پایلوت اقتصاد مقاومتی از شعار تا عمل

نیمه اول سال‌جاری به پایان رسید و با اینکه آذربایجان‌شرقی به عنوان استان پایلوت یا نمونه در زمینه اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی انتخاب شده، اما به نظر می‌رسد، اقتصاد مقاومتی در این استان درجا می‌زند.
از دیدگاه کارشناسان، مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه ظرفیت‌های دولتی و مردمی، حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی و مدیریت مصرف به عنوان ارکان اقتصاد مقاومتی عنوان می‌شوند.
این در حالی است که کالاهای وارداتی و قاچاق کمر تولید داخل را می‌شکند و فکر و چاره‌ای برای جلوگیری از پدیده شوم قاچاق انجام نشده است. متأسفانه ضرورت حمایت از تولید داخلی و بومی آذربایجان‌شرقی در باورهای برخی مدیران استان در حد شعار باقی مانده و پذیرایی با میوه‌های خارجی مانند موز در مراسم‌ ادارات از جمله این موارد است. این در حالی است که بسیاری از میوه‌های تولیدی از جمله سیب و هلو این استان روی دست باغداران مانده است.
در جلسات فرهنگی و هنری نیز مشاهده می‌شود حتی خودکار، وارداتی است و بانک‌ها نیز برای نوشتن یک عدد چهار رقمی رمز کارت هدیه از یک کاغذ A4 استفاده کرده و آن را از هر طرف مهر و موم کرده‌اند، در حالی که می‌توان از کاغذهایی به ابعاد کوچک‌تر برای نوشتن یک عدد چهار رقمی برای رمز استفاده کرد.
برگزاری مراسم و همایش‌ها که در بیشتر اوقات به درد نمی‌خورند، در تالارها و سالن‌های گران‌قیمت نیز شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل را زیر سؤال می‌برد.
البته پیش از این نیز متأسفانه جولان خودروهای وارداتی پلاک ارس توسط مسؤولان در تبریز در سال اقتصاد مقاومتی مورد تعجب همگان شده بود.
مطمئناً گفتمان اقتصاد مقاومتی زمانی بر دل و جان مردم می‌نشیند و مؤثر خواهد بود که دولت و نمایندگان آن‌ها، خود عامل به آن باشند، وگرنه «رطب خورده کی کند منع رطب!»

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.