قدس آنلاین: امیرالمومنین امام علی (ع) این ویژگی ها را برای آن ذکر کرده اند تا خود را بسنجیم و بدانیم سرنوشت دنیا و آخرت ما چگونه است زیرا اگر سمت امام زمان (عج) باشیم، سعادتمند هستیم و اگر میزان دوری ما از حضرت(عج) بسیار زیاد باشد، شاید نعوذ بالله در مقابل ایشان بایستیم.

تصریحات امیرمومنان(ع) درباره ظهور صاحب الزمان(عج)

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، محمدرضا رمزی اوحدی، نویسنده مجموعه کتاب‌های «مظهرالعجایب» با اشاره به رابطه واقعه غدیرخم و ظهور امام زمان (عج) اظهار کرد:‌ پیامبر(ص) در خطبه غدیر از امام مهدی (عج) با تعبیر «إِنَّ خاتَمَ الْأَئِمَةِ مِنَّا الْقائِمَ الْمَهْدِی» نامبرده است و در این خطبه رسول اکرم (ص) نام امامان(ع) بعد از امیرالمومنین (ع) را یک به یک ذکر می کند و دست مسلمانان را تنها در دست امیرالمومنین (ع) نمی گذارد بلکه دست ما را در دست تمام امامان(ع) گذاشته است.

وی با بیان اینکه از همان ابتدای نصب امیرالمومنین علی (ع) به خلافت و امامت، پیامبر (ص) زنجیره امامت را تا امام زمان (عج) در خطبه غدیر به مردم معرفی می کنند، تصریح کرد: امام علی (ع) در فرازهای مختلفی از زندگی خود پیرامون امام مهدی(عج) سخن گفته اند البته تمام امامان پیرامون ایشان سخن گفته اند.

۲۵۰ آیه قرآن دارای محتوای مهدویت است

این نهج البلاغه پژوه با بیان اینکه امیرالمومنین(ع) حدود 5 یا 6 هزار آیه قرآن را تفسیر کرده اند، گفت: ایشان برخی از آیات را به 4 یا 5 روش و 250 آیه مرتبط به امام زمان (عج) را نیز تفسیر کرده اند.

اوحدی با بیان به اینکه 250 آیه در قرآن وجود دارد که بنا به نظر مفسران شیعه و سنی با امام زمان (عج) مرتبط است، گفت: براساس آیه 8 سوره مبارکه هود «وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَی أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَیَقُولُنَّ مَا یَحْبِسُهُ أَلَا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِمْ مَا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ» کلمه «أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ» به معنای امت کوچک ذکر شده است و امیرالمومنین (ع) در تفسیر این آیه، این کلمه را به 313 یار امام زمان (عج) تعبیر می کنند.

فرا گرفتن کل زمین به وسیله دود پیش از ظهور امام زمان(عج)

وی با اشاره به تفسیر آیه اول سوره مبارکه دخان «حم» از سوی امیرالمومنین (ع) بیان کرد: امیر المومنین علی(ع) پیرامون نام این سوره مبارکه که به معنای دود است، می فرمایند: «پیش از ظهور فرزندم، دودی تمام کره زمین را فرا می گیرد.»

ویژگی های 313 یار امام زمان (عج)

اوحدی با اشاره به ویژگی های 313 یار امام زمان (عج) از منظر امام علی (ع) افزود: براساس فرمایشات حضرت(ع)، این 313 نفر دارای 40 خصیصه هستند و با این خصایص که شامل: 1- دزدی نکردن ، 2- زنا نکردن، 3- مسلمانی را به اسیری نگرفتن، 4- مُحرمی را نکشتن، 5- رعایت حریمی که خدا واجب کرده، 6- به منزلی به یکباره یورش نبردن، 7- کسی را به حق نزدن، 8- گندم و جو را احتکار نکردن، 9- اموال یتیم را نخوردن، 10- مسجدی را ویران نکردن، 11- راه را به مردم نبستن، 12- خاک را بالشت و تکیه گاه خود قرار دادن و ... است با امام زمان (عج) بیعت می کنند.

رعایت حق الناس مهمترین ویژگی یاران حضرت حجت(عج)

این نهج البلاغه پژوه با بیان اینکه صفات نامبرده شده، همگی به حق الناس مربوط است، ابراز کرد: اگر کسی بنا دارد یار امام زمان(عج) باشد، باید حق الناس را رعایت کند و البته حق الله سر جای خود است و این فرد باید نماز و روزه اش صحیح باشد و اگر حق الناسی بر گردن دارد، باید هم اکنون در پی جبران آن باشد.

توجه خاص امام حسین (ع) به رعایت حق الناس

وی با اشاره به خطبه امام حسین (ع) در شب عاشورا تاکید کرد: ایشان به یاران خود خطاب کردند دوست ندارم کسی که به مردم مدیون است، فردا خونش کنار من ریخته شود، بروید دین خود را بپردازید؛ پیامبر(ص) می فرمایند: شهید همه گناهانش با اولین قطره خونش بخشیده می شود، به جز حق الناس.

اوحدی با بیان اینکه حق الناس تا این میزان در افت یا اوج معنوی یک فرد تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: امام حسین(ع) زمانی که وارد کربلا شدند و فهمیدند قرار است در آنجا به شهادت برسند، زمین های کربلا را از صاحبانش خریداری کردند تا خونشان در ملک مردم ریخته نشود.

نویسنده مجموعه کتاب‌های مظهرالعجایب اضافه کرد: باقی صفات یاران امام زمان (عج) در مقایسه با این صفات از اهمیت کمتری برخوردار است، بطور مثال این یاران نباید طلا همراه داشته باشند، لباس فاخر نمی پوشند و... که اینها جز احکام فردی است.

وی ادامه داد: امیرالمومنین امام علی (ع) این ویژگی ها را برای آن ذکر کرده اند تا خود را بسنجیم و بدانیم سرنوشت دنیا و آخرت ما چگونه است زیرا اگر سمت امام زمان (عج) باشیم، سعادتمند هستیم و اگر میزان دوری ما از حضرت(عج) بسیار زیاد باشد، شاید نعوذ بالله در مقابل ایشان بایستیم.

حلقه های یاران امام زمان (عج)

نویسنده مجموعه کتاب‌های مظهرالعجایب با بیان اینکه امام زمان (عج) دارای سه حلقه یار هستند، گفت: حلقه اول براساس روایات شامل 12 نفر، حلقه دوم 313 نفر و حلقه سوم 10 هزار نفر است و امام صادق (ع) در این خصوص می فرمایند: «تا این ده هزار نفر نیایند، ظهور اتفاق نمی افتد و اینکه برخی متصورند با وجود آن 313 نفر ظهور رخ می دهد، غیرصحیح است.»

اکثر 313 یار امام زمان (عج) ایرانی هستند

وی با اشاره به اینکه در روایتی ذکر شده است که 40 نفر از این 313 نفر خانم ها هستند، تصریح کرد: در روایت های مختلف داریم که اکثر این 313 نفر ایرانی هستند و حتی امیرالمومنین (ع) در روایتی شهرهای محل زندگی این یاران را در ایران مشخص کرده اند.

شهرهایی از ایران که یاران امام زمان (عج) در آن متولد می شوند

اوحدی اضافه کرد: در این روایت امیرالمومنین علی (ع) از شهرهایی همچون آمل، ابهر، اردبیل، بروجرد، اصفهان، اهواز، دامغان، خوی، ساوه، سبزوار، خراسان، قم، ری و تعدادی شهر دیگر نام برده اند که البته در زمینه تعداد این نفرات از هر شهر که در این روایت آمده، براساس اصل «بدا» به معنی تغییر پیدا کردن مقدرات الهی، نمی توان به قطعیت رسید اما ذکر شده است که در مجموع از این 313 نفر ، 40 نفر ایرانی هستند.

تطبیق روایات آخرالزمان نیازمند تخصص است

نویسنده مجموعه کتاب‌های مظهرالعجایب با اشاره به شرایط آخرالزمان افزود: مشکل و معضل امروز جامعه، تطبیق روایات آخرالزمان با شرایط فعلی جامعه است، ائمه اطهار(ع) روایاتی را فرمودند تا در چاه نیفتیم و گمراه نشویم لذا برای این مهم، مصادیقی ذکر کرده اند تا بتوان تطبیق داد و مصداق را پیدا کرد اما این تطبیق کار چه کسی است؟

وی تاکید کرد: امامان معصوم (ع) در روایات چهره صوفیانی را با جزئیات تمام ذکر کرده اند و یا صدها روایت داریم که شکل ظاهری امام زمان (عج) را بیان کرده اند و دلیل این مهم، آن است که مصداق را تشخیص دهیم تا فریب افراد سودجو را نخوریم.

تطبیق یکی از علائم ظهور توسط امام خمینی (ره)

نویسنده مجموعه کتاب‌های مظهرالعجایب اضافه کرد: تطبیق روایات آخرالزمان نیازمند روایت شناسی، علم رجال و بررسی سند دقیق روایات است لذا کار هر کسی نیست.

اوحدی با اشاره به اینکه تطبیق علائم ظهور کار متخصصان امر است، ابراز کرد: امام خمینی (ره) تطبیقی از شرایط آخرالزمان داشتند و فرمودند: علت آنکه در زمان تولد حضرت محمد (ص) 14 کنگره کاخ کسری ریزش کرد، به این معناست که در قرن 14 قرار است فرزندش مهدی (عج) ظهور کند و حضرت امام (ره) این را به نشانه گرفتند و هم اکنون در این قرن قرار داریم.

وی با اشاره به یکی از بیانات مقام معظم رهبری در زمینه آخرالزمان گفت: ایشان در دیداری با جوانان در مصلی تهران، خطاب به حاضران فرمودند: جوانان به خود برسید و آماده شوید که ما در عصر ظهور واقع شده ایم.

دستورالعمل جلب توجه و ارتباط با امام زمان(عج)

اوحدی با بیان اینکه چگونه می توانیم توجه امام زمان (عج) را به خود جلب کنیم، تاکید کرد: براساس یک روایت از امام صادق (ع)، کسی که فرزند ما مهدی (عج) را با نام «قائم» صدا کند، حضرت(عج) باز می گردد و به این فرد نظر لطفی می کند و میان اسامی حضرت(عج) این عبارت، این ویژگی را داراست.

نویسنده مجموعه کتاب‌های مظهرالعجایب با اشاره به دستورالعملی از سید بن طاووس برای جلب ارتباط با امام زمان (عج)، خاطرنشان کرد: ایشان به پسر خود گفته است که هر روز ارتباطت را با امام زمان (عج) برقرار کن و برای این امر آیه «یَا أَیُّهَا الْعَزِیزُ مَسَّنَا وَأَهْلَنَا الضُّرُّ وَجِئْنَا بِبِضَاعَةٍ مُزْجَاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ وَتَصَدَّقْ عَلَیْنَا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ» و نماز امام زمان(عج) که در مفاتیح الجنان ذکر شده را هر روز بخواند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.