حادثه جنایت بار جنوب صنعاء در اوج کشمکش آمریکا با روسیه ضربه مستقیمی به واشنگتن وارد آورده و نشان داد که درگیری های منطقه ای تا چه اندازه در هم تنیده و پیچیده هستند.

گره‌خوردن جنایت صنعاء با تحولات سوریه!

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، حادثه جنایت بار جنوب صنعاء در شرایطی که آمریکا در کشمکش با روسیه بر سر حلب در شرایط دشواری به سر می برد، ضربه مستقیمی به واشنگتن وارد آورده و نشان داد که درگیری های منطقه ای تا چه اندازه در هم تنیده و پیچیده هستند.

شانه خالی کردن آمریکا از حمایت ائتلاف تحت رهبری عربستان

آمریکا پس از جنایت عربستان در حمله به جنوب صنعاء برای اتهام زنی علیه ریاض خیلی منتظر نماند بلکه سخنگوی شورای امنیت ملی این کشور گفت: همکاری امنیتی آمریکا با عربستان چک سفید نیست و این حادثه و حوادث دیگر موجب شد در حمایت از عربستان که به میزان زیادی کاهش یافته است بازنگری کنیم

این شانه خالی کردن آمریکا از اقدامات عربستان پیش از هرگونه تحقیق عملی در مورد حمله به جنوب صنعا صورت گرفته است به اضافه اینکه عربستان دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده و برای شرکت در هرگونه تحقیق در خصوص این جنایت به واشنگتن دعوت شده است.

البته با در نظرگرفتن تنش روابط عربستان و آمریکا که از مدتی پیش بروز یافته است، وضعیت کنونی چیز تازه ای نیست زیرا سردی روابط دو طرف تا جایی پیش رفت که شاهزاده ترکی فیصل گفت: دوران دوستی و صمیمیت بین واشنگتن و ریاض به پایان رسیده است.

اما نکته جدید در شرایط کنونی، موضع آمریکا همزمان با تنش موجود در شورای امنیت بین فرانسه و متحدانش از یک سو و روسیه از سوی دیگر بر سر حلب است که در نهایت موجب ناکام ماندن قطعنامه مورد درخواست فرانسه در برابر وتوی روسیه شد.

با این توضیحات این سوال مطرح است که آیا بین جنایت عربستان در حمله به مراسم عزاداری در جنوب صنعا و سرنوشت حلب ارتباطی وجود دارد؟

تبادل اتهام زنی بین آمریکا و روسیه و زنگ خطر درگیری نظامی

به عبارت دیگر در حالی که خون یمنی ها و سوری ها ریخته می شود، درگیری بین آمریکا و روسیه نیز بر سر پرونده سوریه به اوج رسیده است تا جایی که از زمان آغاز بحران در سوریه این حجم از اتهام زنی و تهدیدات جدی بین مسکو و واشنگتن بی سابقه است و تا جایی پیش رفته است که در صورت وقوع هرگونه اشتباه و یا ماجراجویی، خطر سوق یافتن به سمت درگیری نظامی وجود دارد.

در این میان روسیه هشدار داد که در صورت هرگونه تجاوز آمریکایی و غیر آمریکایی به ارتش سوریه و یا مقر دولت، واکنش نشان خواهد داد. در همین ارتباط سخنگوی وزارت دفاع روسیه تهدید کرد که مسکو هرگونه حمله به مناطق تحت کنترل ارتش سوریه را تهدیدی علیه نظامیان روس در خاک سوریه می داند و از سامانه اس 400 و اس 300 مستقر در پایگاه نظامی حمیمیم و طرطوس استفاده می کند.

هشدار در مورد افزایش خطر مسکو برای واشنگتن

در مقابل این تهدیدها و هشدارهای روسیه، جریان شاهین ها در وزارت دفاع آمریکا و برخی حامیان آنان در بین لابی ها و سیاستمداران به دولت آمریکا توصیه کردند که به دنبال راه حل سیاسی باشد زیرا روسیه را به نوبه خود  خطر ساز می دانند و معتقدند در صورت تحکیم حضور مسکو در سوریه خطر آن افزایش بسیاری خواهد داشت.

در همین ارتباط برخی بر این باورند که برکناری مایکل فلین رئیس اطلاعات نظامی و بازنشسته کردن مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش در چارچوب تشدید سیاست آمریکا در قبال سوریه جا دارد زیرا این دو با نقشه تشدید نظامی برای سرنگونی بشار اسد در سوریه مخالف بودند.

هشدار اسرائیل به خطر حضور روسیه در سوریه و تغییر قواعد بازی منطقه‌ای

همچنین نگاهی به اظهار نظر و توضیحات بیشتر روزنامه های اسرائیل نشان می دهد که استقرار موشک های اسو ای 23 روسیه در خاک سوریه قدرت بازدارندگی اسرائیل در مقابل نیروی ارتش سوریه و حزب الله را کاهش می دهد به اضافه اینکه قدرت ایران را به شکل غیرمستقیم تقویت می کند.
در این میان روزنامه یدیعوت آحارانوت نوشت تصمیم مسکو مبنی بر استقرار سامانه موشکی اس 300 در پایگاههای سوریه قواعد بازی در این کشور را تغییر خواهد داد. به نوشته پایگاه خبری والاه نیز چه بسا نبرد حلب تصویر جدیدی برای جهان ترسیم کند.

جنایت جنوب صنعاء و تسریع روند یکسره کردن نبرد حلب

اما روسیه، رهبری سوریه، ایران و حزب الله بر این باورند که اکنون بیش از هر زمان دیگری فرصت برای تکمیل نبرد حلب و تسلط کامل بر شرق این شهر فراهم است، گویی نوعی پیشدستی واقعی در این خصوص در جریان است تا پیش از دولت جدید آمریکا این هدف تحقق یابد و اینجاست که باید گفت بی تردید خون هایی که در جنایت جنوب صنعاء ریخته شد این احتمال را قوت می بخشد.

نگرانی آمریکا از روابط ترکیه و روسیه

واقعیت این است که آنچه از چند روز پیش در حلب در جریان است پرونده سوریه را به خانه اول بازگردانده است زیرا ناتو و اسرائیل اجازه نمی دهند که روسیه، ایران و سوریه نبرد نظامی در حلب را به نفع خود تمام کنند چرا که در این صورت توازن بین المللی و منطقه ای زیرو رو خواهد شد، به اضافه اینکه آمریکا از هماهنگی ترکیه با روسیه و در مقابل دور شدن ترکیه از آمریکا بر سر موضوع کُردها و فتح الله گولن بیش از پیش نگران است.

خاموش شدن صدای فرانسه و متحدانش در حلب

به هر حال پس از جنایت جنوب صنعاء صحنه دیگری رقم خواهد خورد زیرا فرانسه و متحدانش که از ارتکاب جنایت در حلب سخن می گفتند اکنون پس از جنایت در جنوب صنعاء در روز روشن و در یک مناسبت مذهبی و سمبلیک مهم، چه چیزی برای گفتتن دارند؟

همچنین ایران که در پرونده خود مجموعه اتهاماتی علیه عربستان و متحدانش از جمله انفجار سفارت ایران در بیروت و جان باختن حجاج ایرانی در مکه به اضافه اعدام شیخ نمر در عربستان را جا داده است و اکنون جنایت علیه یک حسینیه شیعیان در صنعاء نیز به آن افزوده شده است، چه خواهد کرد؟

اگر ایران کاری نکند چه بسا به معنی ناتوانی آن خواهد بود واگر بخواهد کاری بکند آیا دیگر بهتر از همراهی با روسیه در سطح گسترده و سریع در حلب گزینه ای هست؟

وضعیت مبهم و دشوار روسیه و آمریکا

به عبارت دیگر اکنون در برابر روسیه و آمریکا به عنوان دو ابرقدرتی قرار داریم که اختیار تصمیم سیاسی و نظامی را در دست گرفته و در وضعیت مبهم و پیچیده ای به سر می برند و دو طرف گویی به سمت جنگ سرد پیش می روند و در این میان آمریکا تقریبا مهم ترین متحدان خود در جنگ سوریه یعنی ترکیه و عربستان را از دست داده است.

طرح موضوع  تروریسم و عربستان در کنگره تصادفی نیست

اینجاست که باید گفت شانه خالی کردن آمریکا از حمایت عربستان پس از قانون جاستا و در پی اتهامات اوباما علیه عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در مجله آتلانتیک و بحث و جدل های کنگره آمریکا در مورد تروریسم و وهابیت و عربستان تصادفی نیست.

گزینه های باقی مانده برای اردوغان چیست؟

از سوی دیگر بی تردید سفر پوتین به ترکیه در حالی است که وی به شدت تلاش های ناتو برای محاصره روسیه در سوریه پی برده است و به همین دلیل به دنبال آخرین تضمین از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از تصمیم نهایی در مورد یکسره کردن نبرد حلب است.

در این میان اردوغان نیز دو گزینه پیش رو خواهد داشت یا ادامه روند نزدیک شدن به مسکو و قبول دست برداشتن از جبهه حلب و یا مانور دادن در انتظار دولت آینده آمریکا با این باور که دولت جدید از او حمایت خواهد کرد و او می تواند سقف خواسته ها  بهای مورد نظر خود را بالا ببرد.

یمن، کانون تنگنای سیاسی، امنیتی و مالی عربستان

اما عربستان که جنایت در جنوب صنعاء آن را در سطح بین المللی و منطقه ای ونیز در یمن در برابر وضعیت دشواری قرار داده است، تلاش خواهد کرد به همراه متحدانش نگاهها را از خون هایی که در یمن ریخته شده به سمت شمال سوریه یا همان حلب جلب کند، زیرا از هم اکنون به بعد هرگامی که در یمن برداشته شود تنگنای سیاسی، امنیتی و مالی عربستان را دو چندان خواهد کرد.

حلب سرفصل تحولات چند هفته آینده

با این توضیحات باید گفت که حلب سرفصل اصلی تحولات چند هفته باقی مانده تا دولت جدید آمریکا است و در این فاصله یا روند امور به سمت ماجراجویی های نظامی آمریکایی و روسی پیش خواهد رفت که البته این چیزی است که هیچ یک از طرفین تمایلی به آن ندارند و یا اوضاع نظامی در دومین شهر سوریه به نفع ارتش سوریه و متحدانش و تحت پشتیبانی هوایی روسیه پیش خواهد رفت.

به عبارت بهتر حلب، تنها پاسخ به  حادثه صنعاء در روزهای آینده خواهد بود و به این ترتیب یک بار دیگر ثابت می شود که جبهه های جنگ در هم تنیده هستند و کشمکش واقعی در منطقه نه کشمکش سوری- سوری و نه یمنی- یمنی و نه ایرانی- سعودی و یا ترکی- ایرانی نیست بلکه بیش از هر زمان دیگری کاملا کشمکش آمریکایی- روسی است.

در این میان تردیدی نیست که آمریکا از عربستان عصبانی است زیرا متوجه است که حادثه جنوب صنعاء ضربه مستقیمی علیه واشنگتن بود آن هم در شرایطی که در اوج کشمکش با روسیه به سر می برد و این چیزی است که به احتمال زیاد موجب شد به سرعت از حمایت از عربستان شانه خالی کرده و به نوعی به اتهام زنی علیه ریاض اقدام کند.

در این میان باید گفت اگر اوباما به دنبال برون رفت سریع از تنگنای سوریه و یمن است، چه بسا جنایت در جنوب صنعاء دستاویزی برای توجیه تفاهم سریع با پوتین بر سر سوریه باشد و این گزینه هرچند بسیار دشوار است اما پس از بازگشت شاهین های پنتاگون به صحنه رقابت بین المللی شدید با روسیه، احتمال آن وجود دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.