پس از سال ها روابط دوستانه، اکنون اختلافات رورز افزون و علنی مصر و عربستان به جایی رسیده است که دیگر پنهان کردن آن دشوار است تا جایی که ماه عسل دو طرف دیگر پایان یافته است.

راه مصر و عربستان از هم جدا شده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، پس از مدتها دوستی عربستان و مصر، اکنون دیگر پنهان کردن اختلافات روز افزون و علنی دو طرف دشوار است تا جایی که باید گفت که ماه عسل بین قاهره و ریاض به بدترین سناریو رسیده است و آن اینکه: کمک های که عبدالفتاح السیسی برای حفظ آن بسیاری مسائل داخلی و خارجی را تحمل کرد، به برگه فشار ریاض تبدیل شده و از آن به عنوان اهرمی برای اجبار قاهره به تغییر مواضع خود استفاده می کند.

اختلاف مواضع قاهره و ریاض بر سر پرونده های متعدد

تلاقی مواضع قاهره و ریاض در مسائل مختلف از حدود یک سال و نیم پیش نمود پیدا کرد به این معنی که عربستان کمک های میلیاردی به نظام عبدالفتاح السیسی را کاهش داد و پس از آن دو طرف بر سر بحران سوریه نیز اختلاف پیدا کردند.

این وضعیت همچنان ادامه یافت تا اینکه چندی پیش قاهره در شورای امنیت به جای تایید مواضع عربستان و فرانسه به نفع روسیه رای داد و تنها کشوری بود که به نفع دو طرح ضد و نقیض در برخورد با بحران سوریه رای داد.

این نخستین بار نیست که مصر مخالفت خود را با موضع عربستان در قبال سوریه اعلام می کند به ویژه اینکه اصرار دارد راه حل بحران سوریه با بقای بشار اسد در قدرت دست کم در مرحله انتقالی پیش برود.

کلید خوردن مجازات های سعودی علیه قاهره در مرحله جدید روابط دو طرف

با اینهمه اختلاف مواضع دو طرف به جدایی آنان نرسیده بود و هیچ یک از مسئولان دو کشور به شکل علنی علیه دیگری انتقاد نمی کردند اما چند روز پیش در شورای امنیت موضع منتقدانه و علنی عربستان از مصر موجب شد که روابط دو طرف وارد مرحله جدیدی شود که چه بسا در جریان این مرحله عربستان نظام السیسی را در خصوص مسائل مختلف مورد مجازات قرار دهد.

از جمله پرونده های باز بین دو طرف جنگ در یمن است به این معنی که با اینکه قاهره ترجیح داد در قبال جنایت بزرگ در جنوب صنعاء سکوت اختیار کند، اما به طور غیر علنی نارضایتی شدید خود را در قبال ارتکاب این جنایت ابراز داشت.

خروج قاهره از معادله‌های سعودی در قبال یمن

از سوی دیگر مصر عملا از برنامه ریزی راهبردی طرح عربستان مبنی بر حمایت از عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن و بازگرداندن او به قدرت خارج شده است به اضافه اینکه از چند ماه پیش نیز بیرون از معادله نظامی علیه یمن قرار گرفته است.

اختلاف مواضع مصر و عربستان و پایان ماه عسل روابط دو کشور در حالی است که عربستان اکنون با بدترین بحران اقتصادی ناشی از کاهش بهای نفت و در نتیجه کاهش درآمدهای حاصل از آن روبه رو است و در تلاش است با کاهش برخی هزینه ها کسر بودجه حدود 98 ملیارد دلاری که از سال 2014 بروز یافت، مهار کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.