قدس آنلاین – گیلان – نرجس غلامپور :مدیرکل هواشناسی گیلان از وقوع پدیده باد گرم با توجه به بالا بودن دمای هوا از حالت طبیعی در پاییز امسال در این استان خبر داد.

وقوع پدیده باد گرم در گیلان

بهمن کمانگر با اشاره به وضعیت سال آبی امسال نسبت به سال گذشته در گیلان اظهار کرد: وضعیت آبی استان 23 درصد نسبت به بلندمدت افزایش دارد.

وی به رتبه پنجم گیلان در میزان بارندگی اشاره کرد و افزود: امسال نسبت به افزایش آمار طبیعی با 22.1 درصد رشد در استان مواجه هستیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه سه درصد افزایش بارندگی امسال نسبت به سال گذشته داریم، تصریح کرد: سال گذشته بیشترین بارندگی با یک‌هزار و 66.2 میلی‌متر در لاهیجان گزارش شده است.

کمانگر، کمترین میزان بارندگی گیلان را مربوط به رودبار با 546 میلی‌متر در سال گذشته خواند و بیان کرد: سال 94 تعداد 66 بولتن با عنوان اطلاعیه توسط اداره کل هواشناسی گیلان منتشر شده است.

وی به صدور 22 بولتن برای اخطاریه پدیده‌های هواشناسی در گیلان اشاره کرد و گفت: اخطاریه‌های برف شدید، باران، تگرگ، بادهای شدید، احتمال آتش‌سوزی، رعد و برق و طوفانی بودن دریا صادر شده است.

*هر 17 روز یک پدیده جوی در گیلان

مدیرکل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه اخطاریه‌های هواشناسی زمانی صادر می‌شود که بیش از 80 درصد احتمال وقوع خسارت وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: سال گذشته هر 17 روز شاهد یک پدیده جوی در استان بودیم.

کمانگر به 19 روز باد شدید در سال 94 در گیلان اشاره کرد و یادآور شد: سال گذشته 53 روز باد شدید، 67 روز رعد و برق، 15 روز بارندگی و 15 روز بارندگی بیش از 30 میلی‌متر در 24 ساعت در استان داشتیم.

وی با بیان اینکه 12 روز برفی سال گذشته در گیلان داشتیم، اظهار کرد: سال 94 شاهد 11 روز بارش تگرگ و شش روز مه در استان بودیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان به بارش برف از ششم تا هشتم بهمن ماه سال گذشته در گیلان اشاره کرد و افزود: برف مذکور خسارت‌هایی در منطقه ایجاد کرده بود.

کمانگر با اشاره به طوفان بندر انزلی و تالش در 17 شهریورماه امسال، بیان کرد: سرعت باد در طوفان مذکور به 72 کیلومتر در ساعت رسید ضمن اینکه 110 میلی‌متر بارندگی در مدت 40 دقیقه در بندر انزلی به ثبت‌رسید که در هر 10 دقیقه معادل 28 میلی‌متر است.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی گیلان طبق پیش‌بینی اقلیمی برای سه ماه پاییز در حد طبیعی است، تصریح کرد: پاییز امسال بخش‌هایی از نیمه غربی کشور به‌ویژه استان‌های همجوار حوضه آبریز گیلان با کاهش بارندگی مواجه می‌شوند.

*افزایش دمای هوای گیلان در فصل پاییز

مدیرکل هواشناسی گیلان، وضعیت دمایی هوا در فصل پاییز را در حد طبیعی یا نیم تا یک درجه سانتی‌گراد بالاتر از حد طبیعی پیش‌بینی کرد و گفت: پاییز امسال با توجه به بالا بودن دمای هوا از حالت طبیعی احتمال بسیار وقوع پدیده‌های باد گرم در استان وجود دارد.

کمانگر در ادامه با اشاره به پروژه‌های هواشناسی گیلان در سال 94، خاطرنشان کرد: پروژه‌های مذکور با سه هدف اجرایی شده است.

وی، پایش مستمر جو را نخستین هدف از اجرای پروژه‌های هواشناسی در گیلان عنوان کرد و یادآور شد: سال گذشته مرکز رادار و کاوش‌های جوی بندر کیاشهر، گیرنده تصاویر ماهواره‌ای هواشناسی، مرکز مانیتورینگ پیش‌بینی هوا، ویدئو کنفرانس بین ستاد مدیریت بحران گیلان و مرکز پیش‌بینی هوای رشت، هواشناسی دریایی بندر انزلی و مرکز تحقیقات دریایی هواشناسی و کشاورزی رشت راه‌اندازی شده است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه نصب و راه‌اندازی سامانه جامع هواشناسی خودکار فرودگاهی از پروژه‌های اجرایی در سال گذشته است، اظهار کرد: سال 94 تعداد هشت ایستگاه هواشناسی سنتی در استان مجهز به ایستگاه‌های هواشناسی خودکار شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.