سخنگوی وزارت خارجه عراق اظهارات اردوغان در آمادگی برای آزادی موصل را تحریک آمیز و دخالت آشکار در امور داخلی این کشور توصیف کرد.

اظهارات اردوغان تحریک آمیز است/ ترکیه به تمامیت ارضی عراق احترام بگذارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس،  احمد جمال،  سخنگوی وزارت خارجه عراق، امروز با رد سخنان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، مواضع وی را تحریک‌آمیز و دخالتی آشکار توصیف کرد.
اردوغان هفته گذشته (۲۵ سپتامبر) در یک مصاحبه مطبوعاتی گفته بود: «برای آزادی موصل باید آماده باشیم و با نیروهای پیشمرگ و عرب در این عملیات همکاری خواهیم کرد».
به نوشته السومریه، سخنگوی وزارت خارجه عراق درباره این سخنان اردوغان گفت: وزارت خارجه عراق سخنان همیشگی رئیس‌جمهور ترکیه اردوغان را درباره عملیات موصل رد می‌کند. سخنانی که دخالت آشکار در امور داخلی عراق محسوب می‌شود و روابط دو جانبه و حسن همجواری را خدشه‌دار می‌کند.
احمد جمال افزود: سخنان و مواضع رهبری ترکیه سدی در برابر روابط دو جانبه است و به معنای نادیده گرفتن درخواست‌های رسمی و مکرر دولت عراق برای خروج از شهر «بعشیقه» و عدم احترام به تمامیت ارضی عراق محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: اگر دولت ترکیه نیت خیری دارد و واقعا به دنبال مبارزه با تروریسم است، دولت عراق را در جنگ با داعش حمایت کند و از سخنان تحریک‌آمیز و مداخله‌جویانه بپرهیزد.
دهها سرباز ارتش ترکیه در حال حاضر در پایگاه و شهر «بعشیقه» در شمال عراق حضور دارند و دولت عراق بارها خواستار خروج این نیروها شده و آن را اشغالگری نامیده است.
ترکیه به بهانه حضور ترکمن‌ها در شهر تلعفر در نزدیکی موصل و ازآن‌جایی که برای خود رسالت حمایت از ترکمن‌ها را تعریف کرده، به خود حق دخالت در عملیات موصل را می‌دهد و بارها هشدار داده است که نباید ترکیب جمعیتی استان نینوا دستخوش تغییر گردد.
مسئولین عراقی این مواضع ترکیه را مداخله جویانه و تحریک آمیز می‌دانند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.