قدس آنلاین: دسته ای هستند که به امام مهدی (عج) ارادت دارند و منافع دنیایی نیز برای آنها معیار نیست اما متاسفانه در اتخاذ تصمیم ها و عمل کردن به وظیفه، درست عمل نمی کنند و بصیرت لازم و آگاهی کافی را ندارند. مانند توابین که امام زمان خود (امام حسین علیه السلام) را یاری نکردند و بعد پشیمان شده و درصدد جبران برآمدند اما چه فایده!

دلیل اصلی غیبت و غربت امام زمان(عج)

به گزارش قدس آنلاین به نقل از شبستان، حجت الاسلام محمدصابر جعفری، کارشناس مباحث مهدوی در بخش دوم در رابطه با آموزه های غدیر برای عصر انتظار اظهار کرد: ما همین چهار مدل را در دوره غیبت و یا زمان ظهور نیز مشاهده می کنیم. به این معنا که گروهی از مردم هستند که از اول هم اگر از امام زمان(عج) صحبتی می کنند و نام می برند در واقع در میدان نیستند بلکه به دلیل منافع و مقاصدی در این راه قرار گرفته اند. گروه دوم افرادی هستند که به حضرت حجت(عج) ایمان دارند و معتقدند اما منافع و مقاصد دنیایی یا آنها را از میدان بیرون برده و یا بیرون خواهد برد.

وی افزود: گروه سوم دسته ای هستند که به امام مهدی (عج) ارادت دارند و منافع دنیایی نیز برای آنها معیار نیست اما متاسفانه در اتخاذ تصمیم ها و عمل کردن به وظیفه، درست عمل نمی کنند و بصیرت لازم و آگاهی کافی را ندارند. مانند توابین که امام زمان خود (امام حسین علیه السلام) را یاری نکردند و بعد پشیمان شده و درصدد جبران برآمدند اما چه فایده!

حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: بنابراین، امروز نیز برخی از منتظران بصیرت لازم را ندارند و اگر عمری باقی ماند آن را جبران می کنند وگرنه به دلیل این عدم آگاهی و عدم درک درست، سیاهی لشکر دشمن می شوند و با دشمن همراهی می کنند. اما گروه چهارم که دعا می کنیم خداوند ما را از آنها قرار دهد گروهی هستند که هم ارادت دارند، هم عمل می کنند و محبت دنیا آنها را از میدان بیرون نبرده و در عین حال تلاش می کنند که با بصیرت وارد عرصه شوند بنابراین تحلیل اصناف مختلفی که با غدیر برخورد کردند خود یک درس است.

وی ابراز: مسئله دیگر این است که در غدیر توقعی که از مسلمانان وجود داشت یک موضوع جدی است. روایاتی از پیامبر اعظم صل الله علیه وآله در این زمینه وجود دارد که اشاره می کند که حضرت(ص) فرمودند: «کسی که دوست دارد خداوند همه خوبی ها و خیر را برای او جمع کند پس بعد از من علی علیه السلام را مولای خود قرار دهد و با دشمنان او دشمن باشد» همچنین فرموده اند: «کسی که دوست دارد در کشتی نجات سوار شود و به حبل الله متین چنگ زد و نجات یابد، علی علیه السلام را به عنوان ولی قرار دهد و با دشمنان او دشمن باشد و ائمه بعد از او را پیروی کند» از این دست روایات فراوان از پیامبر اکرم صل الله علیه وآله نقل شده و امروز در منابع روایی مسلمانان ثبت و ضبط است.

کارشناس مباحث مهدوی بیان کرد: بنابراین، تقاضای پیامبر(ص) و سخن ایشان در روز غدیر فقط این نبود که عده ای بیایند و به حضرت علی علیه السلام تبریک بگویند، بلکه آنچه پیامبر(ص) می خواست دو مطلب بود؛ نخست بیعت کردن با علی علیه السلام و سخن او را سخن پیامبر(ص) دانستن و از آن حضرت(ع) اطاعت کردن. در روایات داریم که رسول خدا(ص) به صراحت فرمودند: «سخن او را بشنوید و او را اطاعت کنید.»

وی در ادامه با یادآوری اهداف غدیر تاکید کرد: بنابراین، صرف شاد بودن در روز غدیر و صرف شادی کردن در نهم ربیع و نیمه شعبان کافی نیست بلکه پیروی و همراهی کردن و معرفت افزایی نسبت به امام و در این مسیر گام برداشتن مهم است. توجه کنیم که به اشتباه نرویم مانند کسانی که امام را دوست داشتند و دوست دارند اما به خطا تصمیم می گیرند.

کارشناس مباحث مهدوی با بیان این نکته که سفارش پیامبر صل الله علیه وآله در روز غدیر این بود که حاضران این خبر را به غایبان برسانند، خاطرنشان کرد: امروز این رسالتی است که رسانه ها، خبرگزاری ها، خبرنگارها، سخنرانان و سازندگان فیلم ها و... برعهده دارند. پیام غدیر باید رسانده شود.

وی در توضیح این مسئله تاکید کرد: پیام غدیر ابعاد مختلفی دارد تبریک گفتن، بیعت و همراهی کردن همه با هم از پیام های غدیر است. نگاه دیگر به غدیر این است که به آفت ها و آسیب های غدیر توجه کنیم. به عبارت دیگر نتیجه غفلت و عدم توجه به درس های غدیر و ولایت امیرالمومنین علیه السلام و عدم وحدت میان مسلمانان، تنهایی امام مهدی(عج) و طول غیبت ایشان را به دنبال دارد.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.