قدس آنلاین- هنگامه طاهری: این روزها هر روز که از خواب بیدار می‌شویم با تصور حضور در هوای ملایم پاییزی پرده‌ها را کنار می‌زنیم و با نوازش نسیم ملایم صبحگاهی پا به خیابان می‌گذاریم تا به خیال خودمان در هوای پاک قدم زده باشیم.

رفتارهای پرخاشگرانه رانندگان پیامد آلودگی هوا

حتی گاهی به سرمان می‌زند که سراغ هیچ تاکسی و اتوبوسی نرویم و مترو را نادیده بگیریم و مستقیم برویم سراغ همین دوچرخه‌های زرد رنگِ شهرداری و در این هوای «مثلاً» دلپذیر در فصل رنگ‌ها حل شویم و لذت ببریم...

اما هر روز که می‌رسیم به مقصد و وارد اینترنت می‌شویم یک پیام هست که تمام حال و هوای ما را به هم می‌ریزد... یک پیام که به ما می‌فهماند آن لذتی که سر صبح بردیم خیلی هم واقعی نبوده ... یک پیام که به ما ثابت می‌کند هوای دلپذیر پاییزی مشهد حالا یک خاطره شده است.

یک پیام با این مضمون: «وضعیت هوای امروز مشهد در سطح هشداراست»

****

«خشونت و پرخاشگری و دعواهای خیابانی در خصوص پارک کردن و حتی رفتارهای پرخاشگرانه حین ترافیک و رعایت نکردن حقوق دیگران، حاصلِ مسمومیت‌های ناشی از هوای آلوده است؛ هوایی که سبب استرس می‌شود و استرس هم این رفتارها را تشدید می‌کند و این چرخه معیوب ناشی از مسمومیت با هوای آلوده همچنان ادامه می‌یابد. »

* پرخاشگری‌های حاصل از آلودگی هوا

استاد دانشگاه علوم پزشکی و مدیر گروه سم شناسی بالینی و مسمومیت‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد و استاد دانشگاه نیوکاسل انگلستان ضمن اظهار مطلب فوق می‌گوید: آلودگی هوا و مسمومیت ناشی از این آلودگی علاوه بر به خطرانداختن سلامت فردی، روابط اجتماعی را نیز دچار اختلال می‌کند، زیرا 90 درصد این افراد نمی‌دانند رفتار پرخاشگرانه آن‌ها پیامد مسمومیت حاصل از آلودگی هواست، به همین دلیل به پزشک مراجعه نمی‌کنند و زمانی متوجه بیماری می‌شوند که سطح مسمومیت در بدن آن‌ها پیشرفت کرده باشد.

به گفته دکترمهدی بلالی، به دلیل همین آلودگی، اختلالات عصبی- روانی بخصوص در افرادی که در مرکز شهر زندگی می‌کنند بیشتر است و از آنجا که نمی‌دانند این رفتارها به سبب مسمومیت حاصل از هوای آلوده است، بدون توجه به درمان آن، بر اثر بالا رفتن میزان مسمومیت، هر روز این میزان افزایش یافته و در نتیجه آن اختلال‌ها و رفتارهای پرخاش جویانه هم افزایش می‌یابند.

وی ادامه می‌دهد:طبق گزارش بهداشت جهانی 6 آلاینده در هوای آلوده وجود دارد که بر سلامت افراد تأثیرهای کوتاه مدت و بلند مدت دارند. این آلاینده‌ها شاملِ منو اکسید کربن، اکسیدهای گوگرد، نیتروژن، سرب و اوزون هستند که بر دستگاه تنفسی، اعصاب، قلب و عروق، چشم و پوست تأثیر منفی گذاشته و در مراحل بالاتر سبب سرطان می‌شوند.

او بیان می‌دارد: آلودگی هوا معضل بزرگی برای برخی گروه‌های آسیب پذیر است، گروه‌هایی چون کودکان و سالمندان یا کسانی که دچار بیماری‌های تنفسی و قلبی و عروقی هستند یا به پارکینسون و آلزایمر مبتلا شده‌اند.

به گفته دکتر بلالی، حتی اوتیسمی‌ها  و بیماران مبتلا به مشکلات چشمی و کودکان کم وزن بیشتر در معرض آسیب‌های آلودگی هوا هستند.

وی خاطر نشان می‌کند: با اینکه مسمومیت‌های ضعیف به دشواری قابل تشخیص است، اما چنانچه افراد به دلیل مسمومیت ناشی از آلودگی هوا سریع‌تر به متخصصان طب اورژانس و مسمومیت‌ها مراجعه کنند، این مسمومیت‌ها قابل درمان است، اما اگر پیشرفته بشود و به بیماری‌های مزمن قلبی و عروقی، سرطان یا سکته منجر شوند درمان آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

***

همه این‌ها را گفتیم که  بگوییم وقتی توی ترافیک گیر افتاده‌اید و احساس می‌کنید به جای هوا دارید دود لوله اگزوز ماشین را تنفس می‌کنید دست تان را از روی بوق بردارید و عصبانی نشوید، زیرا شما مسموم شده‌اید.

وقتی جای پارک پیدا نمی‌کنید ومجبور می‌شوید پارک دوبله کنید، در مقابل اعتراض شهروندان با آن‌ها دست به یقه نشوید، زیرا شما مسموم شده‌اید.

وقتی قلبتان درد دارد، وقتی نفس تان بالا نمی‌اید، وقتی دچار ضایعات پوستی و ... شده‌اید، احتمالاً دچار مسمومیت ناشی از آلودگی هوا شده‌اید.

 خلاصه به قول مسؤولان: «هنگام آلودگی هوا از منزل خارج نشوید». البته خودمان هم نمی‌دانیم اگر از خانه خارج نشویم کمتر در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیریم؟

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.