رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: شش دوره فرهنگی متمایز را می توان در محوطه سیلک مشخص کرد که قدمت آن از 3 تا 8 هزار سال است.

وجود 6 دوره فرهنگی با قدمت 8 هزار سال در سیلک کاشان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،محسن جاوری،به مناسبت هشتاد و پنجمین سال ثبت ملی محوطه باستانی سیلک در گفتگو با خبرنگاران گفت: دوره های اول و دوم،که آثار و بقایای آنها را در تپه شمالی می توان مورد مطالعه قرار داد و به بیش از 8000 سال قبل مربوط می شوند.

وی با اشاره به اینکه دوره های سوم و چهارم با بقایایی در تپه جنوبی و دوره پنجم با بقایای آن در گورستان ”الف" است افزود: دوره ششم نیز با بقایای گورستان ”ب" است.

به‌گفته‌وی، اولین ساکنان سیلک در حدود 7500 سال پیش(هزاره ششم قبل از میلاد) در محل تپه شمالی ساکن شدند و آخرین گروه از خارج از منطقه در حدود 3000 سال پیش به سیلک وارد شده و اموات خود را در گورستان ”ب" دفن کردند.

سرپرست محوطه باستانی سیک، تاریخ بنیاد تپه شمالی را مربوط به نیمه دوم هزاره پنجم ق.م و تاریخ تپه جنوبی را مربوط به ربع دوم هزاره چهارم ق.م دانست و گفت: بر اساس حفاری‌های دو هیات فرانسوی به سرپرستی پرفسور رومن گیرشمن و هیات ایرانی به سرپرستی دکتر ملک شهمیرزادی تا به امروز نتایج یادشده از دوره‌های فرهنگی سیلک و سیر تحولی و تکاملی آنها به دست آمده است که هر یک از این ادوار شش گانه فرهنگی ویژگی های خود را دارند و آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند.

جاوری تصریح‌کرد: بررسی آثار به‌دست‌آمده از کاوش‌های سال 1388 در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه‌های اولیه تمدن سیلک را به بیش از 8000 سال قبل مرتبط نموده است. وی اظهارداشت:نخستین بار هیاتی فرانسوی به سرپرستی رومن گریشمن در حدود سالهای 1312 هجری شمسی در سیلک به کاوش و حفاری پرداختند که با به دست آمدن آثار و اشیای سفالی و فلزی از دل تپه ها به نتایج شگفت انگیزی دست یافتند و اهمیت این منطقه را در سیر تمدن بشری به جهانیان آشکار ساختند.

به‌گفته‌وی، سیلک یکی از کهن‌ترین و مهمترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران است که آثار تاریخی به‌دست‌آمده از محوطه باستانی سیلک را با بیش از 5 هزار سال سیر زندگی و تمدن در منطقه نشان‎‌می‌دهد.

مدیر گروه گمانه زنی سیلک، با تاکید بر اینکه سیلک دایره المعارف پیش از تاریخ ایران در فلات مرکزی با قدمت بیش از 7500 سال است گفت:این محوطه باستانی همواره به‌عنوان یکی از مهمترین خاستگاه‌های تمدن بشری در محافل علمی و باستان شناسی ایران و جهان مورد توجه بوده و هست.

جاوری، خاطرنشان‌کرد:استمرار 5000 سال سکونت باعث شده است تا سیلک به‌عنوان معیاری برای ارزیابی دیگر سایت‌های باستانی قرار گیرد.

وی در پایان گفت:این اثر با ارزش تاریخی شامل دو تپه شمالی و جنوبی و گورستانهای الف و ب در سال 1310 به شماره 38 در تاریخ 24 شهریور ماه سال1360 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.