وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اصفهان به روایت تاریخ در تکوین و شکوفایی فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی نقش بی‌بدیلی داشته است.

اصفهان در شکوفایی فرهنگ وهنر ایرانی اسلامی نقش بی‌بدیل دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، علی جنتی شامگاه دوشنبه در مراسم هشتادمین سالگرد تأسیس هنرستان هنرهای زیبای اصفهان اظهار داشت: سخن گفتن از هنر آن هم در دیاری که زادگاه فن و هنر بوده بسی دشوار است؛ در این جهان کیست که نداند اصفهان پایتخت هنری جهان اسلام است و نه، هشتاد سال بلکه نسل‌های متمادی، هنرمندان بزرگ با آثار ماندگار را در دامان پرمهر خویش پرورانده است.

وی افزود: تاریخ آموزش‌های رسمی در این دیار هنرپرور حدود ۱۰۰ سال و تاریخ تأسیس این هنرستان ۸۰ سال است اما تاریخ آموزش‌های غیر رسمی پدر و فرزندی و استاد و شاگردی قدمتی بسی طولانی و نامحدود دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: هنرآفرینان این شهر به اندازه‌ای فراوان هستند که فقط ثبت عنوان آنها کتابی مفصل را می‌طلبد اما هنوز که هنوز است در گوشه گوشه شهر استادانی با تسلط به فنون مختلف هنری در کمال تواضع کار می‌کنند.

وی ادامه داد: هیچ منزلتی همچون هنر پایدار و پویا نیست و شهری که قدر هنرمندان را بداند هر روز شاداب‌تر شده و هرگز به فراموشی نمی‌گراید.

آثار معماری نشان از وجود هنرمندان ایده‌پرداز و خلاق دارد

جنتی با بیان اینکه این دیار که روزگاری پایتخت ایران بود به روایت تاریخ در تکوین و شکوفایی فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی نقش بی‌بدیلی داشته است، ابراز داشت: نام هنرمند و معماران در طول تاریخ شاید کمرنگ شده باشد اما آثار به یادگار مانده نشان از وجود هنرمندان ایده‌پرداز و خلاق  دارد.

وی اضافه کرد: پس از انتقال پایتخت به اصفهان معماران خلاقی همچون علی اکبر اصفهانی ماموریت یافتند تا زیباترین آثار معماری ایران، با شکوه‌ترین مساجد، پل‌ها مدارس، بازارها و کاروانسراها را بنا نهند و همه این موارد در اوج کمال هنری، استحکام و کارایی است به شکلی که گاه ساخت برخی از این بناهای باشکوه به دست بشر باورکردنی نیست.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: هنر به کار رفته در طراحی و اجرای هنرهای صفویه در این بناها چنان است که گویی معمار این بناها آنچه ساخته را به عیان می‌دیده است، برعکس دهه‌های اخیر که برخی شهرداری‌ها و معماران ما بافت‌های تاریخی را تخریب و به جای آن بناهای غربی ساختند.

توجه ویژه معماران اصفهانی به حفاظت از هنر ایرانی اسلامی

وی اضافه کرد: معماران اصفهانی این معماری هنرمندانه را به پشتوانه دولت صفوی به انجام رساندند اما در پدید آوردن این هنر سفارشی حفاظت از هنر ایرانی اسلامی را مدنظر داشتند.

جنتی با بیان اینکه هنر جوششی ارزش خاصی دارد و البته هنر سفارشی زمانی که با جوشش همراه شود ارزش خاصی پیدا می‌کند، تاکید کرد: با چنین پشتوانه‌ علمی و هنری  انتظار می‌رود که هنرستان هنرهای زیبای این شهر به شکل تخصصی در رشته‌های تجسمی، گرافیک، پویانمایی، موسیقی، نمایش، سینما و غیره فعالیت نکند.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است هنرجویانی که فعالیت خود را از  هنرستان هنرهای زیبا آغاز می‌کنند بسیار موفق‌تر از افرادی هستند که آموزش خود را از دانشگاه شروع می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: این هنرستان باید مورد حمایت جدی باشد تا با آموزش اصولی هنرجویان علاقه‌مند و اساتید آن مطمئن باشند که ثمره هنری آنها نه هشتاد سال بلکه تا ۸۰۰ سال آینده نیز پایدار خواهد بود.

وی افزود: اصفهان زیباست و این شهر و هنرمندانش این ویژگی را از نیاکان خود به ارث برده‌اند که زیبایی را به خوبی می‌شناسند و بخش زیادی از این زیبایی حاصل اندیشه‌های فرهنگی و هنری است.

جنتی با بیان اینکه زمانی که به شهر اصفهان پا بگذاری دیگر به راحتی نمی‌توان از آن دل کند، گفت: حافظ نیز پس از سفری به اصفهان چنان دلتنگ این شهر هنرپرور شد که غزلی در این ارتباط سرود و در آن زنده‌رود و باغ کاران (چهارباغ) را مدح کرده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.