قدس آنلاین/ فتانه ازانی: عزاداری دهه اول محرم بویژه روز عاشورا در شهر مریانج در استان همدان از حال و هوای ویژه‌ و منحصر به فردی برخوردار است، به طوری که این شهر در روز عاشورا یکپارچه کربلا می‌شود. شهری در نزدیکی همدان با جمعیت 10هزار نفر و مردمی ولایتمدار و انقلابی.

حال و هوای محرم در« مریانج » همدان

به گزارش خبرنگار ما، حال و هوای عزاداری دهه نخست محرم بویژه روز عاشورا در شهر مریانج از قدیم، زبانزد خاص و عام بوده و بسیاری از افراد را از شهرها و استان‌های اطراف نظیر همدان، زنجان و تهران به تماشای خود می‌کشاند.
عزاداری مردم مریانج از شب اول محرم آغاز شده و همه هیأت و دسته‌های عزاداری، مسیر حسینیه و تکیه خود تا مسجد جامع را به حالت سینه‌زنی و مرثیه‌خوانی پیموده و بازمی‌گردند. همچنین در شب‌های آخر دهه بویژه شب تاسوعا و عاشورا، این مسیر طولانی‌تر شده و تقریباً همه خیابان‌ها و محلات اصلی را در برمی‌گیرد.
همچنین در این روز، نماد پیکرهایی بی‌سر به عنوان پیکر شهدای کربلا در داخل هیأت‌ها حمل می‌شود. افرادی که به عنوان پیکر روی تابوت قرار می‌گیرند با اعتقادی خاص و براساس نذر، اقدام به این کار می‌کنند.

  عصر تاسوعا، تجلی میثاق مردم مریانج با شهدای کربلا
یکی دیگر از برنامه‌های سنتی مردم مریانج در دهه محرم، برنامه عصر تاسوعاست. اهالی منطقه حتی آن‌ها که در شهرها و استان‌های دیگر سکونت دارند، هرجا که باشند خود را به این مراسم رسانده و با شهدای کربلا بیعتی دوباره می‌کنند.
در این مراسم، همه دسته‌های سوگوار در کنار یکدیگر، مقابل مسجد جمع شده و «یا حسین‌گویان» مسافتی را می‌پیمایند تا بگویند که اگر در کربلا بودیم، همگی جان خود را فدای حسین(ع) می‌کردیم.
یکی دیگر از آیین‌های عزاداری مریانجی‌ها، آتش‌زدن نمادین خیمه‌ها و دیگری، مراسم «شام غریبان» شهدای کربلا و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که دسته‌های عزاداری با علَم‌های خوابیده و شمع در دست، پس از پیمودن مسافتی به این مراسم می‌پیوندند.
شهر مریانج دارای هیأت‌های زیادی است که برخی از آن‌ها، قدمت چندین ساله دارند. یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین این هیأت‌ها، هیأت حسینیه ابوالفضلی(ع) معروف به «هیأت کوی سنگ بزرگ» است. دلیل این نامگذاری، قرار گرفتن سنگی بسیار بزرگ در ورودی محله بوده که عزاداران پس از خروج از حسینیه باید آن را دور زده و سپس وارد خیابان اصلی می‌شدند.
از دیگر برنامه‌های این هیأت، پخت غذای نذری بویژه «حلیم» در روز سوم عاشورا (12محرم) است، به طوری که نزدیک به 15هزار وعده غذا در بین عزاداران و میهمانانی که از شهرهای اطراف آمده‌اند،
 توزیع می‌شود.

 تعزیه مریانج
در شمار آثار معنوی ملی کشور
یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته عزاداری مریانجی‌ها که آن را از دیگر مناطق استان همدان متمایز کرده، برگزاری مراسم شبیه‌خوانی یا تعزیه‌خوانی است که هر سال در محرم با حضور گسترده مردم اجرا می‌شود، بویژه تعزیه ظهر عاشورا که افراد زیادی را از شهرهای اطراف به تماشای خود می‌کشاند.
زیبایی و شورانگیز بودن تعزیه مریانج موجب شد تا سال 91 از سوی میراث فرهنگی و گردشگری در فهرست آثار معنوی ملی کشور به ثبت رسد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.