«رابرت فیسک» روزنامه نگار انگلیسی در یادداشتی با اشاره به کنفرانس اخیر «گروزنی»که در جریان آن وهابیت خطرناک شناخته شد و اظهارات اخیر رهبر معظم انقلاب در محکومیت جنایت های سعودی، نوشت: عربستان سعودی برای اولین بار همزمان از سوی رهبران شیعه و سنی مورد حمله قرار گرفت.

عربستان برای اولین بار  مورد حمله رهبران شیعه وسنی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، رابرت فیسک در این یادداشتی که روز جمعه در نشریه خبری ایندیپندنت منتشر شد، نوشت: در حالی که سعودی ها در باتلاق جنگ یمن دست و پا می زنند، دست کم دویست روحانی سنی از جمله «احمد الطیب» رئیس پیشین دانشگاه الازهر مصر با انتشار بیانیه ای (در کنفرانس «شناخت پیروان سنت های اسلامی»)، وهابیت را که در عربستان سعودی جاری است، فرقه ای خطرناک از دین اسلام خواندند.
وی افزود: نتایج قابل توجه این کنفرانس که در شهر 'گروزنی'، مرکز چچن روسیه برگزار شد و متاسفانه از سوی هیچ رسانه ی مطرح دنیا مورد توجه قرار نگرفت، نشان می دهد که فاجعه ای اسفناک تر از آنچه در سوریه رخ می دهد، در جریان است. 
فیسک نوشت: در این بیانیه که از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز مورد تائید قرار گرفت، رهبران سنی تلویحا سعودی ها را تکفیر کردند. هرچند نامی از عربستان سعودی به میان نیامد اما توهین علیه کشوری به شمار می آید که سالانه میلیون ها دلار صرف ساخت مساجد، مدارس و تربیت روحانیون وهابی می کند. 
این روزنامه انگلیسی نوشت: بزرگترین انحراف وهابیت از دید رهبران سنی در نشست یاد شده این است که این فرقه با مخالفانش از جمله مسلمانان رفتاری خشن دارد و آنها را به قتل می رساند.
وی افزود: داعش، القاعده و طالبان زیر شاخه های خارجی وابسته به وهابیت در خارج از عربستان و قطر به شمار می آیند. 
فیسک با بیان اینکه عربستان اصرار دارد که با هر شکلی از تروریسم مخالف است، افزود: «عادل الکلبانی» روحانی برجسته وهابی سعودی می گوید: «دنیا می خواهد ما را آتش بزند».
این روزنامه نگار انگلیسی نوشت: روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان به نقل از وزیر بهداشت عربستان اعلام کرد که ظرف 14 سال گذشته دست کم 90 هزار حاجی در جریان مناسک حج جان خود را از دست داده اند.
وی افزود: هر چند مقامات رسمی عربستان این آمار را تکذیب می کنند اما ایران که تاکنون صدها تن از حجاجش را در این مراسم از دست داده است، این آمار را باور دارد.
رابرت فیسک نوشت: آیت الله «علی خامنه ای» رهبر معظم ایران نیز اخیرا مواضع تندی را علیه سعودی ها در پیش گرفت و آنها را جنایتکار خواند. ایشان در پیام اخیرشان به مناسب فرا رسیدن برگزاری کنگره حج فرمودند: مردان قسیّ القلب و جنایت کار سعودی مجروحان را با جان باختگان، در کانتینرهای دربسته محبوس ساختند.
وی ادامه داد: ایران امسال شرکت در مراسم حج را بایکوت و عنوان کرد که تضمین های لازم از سوی سعودی ها برای حفظ امنیت جان رائران را دریافت نکرده است. به گفته آیت الله خامنه ای رهبر معظم ایران، سعودی ها دنیای اسلام را به جنگ داخلی کشانده اند.
فیسک نوشت: یک نکته در این میان حائز اهمیت است؛ و آن این است که سعودی ها برای اولین بار از سوی رهبران شیعه و سنی به طور همزمان محکوم شدند.
این روزنامه نگار انگلیسی نوشت: در حالی که عربستان به دنبال کودتای اسفناک عبدالفتاح السیسی در مصر، میلیون ها دلار به اقتصاد این کشور کمک کرد، حضور شخصیت هایی نظیر «احمد الطیب» روحانی برجسته مصری در نشست گروزنی برای سعودی ها گران تمام شد. 
وی افزود: در این نشست همچنین نمایندگانی از کشورهای کویت، لیبی، اردن، سودان به ویژه «احمد حسون» روحانی برجسته سوریه و طرفدار بشار اسد نیز شرکت کرده بودند. 
فیسک نوشت: کنفرانس یادشده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گشایش یافت که این مساله نیز بیانگر دیدگاه او درباره عربستان است؛ ضمن آنکه هیچ یک از شرکت کنندگان در این کنفرانس از وی (پوتین) نخواستند که بمباران ها در سوریه را متوقف سازد.
این روزنامه نگار انگلیسی در پایان نوشت: عربستان اکنون بایستی این سئوال را از خود بپرسد که بر سر روحانیونی که سابقا در برابر این کشور دم تکان داده و اظهار تواضع می کردند چه آمده است؟
به نوشته ایندیپندنت، کنفرانس بین المللی گروزنی از 25 تا 27 اوت گذشته با حضور بیش از 200 عالم برجسته دین و مفتی اعظم از کشورهای مختلف اسلامی و عربی و از اهل سنت و جماعت برگزار شد.
ایندیپندنت افزود: این کنفرانس، اهل سنت و جماعت را فقط از حیث عقاید، 'اشاعره و ماتریدی ها' و از حیث فقه، 'مذاهب اربعه' و از حیث عرفان و اخلاق، 'طریقت صوفیه' به رسمیت شناخته است.
این نشریه اضافه کرد: علمای حاضر در این کنفرانس، وهابیت و سلفی های مورد حمایت عربستان سعودی را در این تقسیم بندی ها لحاظ نکردند، موضوعی که خشم و انزجار سعودی ها را به دنبال داشت.
براساس گزارش های منتشر شده، در نشست «شناخت پیروان سنت های اسلامی» که اوایل شهریورماه در شهر گروزنی پایتخت جمهوری چچن برگزار شد، شمار زیادی از مفتی ها و اندیشمندان اهل سنت از کشورهای مختلف از جمله روسیه، سوریه، لبنان، اردن، ترکیه، هند، انگلیس، آفریقای جنوبی و مصر شرکت داشتند.
اندیشمندان و روحانیان اهل سنت در این کنفرانس، تروریسم تکفیری را محکوم و اعلام کردند که تروریست ها هیچ ارتباطی با مذهب اهل سنت ندارند.
پایگاه دولت جمهوری چچن فدراسیون روسیه در باره این نشست عنوان کرده بود: شرکت کنندگان در همایش گروزنی ضمن بررسی مسائل مهم جهان اسلام از جمله سوءاستفاده تروریسم و افراط گرایی از دین، توسل به این اقدام ها را محکوم و بر لزوم روشنگری اندیشمندان مذاهب اسلامی علیه این رویکردهای ضد اسلامی تاکید کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.