قدس آنلاین – یزد: اتاق فکری با عنوان "فضای مجازی، فرصت‌ها و تهدیدها" با حضور جمعی از مسئولان نیروی انتظامی استان، ‌رییس پردیس علوم انسانی و اجتماعی و جمعی از اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در تالار اندیشه برگزار شد.

بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی در دانشگاه یزد

به گزارش قدس آنلاین  ازیزد ، دکتر محمدرضا صادقیان‌شاهی رییس پردیس علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه یزد در این نشست که با همکاری دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد گفت: متاسفانه در دنیای امروز تکنولوژی و ادوات وابسته به آن با سرعت بی‌نظیری در حال توسعه است و اگر زمینه‌های استفاده درست از آن فراهم نشود معضلاتی را در پی خواهد داشت.

وی افزود: متاسفانه فضای مجازی باعث ایجاد معضلاتی در کشور شده است و تهدیدهای این تکنولوژی می‌توان گفت بیشتر از فرصت‌های آن بوده است و خانواده‌ها را مبتلا به کرده است.

وی تصریح کرد: این امر یک پدیده چندوجهی است و احتیاج به مدیریت با سطح بالا دارد و باید با فرهنگ‌سازی و عزم ملی و همکاری مجموعه ارگان‌ها، نهادها و دانشگاه این معضل به گونه‌ای مدیریت شود تا راه‌های نفوذ و انحطاط اخلاقی بسته شود.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی یک مبحث مبتلابه اجتماعی است افزود: ماحصل این‌ نشست‌ها باید در بافت هدف، جامعه و خانواده‌ها وارد شود و خانواده‌ها باید آسیب‌ها را بررسی و پالایش کنند.

دکتر علیرضا افشانی رییس دانشکده علوم اجتماعی نیز در این نشست گفت: بحث فضای مجازی و فرصت‌ها و تهدیدهایی که به وجود آورده است به یک مسئله محوری تبدیل شده است.

وی افزود: امروزه دسترسی به فضای مجازی بسیار آسان شده و به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز با این تکنولوژی، فرصت خوبی برای کاربران محسوب می‌شود و در کنار این تهدیدهایی نیز در پی داشته که باید مورد بررسی قرار گیرد.

شناسایی ویژگی‌های جهان و انسان مجازی

دکتر حسین افراسیابی عضوهیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی در این نشست گفت: ورود فناوری مجازی و چالش‌های آن به جامعه یک جامعه جدید را به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه امکان بازاندیشی مهمترین برگ برنده این تکنولوژی است و فرصت‌های آن گران‌قیمت و تهدیدهای آن برنده است گفت: ما ابتدا باید بدانیم جامعه مجازی و انسان مجازی یعنی چه؟

وی با بیان اینکه جامعه کنونی تحت تاثیر ورود فناوری مجازی به یک جامعه دوزیست تبدیل شده است افزود: اضافه شدن بعد مجازی به انسان معاصر در قرن ۲۱ بر پیچیدگی ما افزود و ما باید با یک نگاه دقیق به انسان و جامعه معاصر در راستای مدیریت فرصت‌ها و تهدیدها تلاش کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر شناسایی مولفه‌ها و ویژگی‌های انسان و جهان معاصر گفت: سیال بودن، فضیلت مصرف، تاکید بر تفاوت، غلبه نمایش (عطش دیدن و دیده‌شدن)، فرامرزی بودن انسان، بازاندیشی و دغدغه‌مند بودن ویژگی‌های جهان و انسان مجازی است که باید شناسایی و مدیریت شوند.

سهل‌الوصول بودن فضای مجازی یک تهدید است

دکتر ابوالفضل مرشدی نماینده انجمن جامعه‌شناسی ایران در دانشگاه یزد گفت: ایجاد انسجام و باهم بودگی، به وجود آوردن فرصت بازاندیشی اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی، تاریخی، تجلی خصلت جهانی، افزایش حس مشارکت و تاثیرپذیری افراد از جمله مزایای فضای مجازی است.

وی سهل‌الوصول و فراگیر بودن فضای مجازی را از جمله تهدیدهای این تکنولوژی عنوان کرد و افزود: این امر یک تهدید و آسیب جدی و مهم است به دلیل اینکه کودک، نوجوان و افراد آموزش ندیده به راحتی به این تکنولوژی دسترسی پیدا کرده و وارد این دنیای بدون مرز سیال می‌شوند و ورود قشرهای آسیب‌پذیر به این فضا خود یک تهدید است.

وی تصریح کرد: فضای مجازی باعث ایجاد یک جامعه شبکه‌ای شده که بخش قابل توجهی از جامعه و اقشار ضعیف جامعه را طرد کرده است که باعث تشدید احساس نابرابری اجتماعی در بخش‌های قابل توجهی از جامعه شده است و این قشر که پتانسیل بالایی در تخریب دارند می‌توانند از این حس ناامیدی و نابرابری استفاده کرده و به جامعه آسیب بزند و این یک تهدید قابل توجه است.

به گفته عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی باید در این راستا به دنبال راهکار بود و در کنار مراقبت برای قشرهای مختلف برابری و عدالت اجتماعی را در جامعه پررنگ کنیم.

فضای مجازی؛ برون‌ریختگی نوجوانان و جوانان در جنبش‌های بی‌سر وبی‌هدف

دکتر علی روحانی عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بحث در زمینه فضای مجازی بسیار گسترده است افزود: فضای مجازی چالش‌های عمده‌ای را در جامعه به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه سه دسته هویت از جمله هویت واقعی، نمایشی و دلخواه یا آرمانی وجود دارد افزود: فضای مجازی بستری مناسب برای رشد هویت آرمانی است.

وی افزود: این امر دو پیامد کلی در پی دارد یکی جنبش‌های سبک زندگی و دیگری برون ریختگی (outrage) نوجوانان و جوانان در جنبش‌های بی‌سرو بی‌هدف است و به گفته وی نهادهای امنیتی وظیفه دارند چگونگی رخداد برون‌ریختگی و الگوهای تکرار شونده آن را کشف و بررسی کنند.

وی تاکید کرد: در زمینه الگوهای برون ریختگی نیازمند مطالعات گسترده هستیم. این یک پدیده جدیدی است که هنوز مکانیزمی برای آن تعریف نشده است.

وی با اشاره به ارتباط فضای مجازی و بحث خشونت و بازی‌های اینترنتی و مجازی خشونت‌آمیز و اعمال خشونت و لزوم بررسی تاثیرپذیری از خشونت بازی‌های رایانه‌ای خشن گفت: هسته‌های خشونت به وسیله شبکه‌های مجازی همدیگر رابه راحتی پیدا کرده و رشد یافته و گسترده می شوند.

وی تصریح کرد: ضروری است نهادهای امنیتی و اجتماعی عرصه فضای مجازی و بستری که برای اعمال خشونت ایجاد شده را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

اطلاعات مبتنی بر تئوری، پیشگیری و ابزارهای کنترلی

دکتر احمد کلاته‌سادات عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی گفت: ما در بحث فضای مجازی و آسیب‌ها و تهدیدهای آن نیازمند مدل‌های دقیق درباره انواع جرائم و همچنین اطلاعات مبتنی بر تئوری و اعمال قانون هستیم.

وی با اشاره به اینکه ساده‌ترین موضوع در کشور دسترسی به شبکه اطلاعاتی است تاکید کرد: برای جلوگیری از مشکلات نیازمند ابزارهای کنترلی هستیم.

وی با بیان اینکه فضای مجازی پاسخ به یکسری نیازهاست افزود: با توجه به اینکه اکثرا کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی جوانان و به نوعی بانوان هستند باید در سطوح کلان در زمینه اوقات فراغت آنها کار شود و سیاستمداران در این زمینه برنامه‌ریزی کنند.

حجت الاسلام محمدحسین متوسل مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه یزد نیز که در این نشست حضور داشت به اهمیت و حساسیت این موضوع و تاکید مقام معظم رهبری که فرمودند این بحث باید در دانشگاه‌ها و به نحوی حوزه علمیه وارد شود اشاره کرد.

وی افزود: علاوه بر این نشست‌ها لازم و ضروری است در شروع سال تحصیلی ویژه دانشجویان دختر و پسر نیز این نشست‌ها برگزار شود تا دانشجویان به این مباحث دسترسی پیدا کنند.

ابزارهای دیجیتال بخش جدایی‌ناپذیر زندگی

سرگرد محمد نعیم یاوری رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی ناحیه انتظامی استان یزد در این نشست گفت: فضای مجازی در حال حاضر بخش قابل توجهی از زندگی ما را در برگرفته است که به طور کامل نمی‌توان آن را از زندگی حذف کرد.

وی افزود: تکنولوژی موبایل بخش جدایی‌ناپذیر زندگی فرد است و می‌توان گفت ابزارهای دیجیتال در آینده اندام جدید فرد محسوب خواهد شد باید دنبال راهکاری باشیم که چگونه جوان امروزی را از آسیب‌های این تکنولوژی دور نگه داریم.

به گفته وی باید با آینده‌پژوهی استادان به عنوان ماخذ دانش و برگزاری این نشست‌ها با همکاری مراکز دانشگاهی و نیروی انتظامی به دنبال راهکار باشیم.

پلیس فتا؛ تامین امنیت فضای سایبری استان

سرگرد مرتضی ابوطالبی رییس پلیس فتای استان نیز در این نشست گفت: فضای سایبری یک‌سری ویژگی‌های منحصر به فرد دارد که به واسطه آن یکسری چالش‌ها و فرصت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

وی در خصوص فعالیت‌های پلیس فتا گفت: تامین امنیت فضای سایبری استان در اختیار این پلیس است و تلاش دارد در این راستا امنیت کاربران را تامین کند.

وی فرازمانی و فرامکانی، گمنامی کاربر، تنوع و جذابیت این تکنولوژی را باعث به وجود آمدن جرائم عنوان کرد و افزود: فضای اینترنتی دارای ساختار پیچیده و ناهمگون است و همکاری همه نهادها را برای پیشگیری از وقوع جرائم می‌طلبد.

وی تصریح کرد: با شکل‌گیری پلیس فتا در سال ۹۰ ساماندهی خوبی در زمینه امنیت فضای سایبری انجام شد و تا کنون پلیس فتا توفیقات خوبی در زمینه کشفیات و دستگیری‌ها در کشور داشته است.

وی ارائه مشاوره به کاربران، ساماندهی رسانه‌های سایبری، گسترش همکاری های علمی و فرهنگی با دانشگاه‌های استان را از جمله فعالیت های این مرکز عنوان کرد و افزود: در زمینه پیشگیری از جرائم در جوامع هدف نیازمند فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانشگاهیان هستیم.

 سرهنگ محمدرضا مزیدی معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی ناحیه استان نیز در این نشست گفت: بحث اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی معضلی است که در آینده‌ای نزدیک دغدغه مردم و مسئولان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل ایجاد مشکلات، ناآگاهی کاربران از ویژگی‌های فضای مجازی است افزود: متاسفانه جرائم بیشتر در زمینه بحث مالی و مفاسد اخلاقی است.

به گفته وی مجرمان فضای سایبر افرادی زیرک،‌ جوان و بسیار تاثیرگذار هستند و نیاز است در بحث معضلات شبکه مجازی بحث و تبادل نظر شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه ماهواره و فضای مجازی باعث تغییر نگرش و دیدگاه‌های افراد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری باید سواد رسانه‌ای را افزایش داد خاطرنشان کرد: در زمینه بالابردن آگاهی جوانان و دانشجویان از همکاری در برگزاری این نشست‌ها استقبال خواهیم کرد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.