روزنامه عبری زبان اورشلیم پست گزارش داد که دیدارهای محرمانه میان نمایندگانی از عربستان و اسرائیل از آغاز سال 2014 "برای بررسی مسائل استراتژیک" برگزار شده است.

عربستان و اسرائیل از سال 2014  دیدارهای محرمانه داشته اند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، پیشتر برخی از رسانه‌های اسرائیلی و غربی از برگزاری دیدارهای محرمانه در سطح بالا میان مسئولانی از عربستان و اسرائیل در دوره اخیر خبر داده و اعلام کرده بودند که تصویر ائتلاف میان دو طرف در حال آشکار شدن است و از مرحله محرمانه به مرحله روابط علنی رسیده است.

اورشلیم پست در گزارشی نوشت: روابط اسرائیل و عربستان به دوره‌ای قبل تر از آن برمی‌گردد. با افزایش نقش ایران در منطقه، دو طرف همکاری استراتژیک خود را آغاز کردند که نخستین نشانه‌های آن مساله‌ای بود که یکی از اسناد ویکی لیکس در 19 مارس 2009 از یعقوب هداس، معاون وقت مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل نقل کرده بود؛ وی گفته بود که عربستان معتقد است که اسرائیل در تلاش‌ها برای توقف برنامه‌های هسته‌ای ایران یک شریک به حساب می‌آید و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس به نقشی که اسرائیل در این چارچوب ایفا می‌کند، ایمان دارند چراکه اسرائیل رابطه محکمی با ایالات متحده دارد و آنها معتقدند که می‌توان به اسرائیل علیه ایران تکیه کرد.

این روزنامه به اخبار منتشر شده در سال 2013 اشاره کرد که براساس آنها یک طرح محرمانه فوق‌العاده وجود دارد که نظام عربستان براساس آن به جنگنده‌های اسرائیلی اجازه می‌دهد از حریم هوایی آن برای حمله به ایران استفاده کنند و برای این منظور نمایندگان اسرائیلی و عربستانی زنجیره دیدارهای محرمانه‌ای را از آغاز سال 2014 برای بررسی تحرکات علیه ایران داشته‌اند.

این روزنامه نوشت که اسرائیل در ژوئن گذشته با توافقی موافقت کرد که به نظام عربستان این توانایی را برای سیطره بر ورودی خلیج عقبه و بندر ایلات می‌دهد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.