کارشناس مسائل سیاسی افغانستان درباره مذاکرات صلح دولت کابل و حزب اسلامی حکمتیار اظهارداشت که با آمدن «گلبدین حکمتیار» به کابل اختلافات درونی حکومت وحدت ملی تشدید می‌شود در عین حال فشارهای پاکستان بر پناهجویان افغان نیز با این مسئله ارتباط دارد.

حکمتیار افغانستان جنجالی است!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «وحید مژده» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان و آگاه امور طالبان، در خصوص مذاکرات صلح دولت کابل با حزب اسلامی حکمتیار گفت: آمدن حکمتیار مشکل افغانستان را به طور کامل حل نمی‌کند اما یک مشوق است.

مژده افزود: نهایی شدن یا نشدن توافقنامه حزب اسلامی و دولت افغانستان، آمدن حکمتیار به تنهایی کمکی به پایان جنگ در افغانستان نمی‌کند.

وی ادامه داد: حکمتیار آدم جنجالی است و مشکلات دولت وحدت ملی را از درون افزایش می‌دهند.

کارشناس مسائل سیاسی افغان تصمیم غنی بر نهایی شدن توافق صلح با حکمتیار در اسرع وقت جدای از کمک احتمالی به اهداف از پیش تعیین شده اتخاذ شده اما می‌تواند جنجال‌ها در درون حکومت وحدت ملی را افزایش دهد زیرا حکمتیار آدم خاموشی نیست و در صورت اضافه شدن به فرمول سیاسی کشور در مورد هر مسئله‌ای اظهار نظر خواهد کرد.

کارشناس امور طالبان در گفت‌وگو با «پیام آفتاب» اظهار داشت: این گروه از اینکه حکمتیار پس از توافق با دولت موضع ضد طالبانی بگیرد نگران هستند.

وی گفت که فشارهای اخیر پاکستان بر مهاجرین افغان و تلاش برای اخراج اجباری آنها بی ارتباط با مسئله توافق حزب اسلامی با حکومت وحدت ملی نیست و به نظر می‌رسد پاکستان به این نتیجه رسیده که افغانها همگی مثل هم هستند و نمی‌توان زیاد روی آنها حساب کرد.

کارشناس مسائل سیاسی افغانستان تأکید کرد: اسلام‌آباد به زودی تغییر رویه خواهد داد و نسبت به افغانستان راه جدیدی را در پیش خواهد گرفت. پاکستان هم اکنون با طالبان افغان نیز رابطه حسنه‌ای ندارد و بسیاری از طالبان خاک این کشور را ترک کرده‌اند.

مژده گفت: پاکستان از طالبان افغان و حتی حزب اسلامی انتظار دارد زیرا مورد حمایت این کشور هستند علیه قوم بلوچ و منافع هند در افغانستان اقدام کنند و به دلیل اینکه این دو گروه حاضر به این کار نشدند، مورد خشم پاکستان قرار گرفتند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.