قدس آنلاین-شهرکرد-هومن نجاتی: مخلوط شدن سفیده و زرده ، استشمام بوی غیر طبیعی از محتویات تخم‌مرغ، شل و آبکی بودن محتویات و مشاهده رنگ غیر طبیعی در زرده یا سفیده نشانه فساد تخم‌مرغ است.

تخم مرغ سرشار از پروتئین، چربی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است

به گزارش قدس آنلاین از شهرکرد، رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان گفت: در خرید تخم مرغ بایستی به سلامت، تازگی و کهنگی آن توجه شود، پوست تخم‌مرغ بایستی تمیز و بدون شکستگی و محتویات درون آن بایستی بدون هیچگونه بوی غیر طبیعی باشد.

 سید محمود حسینی افزود: در هنگام شکستن تخم‌ مرغ در یک ظرف سفیده و زرده کامل از هم قابل تفکیک باشند و مخلوط نشوند.

وی نشانه های فساد تخم مرغ را چنین عنوان کرد : مخلوط شدن سفیده و زرده ، استشمام بوی غیر طبیعی از محتویات تخم‌مرغ، شل و آبکی بودن محتویات و مشاهده رنگ غیر طبیعی در زرده یا سفیده نشانه فساد تخم‌مرغ است و نبایستی مصرف شود.

وی شرایط مناسب نگهداری تخم‌مرغ در دمای یخچال را (4-0) درجه عنوان کرد و گفت: عرضه کنندگان بایستی به هر صورت دمای فوق را برای نگهداری تخم مرغ فراهم نماید و همشهریان در صورت مشاهده نگهداری تخم مرغ در معرض نور خورشید و یا گرمای شدید از خرید تخم مرغ خوداری نمایند.

حسینی همچنین اظهار داشت: در صورت مشاهده تخم مرغ‌های فاقد تاریخ تولید و انقضاء و یا مخدوش بودن تاریخ تولید و انقضاء از خرید تخم مرغ خوداری نمایند.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان، عمر ماندگاری تخم مرغ در دمای یخچال( 4-0 ) درجه را حداکثر یک ماه عنوان کرد و گفت: تخم مرغ تازه در یک لیوان آب فرو می‌رود ولی تخم مرغ کهنه روی آب شناور می‌ماند. تخم مرغ را هنگام نگهداری در یخچال نبایستی شستشو داد زیرا منافذ سطح آن باز شده و احتمال ورود آلودگی به آن زیادتر می شود در هنگام مصرف تخم مرغ باید شستشو شود. پوست تخم مرغ تازه پس از آب پز شدن سخت تر و زرده کاملاً در وسط قرار دارد در حالیکه در تخم مرغ کهنه چنین نیست. پوست تخم مرغ آلوده است لذا پس از تماس دست با تخم مرغ حتماً دست ها شستشو داده شود. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.