منتقد عربستانی آل سعود روز شنبه تاکید کرد تجاوز عربستان به یمن باعث بی اعتباری این کشور شده است و ریاض به سمت سیاست های خشونت آمیز پیش می رود.

ریاض اعتبارش را با تجاوز به یمن از دست داد/ مذاکرات عربستان - ایران کلید حل بحران سوریه، عراق و یمن

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، 'مداوی بنت طلال بن محمد الرشید' استاد مرکز خاورمیانه مدرسه علوم سیاسی و اقتصادی لندن در حاشیه نشست سلفی گری و تاثیر آن بر جوامع که در مالزی برگزار شد، در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه تجاوز عربستان به یمن باعث بی اعتباری این کشور در جهان شده است، تاکید کرد که چالش های اقتصادی، عربستان سعودی را به سمت سیاست خشونت آمیز کشانده است. 
وی که به مدت یک سال استاد مدعو دانشگاه ملی سنگاپور است و مطالعات گسترده ای در زمینه تاریخ، جامعه، دین و سیاست در عربستان سعودی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه انجام داده است، گفت: عربستان سعودی با چالش های اقتصادی زیادی مواجه است، اما این چالش ها به این معنا نیست که آنها دست از جنگ بکشند. در واقع کشورها برخی مواقع به دلیل شرایط اقتصادی پیچیده ممکن است به سیاست خشونت آمیزتری روی بیاورند، و متاسفانه این همان چیزی است که اکنون در عربستان رخ داده است.
این عربستانی منتقد سیاست های آل سعود، افزود: علاوه بر مشکلات اقتصادی، عربستان در حاضر با مشکلات زیادی در حوزه اجتماعی مواجه است. در عربستان مردمی وجود دارند که با شرایط موجود مقابله می کنند و برخی از این افراد متاسفانه زندانی شده اند. آنها خواستار اعمال خشونت نیستند و فقط به دنبال تفسیر مجدد از اسلامی هستند که در عربستان وجود دارد. 
وی در ادامه گفت: مشکلاتی که عربستان با برخی کشورهای منطقه دارد باعث گسترش سلفی گری شده و تلاش این کشور برای رهبری جهان اسلام چالش های زیادی از جمله فرقه گرایی که تاثیر آن در سایر کشورها نیز مشاهده شده، ایجاد کرده است.
'مداوی الرشید' در ادامه به مناسبات ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، منازعات بین دو کشور سیاسی بود، اما این منازعات بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به منازعات مذهبی تبدیل شد.
وی افزود: اگرچه به نظر می رسد عربستان و ایران حاضر به مذاکره با یکدیگر باشند، اما اگر این دو کشور با یکدیگر گفت وگو کنند شاید بتوان به شرایطی که اکنون در منطقه وجود دارد، پایان داد.
این استاد دانشگاه گفت: اگر عربستان و ایران در مورد مسائل سیاسی به ویژه مسائل مرتبط با سوریه، عراق و یمن با یکدیگر گفت وگو نکنند، ما شاهد هیچ گونه قطعنامه صلحی در ارتباط با منازعات پیش رو نخواهیم بود.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد عملکرد وهابیون و تفکرات افراطی که باعث اسلام هراسی و شکاف در جهان اسلام شده است نیز گفت: اسلام هراسی بحثی است که از اواخر قرن بیستم در رسانه های غربی مطرح شده و راه مقابله با آن نیز این است که به غربی ها نشان داده شود آنها برداشت نادرستی از اسلام دارند و هراس از مسلمانان موضوعی است که آنها ایجاد کرده اند.
نشست سلفی گری و تاثیر آن بر جوامع روز شنبه با حضور جمعی از دانشجویان و دانشگاهیان در کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شد.
در این نشست که توسط مرکز مطالعاتی، علمی و پژوهشی شرق و غرب آسیا (آسیا وی) برگزار شد، مباحثی پیرامون سلفی گری و ریشه های آن و تاثیر سلفی گری بر معادلات منطقه ای، جهانی و کشورهای چندنژادی از جمله منطقه جنوب شرق آسیا و همچنین نگاه به وضعیت خاورمیانه از زاویه دید منطقه جنوب شرق آسیا مطرح و مورد گفت وگو قرار گرفت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.