یک سناتور ارشد آمریکایی گفت که هیچ پشیمانی از حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵‌ ندارد.

هیچ پشیمانی از حمایت از توافق هسته‌ای ایران نداریم

به گزارش قدس آنلاین به نقل از پایگاه خبری واشنگتن فیری بیکن، مایکل بنت، سناتور دموکرات ارشد آمریکایی ضمن اعلام دوباره حمایتش از توافق هسته‌ای که سال گذشته میان ایران و قدرت‌های جهان حاصل شد، گفت که پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار بدهی واشنگتن به تهران ارتباطی با توافق هسته‌ای و آزادی زندانیان آمریکایی در ایران ندارد.

او با تکیه بر ادعاهای بی‌اساس غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای گذشته کشورمان افزود:‌ توافق هسته‌ای زمان گریز هسته‌ای ایران را به میزان زیادی بالا برده است در حالی که پیش از این دو تا سه ماه تا دستیابی به بمب فاصله داشت. هم‌چنین در نتیجه توافق هسته‌ای، بازرسان بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارند و این توافق به خوبی در حال اجراست.

بر اساس این گزارش، روزنامه وال استریت ژورنال چندی پیش در گزارشی مدعی شد که واشنگتن در ازای آزادی چهار شهروند آمریکایی زندانی در ایران به این کشور ۱.۷ میلیارد دلار به صورت نقدی پرداخت کرده است اما مقامات عالی‌رتبه آمریکا، از جمله رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه ضمن رد این ادعا تاکید کردند که این دو موضوع هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و ۱.۷ میلیارد دلار پول ایران بوده که واشنگتن برای حل و فصل یک مناقشه مالی قدیمی میان دو طرف مربوط به سال‌های پیش از انقلاب اسلامی باید به تهران پرداخت می‌کرده است.

با این حال انتقادات علیه دولت آمریکا درباره پرداخت این پول به ایران هم‌چنان ادامه دارد. مایکل بنت در ادامه گفت که وی نیز ابتدا نسبت به پرداخت این مبلغ و احتمال باج‌دهی واشنگتن به تهران نگران بوده اما از پاسخ مقامات دولتی درباره این موضوع متقاعد شده است و دولت طی مذاکراتی جداگانه از مسأله آزادی زندانیان به راه‌حلی برای پایان دادن به این مناقشه قدیمی با تهران دست یافته است.

به گزارش ایسنا، مقامات ایران همواره اتهامات غرب و آمریکا علیه برنامه هسته‌ای کشورمان در گذشته را رد کرده و تاکید داشته‌اند، جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به دنبال دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته‌ای نبوده و برنامه هسته‌ای ایران ماهیت کاملا صلح آمیز دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.