قدس آنلاین/زهرا طوسی: دادگاهی در اتحادیه اروپا درحالی شرکت ملی نفتکش ایران راتحریم کرد که چند سال گذشته دادگاه دیگری به لغو تحریم‌های این شرکت حکم داده بود بنابراین حکم اخیر دادگاه اروپایی که تحریم 30 ساله را دربر دارد، نقض حکم قبلی در دادگاه‌های اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

پایه‌های برجام در حال  فرو ریختن است/ بازگشت تحریم‌های شرکت ملی نفتکش ایران

این شرکت بزرگ که در سال 2012 نیز به بهانه کمک به دولت ایران، برای صدور نفت و تأمین منابع مالی تحریم شده بود، باز هم در چنبره تحریم‌های جدید گرفتار شد.  
تغییر وضعیت این شرکت از دولتی به خصوصی، بهانه و دلیل تحریم اول اروپایی‌ها در سال 2012 بود که با دفاع ایران پس از چند سال به نتیجه رسید و تحریم لغو شد.
تحریم بزرگ‌ترین شرکت نفتکش جهان که هم اکنون با 15 میلیون تن ظرفیت قابل حمل در 42 سوپر تانکر، نقش حیاتی در حوزه انرژی دارد، از سوی شرکت ایرانی اقدامی سیاسی و ناعادلانه اعلام شده است.
اهمیت اقتصادی تحریم شرکت ملی نفتکش ایران بر تجارت خارجی ایران کاملا آشکار است. آن گونه که علی اکبر صفایی، مدیرعامل شرکت می‌گوید: شرکت ملی نفتکش ایران بر بیش از 50 درصد تجارت خارجی کشور تأثیر دارد.علاوه بر آن، این شرکت با کمپانی‌های بین المللی مانند شل نیز مرتبط و حمل و نقل  دریایی گسترده را در آب‌های آزاد سامان می‌دهد.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت وگو با خبرنگار ما تحریم شرکت ملی نفتکش ایران را خلاف برجام و تعهدات 1+5  توصیف کرده و تأکید می‌کند: وضع هر گونه تحریم جدید علیه ایران نقض برجام است.

 پیگیری در مجلس
محمد کاظمی تصریح می‌کند: این موضوع حتماً در مجلس پیگری  شده و در شورای امنیت ملی نیز به آن رسیدگی می‌شود تا واکنش مناسب از سوی ایران در قبال نقض تعهدات توافقنامه اتخاذ شود.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بندهای 9 گانه شروطی را برای اجرایی شدن برجام اعلام کردند که بدون آن شرایط برجام هیچ اعتباری ندارد، می‌گوید: هر گونه تحریم علیه ایران باید لغو شود، در غیر این صورت برجام زیر سؤال است و باید گفت با این اقدام دادگاه اروپایی پایه‌های برجام در حال  فرو ریختن است.
محمد دهقان تصریح می‌کند: پس از 9 ماه تحریم‌های بانکی هنوز لغو نشده، دو میلیارد دلار از سرمایه‌های کشور را بلوکه کردند و حالا نفتکش‌های ما را تحریم کردند، بنابراین به نظر می‌رسد دولت باید از این فضای خوشبینی بیرون بیاید و اقدام مؤثری برای دفاع انجام دهد.
دهقان تأکید می‌کند: تا زمانی که با خوشبینی به اقدام‌های آن‌ها نگاه می‌کنیم و  در جلساتی که همراه با نوعی تقاضا و خواهش باشد شرکت می‌کنیم، طرف اروپایی و آمریکایی جز سوء استفاده اقدامی نخواهند کرد.وی با بیان اینکه دولت باید مواضع خود را برای دفاع از حقوق ایران اعلام کند، می‌افزاید: آیا باید هر روز منتظرتحریم جدیدی باشیم، دولت باید بر اساس بندهای 9 گانه ابلاغی رهبر معظم انقلاب پاسخگو باشد.
وی می‌افزاید: انتظار داریم در شورای نظارتی که در شورای امنیت ملی وجود دارد به این تحریم واکنش لازم نشان داده شود و آن‌ها در این زمینه به وظیفه خویش عمل کنند و هر چه زودتر گزارش خود را به مجلس ارایه دهند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به این تحریم به خبرنگار ما می‌گوید: از روز اول هم، ما به برجام خوشبین نبودیم، ولی به خاطر اینکه از منظر بین‌المللی نگویند ایران کشوری است که اهل تعامل نیست، پای میز مذاکره نشستیم و با علم به بدعهدی این کشورها که در رأس آن آمریکا قرار دارد وارد این میدان شدیم و منافع طرفین را  نیز لحاظ  کردیم.
بهرام نیا می‌افزاید: در این مسیر هر روز شاهد بدعهدی طرفین اروپا و آمریکا بودیم، از طرفی شاهد تحریم‌های بانکی هستیم که برخی امور کشور را مختل کرده و حالا تحریم شرکت ملی نفتکش  ایران که بی‌تردید روی صادرات نفت و  تعاملات بین المللی ما تاثیر گذار خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه شورای امنیت ملی در این قضیه ورود پیدا خواهد کرد، تصریح می‌کند: این‌ها زنگ خطرهایی هستند که هر روز به صدا در می‌آیند و به نظر می‌رسد باید با این نگاه که آن‌ها همراه ما نیستند و قصد براندازی نظام را دارند به این پیمان نگاه کنیم و به آن خوشبین نباشیم، ما باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی درونزا  کشور را مدیریت کنیم و از ظرفیت‌های داخلی بهره ببریم.
بهرام نیا در پاسخ به این پرسش که ممکن است برخی کشورهای اتحادیه اروپا با این تحریم موافق نباشند، توضیح می‌دهد: همان طور که در مورد تحریم‌های بانکی، وقتی این موضوع را با کشور آلمان مطرح کردیم آن را محکوم کردند و با آن مخالف بودند، به هر حال احتمال دارد بعضی اعضای اتحادیه اروپا  به خاطر فشارهای سیاسی و برخلاف میل باطنی به آن رضایت بدهند.

 توطئه عربستان
وی نقش عربستان سعودی را نیز در این مهم قطعی می‌داند و با اشاره به اینکه عربستان دست نشانده و سرباز آمریکا در منطقه است معتقد است شرکت ملی نفتکش ایران که چند سال پیش به بهانه کمک به دولت ایران، برای صدور نفت و تأمین منابع مالی، تحریم شده بود، این بار قربانی توطئه سعودی‌ها شده است.
وی همچنین این نکته را یادآور می‌شود که مقام‌های سعودی در پانزدهمین مجمع بین المللی انرژی در الجزایر قافیه را به ایران باختند، به گونه‌ای که در یک عقب نشینی آشکار قبول کردند ایران از فریز نفت مستثنا شود و سهم خود را هم با افزایش مورد تقاضا تا سقف قبل از تحریم حفظ کند، به همین دلیل امروز از این سنگر  قصد ضربه زدن به ایران را دارند.
به گفته وی، این تحریم بر افزایش هزینه‌های صادرات و فروش نفت ایران در بازار جهانی مؤثر است، همچنین این تصمیم ناعادلانه می‌تواند با سلب بیمه اروپایی برای نفتکش‌ها، درآمدهای ارزی ایران را کاهش دهد و از نقش فعال جمهوری اسلامی در مجامع مختلف مانند اوپک و مسایلی مانند فریز و فراز و نشیب قیمت‌ها بکاهد.با اینکه اتحادیه اروپا تاکنون به این تحریم واکنش نشان نداده، به نظر می‌رسد در آستانه تعیین تکلیف وضعیت سوریه با مشارکت طرف‌های ذی‌نفع و سیاستگذاری تازه درباره بازار نفت که هم اکنون فضای اروپا را در برگرفته است و لوزان و ژنو را به محل تردد تصمیم سازان تبدیل کرده است، یک فشار سیاسی جدی از سوی دولتمردان ایرانی می‌تواند معادله را تا حد زیادی  به سوی ایران بر هم بزند. گفتنی است بعضی حقوقدانان مرتبط با وزارت نفت در واکنش به وضع این تحریم درباره ایران گفته‌اند تحریم اتحادیه اروپا علیه شرکت ملی نفتکش تا زمانی که برجام نقض نشود و طرفین به آن متعهد باشند عملیاتی نخواهد شد و تنها در صورتی این تحریم وارد فاز اجرا خواهد شد که برجام لغو شود.این حقوقدان‌ها معتقدند این تحریم علیرغم آنکه وضع شده است، تا زمانی که برجام لغو نشده باشد در حالت تعلیق به سر خواهد برد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.