به 19 هزار شرکت شبه دولتی اشاره کرد و گفت: این قانون تکلیف می کند نهادهای عمومی غیر دولتی، شرکتها و موسسات خیریه اطلاعات و صورت های مالی خود را به سازمان بورس بدهند که در این خصوص نکاتی درباره ضمانت اجرایی آن مطرح بود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، حساب‌های مالی شرکت هایی که اطلاعات مالی خود را منتشر نمی کردند با مجوز مراجع قضایی مسدود می شد اما نکاتی در خصوص حد و حدود اجرای این قانون مطرح است، از جمله اینکه آیا یک موسسه 5 نفره که منابع مالی خود را از طریق مردم تامین نکرده نیز مشمول این قانون و ضمانت های اجرایی آن است یا خیر.

دکتر محمدی در این خصوص گفت: سامانه ای در سازمان بورس طراحی شده که بر اساس این سامانه اصلاحیه های لازم برای تعیین حد و حدود انتشار اطلاعات نهادهای عمومی غیر دولتی و موسسات خیریه انجام می گیرد.

وی درباره اهمیت ابزار مشتقه گفت: تمرکز سازمان بورس به انتشار ابزارهای اسلامی از جمله صکوک است به عنوان نمونه سال گذشته 500 میلیارد تومان صکوک منتشر شد که امسال این عدد به ظرفیت 5 هزار میلیارد تومانی رسیده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بهتر است انجام آزمون های حرفه ای بازار سرمایه به کانون های تخصصی از جمله کانون کارگزاران داده شود گفت: اصلاحات خوبی طی این سالها در برگزاری آزمون ها حرفه ای متناسب با اهداف و کارکرد بازار سرمایه انجام شده است. اما از آنجایی که در دنیا نهاد ناظر دخالتی در برگزاری آزمون ها و گواهی نامه های حرفه ای ندارد در آینده واگذاری این آزمون ها به کانون ها و نهادهای بازار سرمایه داده می شود.

تأسیس کانونی برای سهامداران حقیقی

وی درباره راه اندازی کانون سهامداران حقیقی گفت: تاسیس کانون سهامداران حقیقی باید به گونه ای باشد که اعتراضی را به همراه نداشته باشد، بنابراین باید توسط سازو کاری روشن نمایندگان 9 میلیون سهامدار حقیقی تعیین شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره تابلوی شرکت های تعاونی سهام عام گفت: اساس نامه شرکت های تعاونی فراگیر ملی و تعاونی سهام عام رونمایی شده است و به زودی شرکت های تعاونی سهامی عام می توانند به عنوان شرکت های مستقل در فرابورس پذیرش شوند و از امکان معامله ثانویه و تامین مالی از طریق بازار سرمایه بهره ببرند.

وی درباره تغییر مدیریتی در بازار سرمایه گفت: تا زمانی که همکاران ما به  بازار سرمایه خدمت می کنند و کار خوب جلو می رود هیچ تغییری نداریم. اشخاص هدف نیستند بلکه  کار هدف است و تا زمانی که کارها به خوبی پیش می رود در خدمت دوستان و همکاران خود هستیم.

مخالفت با خروج پتروشیمی از بورس کالا

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه پرسخ و پاسخ با خبرنگاران به صحبت های برخی از مسئولان در خصوص خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا اشاره کرد و گفت: همواره از عملکرد بورس کالا دفاع کردیم حتی با وجود برخی اشکالات موجود، بورس کالا خیلی شفاف تر از راهکارهای دیگر است. البته باید انعطاف لازم در بورس کالا نیز وجود داشته باشد اما با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا شدیدا مخالفیم چون مبنای علمی و منطقی ندارد.

وی افزود: حرکت در دنیا به سمت بورسی شدن است پس بدون شک از  ماندن محصولات پتروشیمی در بورس کالا دفاع می شود.

پرداخت اعتبار بانکی بدون واسطه به سهامداران

عضو شورای عالی بورس درباره نوسانات ناشی از تسویه حساب کارگزاریها گفت: تسویه حساب کارگزاریها امری معمول است اما در دنیا مرسوم است که اعتبار به مشتری داده شود و ما نیز باید برای افزایش کارایی به این سمت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه باید بانک ها فرهنگ پرداخت اعتبار به سهامداران حقیقی را درک کنند، اظهار داشت: بهتر است اعتبار خرید سهام به طور مستقیم به مشتری داده شود و سهام در وثیقه سازمان قرار گیرد تا کارگزاری ها لازم نباشد پرتفوها را در سررسیدهای ماهیانه تعدیل کنند.

رییس سازمان بورس با بیان اینکه هم اکنون اطلاعات مربوط به اختیار فروش و اختیار خرید منتشر نمی شود گفت: چنانچه این امکان فراهم شود، سرمایه گذاران بهتر می توانند جهت بازار را درک کنند.

وی درباره مردمی شدن بورس و ورود پول های خرد به بازار سرمایه گفت: یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی مردمی شدن آن است که این اقدام می تواند با گسترش صندوق های سرمایه گذاری، رونق اوراق بدهی، صندوق های پروژه، و ورود سهام عدالت به بازار سرمایه میسر شود.

وی با بیان اینکه صندوق های سپرده کالایی یک ابزار جدید سرمایه گذاری است خاطر نشان کرد: این صندوق ها می توانند به رشد بازار سرمایه و افزایش سرمایه گذاری کمک کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.