یک کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه بزرگترین مشکل عربستان در آینده این خواهد بود که داعش را به وجود آورد و سپس آن را رها کرد، گفت: زمانی که داعشی ها ببینند عربستان به آنها پشت کرده است همان کاری را با عربستان می کنند که القاعده با آمریکا کرد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از میزان ، حسین کنعانی مقدم با بیان اینکه ترکیه یکی از مناطقی است که هم از سوی کردها و هم از سوی داعش آسیب پذیر است، گفت: از آنجایی که داعشی ها با تفکر وهابی متولد شده اند به احتمال زیاد مقصد بعدی آنها عربستان خواهد بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: عربستان با توجه به این مسائل اجازه تردد اتباع خود به کشورهای سوریه، عراق ، یمن و ترکیه را سلب کرده و می ترسد که در این ارتباط برای این کشور بحران ایجاد شود.

وی یک بخش از اختلافاتی را که در خاندان آل سعود وجود دارد متأثر از نفوذ القاعده و داعش برشمرد و بیان داشت: داعشی ها به محض اینکه ببینند عربستان به آنها پشت کرده است همان کاری را با عربستان می کنند که القاعده با آمریکا کرد.

کنعانی مقدم خطر نشان کرد: بزرگترین مشکل عربستان در آینده این خواهد بودکه داعش را بوجود آوردند و سپس به حال خود رها کردند.

این کارشناس مسائل غرب‌ آسیا با اشاره به ترفند آمریکایی ها در کوچاندن داعشی ها از بخش غربی موصل به خاک سوریه گفت: اگر ارتش سوریه بتواند آزادسازی حلب را کامل کند و آنها را به مناطق دیگر که عمدتاَ مناطق مرزی ترکیه و عراق هستند فراری دهد داعشی ها در یک محاصره ای خواهند رفت که آمریکا یی ها چاره ای جز این ندارند که آنها را در جایی مانند لیبی جای دهند و از آنها حراست کنند و آمریکا قبلا هم درحمایت از منافقین تروریست آنها را در آلبانی جا داده بود.

وی با تأکید براینکه الان یک ترسی برای کشورهای عربی بوجود آمده است که آنها به ویروس داعش مبتلا شوند و این ویروس سرطانی که می تواند کل منطقه را تحت تاثیر قرار دهد تا سالهای سال منطقه را با ناامنی مواجه خواهد کرد.

کنعانی مقدم آزادی سازی موصل را دارای دو فرآیند نظامی و سیاسی عنوان و اظهار داشت: در فرآیند سیاسی ائتلاف امریکا، ترکیه و گروه های کرد به دنبال این بودند که این منطقه را اشغال کنند و پایگاه های دائمی آمریکا را در این منطقه را شکل دهند.

وی تصریح کرد: آمریکا هم به دنبال این بود که با استفاده از این فرصت حضور خود در داخل خاک عراق را تثبیت کند ودر عین حال به دنبال نابودی داعش هم نبودند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص فرآیند نظامی هم گفت: در این فرآیند این آمادگی برای عراق وجود داشت که بعد از استان الانبار نیروهای حشد الشعبی اقدام به آزاد سازی موصل کنند و بر همین اساس امروز موصل از سه محور محاصره شده است و نیروهای هوایی و سیستم موشکی عراق در حال برخورد با داعش هستند که اینها را منهدم کنند.

وی ادامه داد: اما آن فرآیند سیاسی که هنوزهم حل نشده است احتمال اشغال شمال عراق توسط کردها و آمریکایی ها به بهانه آزاد سازی موصل را فراهم آورده است و حیدرالعبادی نسبت به این موضوع هشدار داده و مجلس را هم همراه خود کرده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به ترفند آمریکایی ها برای قوت بخشیدن به نیروهای داعشی سوریه گفت: آمریکایی ها فرآیندی بوجود آورده اند که بخشهایی از نیروهای مسلح داعشی که پادگان های موصل را غارت کرده اند به شرق سوریه منتقل شوند و آنها را به موضوع حلب متصل کنند که مجموع این ا تفاقات نشان می دهد آمریکا به دنبال حفظ داعش است نه نابودی آن.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.