سخنگوی دولت عراق در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه گفت: ما به این نتیجه رسیدیم گفتگو با آنکارا به راه حل نخواهد انجامید.

اظهارات ترکیه اختلافات طایفه‌ای را شعله ور می‌کند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، سعد الحدیثی سخنگوی دولت عراق در گفتگو ی در ارتباط با اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که شکایت علیه این کشور در شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله گزینه‌های کشورش است.

وی از تماسهای مثبت با برخی از اعضای شورای امنیت در این زمینه خبر داد و گفت: اگر شورای امنیت به خواسته های عراق توجهی نشان ندهد، این امر موجب بحران در منطقه خواهد شد.

سعد الحدیثی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم گفتگو با آنکارا به راه حل نخواهد انجامید و سیاست ترکیه در منطقه، امنیت کل منطقه را تهدید می کند.

وی اظهار داشت که مواضع ترکیه به شعله‌ور شدن درگیری‌های طایفه‌ای در منطقه خواهد انجامید و هیچ توجیه قانونی یا اخلاقی برای دخالت این کشور در عراق وجود ندارد.

الحدیثی گفت: ترکیه مایل به حل بحران با عراق نیست و جوسازی‌های این کشور، اوضاع منطقه را بحرانی می‌کند.

سخنگوی دولت عراق تصریح کرد که سخنان برخی از سیاستمدارن ترک در چارچوب دخالت آشکار در امور عراق مطرح می شود و این امر به هیچ وجه قابل قبول نیست و سؤالات درباره انگیزه ترکیه از مقاومت در برابر تلاشهای عراق و جامعه جهانی در زمینه مبارزه با تروریسم بر می انگیزد.

الحدیثی در پایان این گفتگو تاکید کرد که اینگونه اظهارات، اوضاع و جو منطقه را بحرانی ‌می‌کند و این به نفع هیچ کس نیست. ادامه این موضع‌گیری و سیاستهای ترکیه، تاثیری منفی بر ثبات منطقه می‌گذارد و امنیت کل منطقه را تهدید می‌کند.

"رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه روز سه شنبه در ادامه دخالتهای خود در امور عراق، خطاب به حیدر العبادی نخست وزیر این کشور گفت: باید حد و حدود خودت را نگه داری.

وی در ادامه گفت: ما عملیات خود را در شمال عراق ادامه می‌دهیم و ارتش ترکیه از العبادی دستور نمی‌گیرد.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ما برای محافظت از مرزهای خود و انجام عملیات نظامی نیاز به اجازه هیچ کس نداریم.

دولت عراق بارها بر لزوم خروج نیروهای ترکیه از این کشور تاکید کرده است و شخصیتهای مختلف سیاسی، حزبی و نظامی نیز خواستار خروج این نیروها شده اند.

دولت ترکیه در حالی ادعای مبارزه با تروریسم در خاک عراق را دارد که مرزهای این کشور برای عبور و مرور تروریستها به سمت سوریه و عراق باز است و این کشور انواع کمکهای مالی و تسلیحاتی را در اختیار  این تروریستها قرار می دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.