قدس آنلاین- یزد : رئیس حوزه هنری یزد گفت : آئین اختتامیه نخستین جشنواره استانی طنز مکتوب «قند شکن» شامگاه جمعه (نهم مهرماه) با حضور ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری و جمعی از طنزپردازان مطرح کشور و استان در سالن هلال احمر یزد برگزار شد.

جشنواره طنز «قند شکن» یزد با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد

به گزارش قدس آنلاین  از یزد، محمدصادق کوچک‌زاده با بیان اینکه  80 طنزپرداز سراسر استان با حدود 160 اثر در این رویداد شرکت دارند اظهارداشت : یزدی‌ها از استعداد بسیار خوبی در زمینه طنز برخوردارند و با توجه به هویت فرهنگی این دیار و این که مردمانی بذله گو و شوخ طبع دارد، با برگزاری جشنواره طنز «قند شکن» در صدد کشف استعدادها و استفاده هر چه بهتر و بیشتر از این قالب ادبی در جامعه هستیم.

وی با بیان اینکه در فضای جدید و ظهور رسانه‌های اجتماعی، بهره‌مندی کمتری از طنز حتی در جمع خانواده‌ها به چشم می‌خورد، افزود : با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های موجود در یزد، متأسفانه شرایط و محیطی برای کشف استعدادها وجود نداشت. بر این اساس به نتیجه رسیدیم باید طنز مکتوب(شعر و نثر) در یزد تقویت شود.

کوچک‌زاده  به برنامه‌ها و فعالیت‌های حوزه هنری مرکز و برخی استان‌ها در زمینه طنز اشاره کرد وگفت : ما نیز در نخستین گام، دفتر طنز حوزه هنری یزد را سال گذشته افتتاح کردیم. فعالیت این دفتر همزمان با شب شعر (یه حبه طنز) در شهریور 94 با مدیریت حجت الاسلام مهدی پرنیان ـ از طنزپردازان مطرح استان ـ آغاز شد که در نهایت با مطالعه و تحقیق به منظور استعدادیابی و حمایت از طنزنویسان پیشکسوت و جوان، برگزاری اولین دوره جشنواره استانی طنز مکتوب «قند شکن» طراحی و اجرایی شد و هسته اولیه حرکت در حوزه طنز استان شکل گرفت.

این مسئول با اشاره به اولویت‌های مختلفی که در زمینه فرهنگی وجود دارد، تصریح کرد : بنا به ضرورت و نیاز فعلی جامعه یزد و با توجه به استقبال خوب هنرمندان و نتایج مثبت جشنواره به این نتیجه رسیدیم، این ظرفیت باید تقویت شود.

رئیس حوزه هنری یزد با برشمردن اهداف جشنواره گفت: ابتدا به دنبال شناسایی استعدادها، ایجاد زمینه برای آموزش، حمایت، هدایت و معرفی آثار آن‌ها به جامعه ادبی استان و کشور و در نهایت ایجاد جریانی سازنده در عرصه طنز مکتوب استان هستیم.

وی، فضای مجازی، اشعار به زبان و گویش محلی و موضوع آزاد را از موضوعات جشنواره عنوان و افزود: هر چند بیشتر آثار ارائه شده با موضوع فضای مجازی بود، اما تعداد قابل توجهی اثر فاخر با لهجه و گویش‌های رایج در سطح استان به خصوص (میبد و اردکان) دریافت شد.

رئیس حوزه هنری یزد با بیان اینکه حساسیتی در رابطه با آثار ارسالی وجود نداشت و به وجود هم نیامد، افزود: در بازخوانی و انتخاب‌ آثار، بیشتر به جنبه فنی توجه شده تا محتوایی.

کوچک زاده با تأکید بر اینکه به خنده وا داشتن افراد، ضرورت طنز نیست، تصریح کرد: برای مثال در یک شعر، شاعر با دید بسیار ظریف به موضوعات می‌نگرد. هر چه دید و بیان شاعر قوی‌تر باشد، اثر گذاری بیشتری نیز به همراه خواهد داشت. در بسیاری از مواقع شعر طنز انسان را به تفکر، سکوت و تأمل وا می‌دارد. حتی گاهی باعث تحول، جریان و حرکت در انسان می‌شود. نمی‌توان گفت ضرورت طنز به خنده وا دار کردن مردم است، اما چه اتفاق خوبی است که مردم با قلم ما بخندند.

وی با اشاره به اینکه بر خلاف تصور مردم طنزنویسان عموماً افرادی جدی هستند، گفت: طنزپردازان و کسانی که از طنز استفاده می‌کنند، می‌خواهند از فضای جدی دور شوند. بیشتر افراد از برخوردها و کلام جدی دوری می‌کنند و به طنز پناه می‌آورند. طناز به عنوان یک انسان فرهنگی و فرهیخته از این ابزار برای بیان حرفش استفاده می‌کند و جدی‌ترین حرف‌ها هم از زبان آنان در قالبی شیرین و زیبا بیان می‌شود.

کوچک زاده ادامه خاطرنشان ساخت : سال گذشته در شب شعر(یه حبه طنز) هنرمندان متعددی همکاری داشتند که مهم‌ترین دست آورد آن، تشکیل کارگاه‌های آموزشی به همت دکتر اسماعیل امینی و محمدحسین جعفریان بود و پس از آن شب‌های شعر نیز برگزار شد.

رئیس حوزه هنری یزد در پایان از چاپ و انتشار آثار رسیده به جشنواره در قالب یک کتاب خبر داد و گفت: تمام سعی دفتر طنز حوزه هنری این است که شعرای طنزپرداز و طنزنویسان را تغذیه و قلم‌شان را تقویت کند.

این جشنواره با همکاری حوزه هنری استان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری، صدا و سیمای مرکز یزد و جمعیت هلال احمر استان شده است.

آئین اختتامیه نخستین جشنواره استانی طنز مکتوب «قند شکن» جمعه 9 مهرماه از ساعت 19با حضور ناصر فیض، امید مهدی‌نژاد و عباس احمدی ـ طنزپردازان برجسته کشور ـ جمعی از مسئولان و اصحاب فرهنگ، هنر و ادب در سالن شهدای امدادگر هلال احمر برگزار و از برگزیدگان بخش‌های شعر و نثر تجلیل شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.