به اعتقاد کارشناس مسائل آمریکا تغییر راهبردی در روابط آمریکا و عربستان درباره یمن روی نداده است.

عدم تغییر استراتژیک در روابط آمریکا و عربستان

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری تسنیم، «فواد ایزدی» عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ مطالعات جهان دانشگاه تهران و کارشناس مسائل آمریکا در خصوص هشدار آمریکا به عربستان مبنی بر اینکه کمک‌های نظامی آتی واشنگتن به عربستان به پذیرش آتش‌بس مورد حمایت این کشور در یمن بستگی دارد، با اشاره به عدم‌ تغییر راهبردی در مناسبات واشنگتن و ریاض اظهار داشت: با توجه به افزایش جنایت‌های عربستان در یمن، در حال حاضر فضای سنگینی نسبت به حمایت‌های آمریکا ایجاد شده است.

وی با توجه به اظهارات سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در ابتدای تجاوز سعودی‌ها به یمن مبنی بر حمایت واشنگتن از حمله به یمن عنوان کرد: زمانی که حمله عربستان به یمن آغاز شد، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن از این حمله حمایت و در حوزه‌های لجستیکی و اطلاعاتی کمک می‌کند. زمانی که یک مقام آمریکایی اعلام می‌دارد که واشنگتن به عربستان کمک اطلاعاتی می‌کند، به این معنا است که اکثر نقاطی که از سوی عربستان هدف گرفته شده، با استفاده از اطلاعات آمریکایی و تصاویر ماهواره‌ای این کشور بوده است.

کارشناس مسائل آمریکا با غیرمعمول خواندن نخستین موضع گیری واشنگتن نسبت به تجاوز سعودی‌ها بیان داشت: چنین موضع گیری آمریکایی‌ها مبنی بر اعلام حمایت لجستیکی و اطلاعاتی، اقدامی غیرمعمول بود. معمولاً آمریکایی‌ها در این حوزه‌ها آبروداری می‌کنند. واشنگتن معمولاً در واکنش به تجاوز کشوری به همسایه خود، اعلامیه محدودی در نقد این کار صادر می‌کند؛ اما آمریکا در مورد حمله عربستان به یمن نه‌ تنها سکوت نکرد، بلکه حمایت خود را نیز از این تجاوز در حوزه‌های لجستیکی و اطلاعاتی اعلام کرد.

وی با اشاره به تداوم حمایت‌های آمریکا از تجاوز عربستان به یمن گفت: این حمایتها در حوزه‌های تسلیحاتی، اطلاعاتی و دیگر حوزه‌ها تداوم داشته و در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد. چند نفر از سناتورها در داخل سنای آمریکا اعتراضاتی را نسبت به این موضوع مطرح می‌کنند؛ اما تعداد آنها چندان زیاد نیست.

عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ مطالعات جهان دانشگاه تهران اظهارات ضد سعودی مقامات آمریکایی را تاکتیکی دانست و افزود: از آنجایی‌ که فعالیت‌های ضد بشری عربستان اخیراً در یمن افزایش پیدا کرده است، برخی اوقات مقامات آمریکایی در فضای رسانه‌ای اظهاراتی علیه عربستان بیان می‌کنند؛ اما این اظهارات نیز در سطح راهبردی نیست و به‌صورت تاکتیکی انجام می‌گیرد. بر این اساس اتفاق خاصی در رابطه آمریکا و رژیم سعودی نخواهد افتاد.

وی در پاسخ به این سؤال که «واشنگتن ادعا کرده بود که بازنگری علاوه بر کمک‌های موقت مربوط به یمن، برنامه‌های بلندمدت حمایت نظامی از عربستان را هم شامل می‌شود. پس این موضوع غیرممکن است؟» اظهار داشت: نفوذ لابی سعودی در ایالات‌متحده آمریکا گسترده است. اقدامات سعودی‌ها در سال‌های گذشته و حمله به یمن با همراهی و هماهنگی و بعضاً دستور واشنگتن بوده است؛ لذا اتفاق خاصی در این حوزه انجام نمی‌گیرد.

ایزدی در پاسخ به این سؤال که «واشنگتن اعلام کرده که پیش‌ از این هم فروش محموله‌های جدید بمب‌های خوشه‌ای به عربستان را متوقف کرده است؛ لذا گزینه‌های دیگر نیز امکان دارد. آیا چنین موضوعی قابل‌اتکا است؟» گفت: استفاده از بمب‌های خوشه‌ای ممنوعیت بین‌المللی دارد؛ لذا اگر این خبر صحت داشته باشد، آمریکا هنر خاصی به خرج نداده و این موضوع اقدام ویژه‌ای نیست.

وی فروش گسترده تسلیحات آمریکایی به سعودی‌ها و سرویس دهی آنها را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: آمریکا بخش عمده‌ای از تسلیحات سعودی‌ها را تأمین می‌کند. هزاران کارشناس و مستشار آمریکایی در عربستان حضور دارند که خدمات پس از فروش این تسلیحات را به انجام می‌رسانند؛ لذا صرفاً بحث فروش تسلیحات مطرح نیست و تعمیرات و سرویس دهی به این تجهیزات نظامی نیز از سوی آمریکا انجام می‌شود.

عضو هیئت‌علمی دانشکده‌ مطالعات جهان دانشگاه تهران با اشاره به عدم توقف فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان عنوان کرد: روابط طرفین مشکل جدی پیدا نخواهد کرد. اگر دولت آمریکا انتقاداتی نیز نسبت به سعودی‌ها مطرح می‌کند، نقدهایی نه چندان مهم است و به دنبال آن هماهنگی بین طرفین ایجاد می‌شود؛ لذا واشنگتن و ریاض در حال حاضر مشکل خاصی در مناسبات خود ندارند.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا ادعای واشنگتن برای ایجاد آتش‌بس در یمن جدی است؟» اظهار داشت: یمن باتلاقی برای سعودی‌ها است؛ لذا آمریکایی‌ها نیز این موضوع را درک کرده‌اند و به دنبال راهی برای خارج ساختن سعودی‌ها از این باتلاق هستند. حمله آمریکایی‌ها به بعضی از سایت‌های راداری یمن با ادعای شلیک دو موشک به سمت ناوشکن آمریکا در سواحل یمن نیز در حالی انجام گرفت که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که اصولاً واشنگتن نمی‌دانست که شلیک از سوی چه کسی انجام شده است.

کارشناس مسائل آمریکا تغییر ویژه در حوزه تعاملات راهبردی آمریکا با عربستان را منتفی دانست و تأکید کرد: آمریکا ابتدا به سایت‌های راداری یمنی حمله کرد و بعداً اظهار داشت که واشنگتن نمی‌دانست چه کسی به‌سوی ناوشکن آمریکا شلیک کرده است. بر این اساس دولت آمریکا در حوزه تعاملات راهبردی خود با عربستان تغییر ویژه‌ای انجام نخواهد داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.