برنامه سفر جمعه آینده اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا به آنکارا در شرایطی که ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در آمریکا به سر می برد و همزمان با آن گزارش های غیر رسمی رسانه های ترکیه از مشارکت این کشور در عملیات آزاد سازی موصل، موجب گمانه زنی هایی را در خصوص چانه زنی آنکارا برای حداکثر سازی منافع ملی ترکیه در تحولات متغییر خاورمیانه شده است.

وزیردفاع آمریکا به ترکیه سفر کرد/چانه زنی های آنکارا برای مشارکت در موصل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در حالی که رهبران ترکیه و در راس آن رجب طیب اردوغان، تقریبا هر روز با اظهارات مبسوط خود، حد و مرز سیاست خارجی این کشور را ترسیم و خط و نشان هایی برای قدرتهای منطقه ای و فرا منطقه ای می کشد، اما در پشت پرده، تلاش های دیپلماتیک گسترده ای برای مدیریت بحران در روابط با عراق و سوریه و کشورهای طرف ترکیه در جریان است. 
اظهارات تند رهبران ترکیه از یک سو و اقدامات دیپلماتیک گسترده از سوی دیگر موجب شده که برخی از مخالفان دولت آنکارا مدعی شوند، دولتمردان ترکیه با توجه به تلاش برای تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی، درصدد افکار سازی در جامعه ترکیه هستند و سیاست خارجی را قربانی امیال سیاسی خود در داخل می کنند. 
روزنامه مخالف جمهوریت این واکنش ها را با عنوان « در آنکارا باز و در بغداد کبوتر» در شماره روز چهارشنبه خود منتشر کرده است. 
اوایل هفته جاری اعلام شد که یک هیات به سرپرستی امید یالچین قائم مقام وزارت خارجه ترکیه به بغداد رفته است. مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه که در تاشکند برای شرکت در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی به سر می برد، گفت: نمایندگانی از سازمان اطلاعات و ستاد فرماندهی ارتش ترکیه نیز یالچین را همراهی می کنند.
گفته می شود هیات ترک ضمن دیدار با مقامات عراقی، نقطه نظرات ترکیه را به صورت مکتوب به وزارت خارجه عراق ارائه کرده است. 
قرار است در پاسخ به این سفر، هیاتی از عراق نیز فردا به آنکارا سفر کرد. گویا عراق در این سفر پاسخ کتبی خود را به نامه ترکیه ارائه خواهد کرد. 
همزمان با این تحولات اظهارات ضد و نقیض روز گذشته بینالی یلدریم نخست وزیر و به دنبال آن اظهارات فکری ایشیک وزیر دفاع ترکیه در خصوص مشارکت ترکیه در عملیات آزاد سازی موصل، سئوال برانگیز شد. 
یلدریم ابتدا از مشارکت نیروی هوایی ترکیه در عملیات آزاد سازی موصل سخن گفت ولی بعد به حصول وفاق اشاره کرد. اما فکری ایشیک به صراحت گفت: نیروی هوایی ترکیه در عملیات است. 
رسانه های ترکیه امروز گزارش داده اند براساس توافقاتی که ارتشبد خلوصی آکار در گفت و گو با مخاطبان خود رسیده، جنگنده های ترکیه حداکثر روزی دو بار در عملیات ضد داعش در موصل و در قالب برنامه عملیاتی که از قرارگاه مرکزی عملیات موصل هدایت خواهد شد، شرکت می کنند. 
این ادعاها در شرایطی که اعلام شده اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا قرار است روز جمعه به آنکارا سفر کند، موجب افزایش کنجکاوی در محافل خبری و دیپلماتیک آنکارا شده است. 
گمانه زنی این است که آنکارا با استفاده از موقعیت استراتژیک ترکیه در نزدیکی به موصل، در قبال قبولاندن برخی از حساسیت های خود، به استفاده ائتلاف بین المللی ضد داعش از پایگاههای این کشور در عملیات موصل اجازه داده و یا خواهد داد.
گفته می شود فاصله 900 کیلومتری کویت با موصل که اکنون به عنوان قرارگام مرکزی عملیات آزاد سازی موصل انتخاب شده، هزینه و دشواری هایی را برای فرماندهی عملیات دارد و از این رو در نظر است از پایگاههای ترکیه به ویژه پایگاه دیاربکر که 320 کیلومتر با موصل فاصله دارد و یا پایگاههای اینجرلیک و مالاتیا که حدود 500 کیلومتر با موصل فاصله دارد، مورد استفاده قرار گیرد.
گفته می شود برخی از این خواسته ها و مواضع آنکارا در واقع در قالب یادداشتی که هیات ترکیه به سرپرستی امید یالچین به بغداد تحویل شد، ذکر شده است.
محرم ساری کایا از روزنامه نگاران کهنه کار که ارتباط نزدیکی با محافل سیاسی در آنکارا دارد، در گفت و گو با شبکه خبرترک در خصوص جزئیات توافق آنکارا با ائتلاف بین المللی گفت: ترکیه علاوه بر شرکت در عملیات آزاد سازی موصل، در صورت هرگونه تهدید علیه پایگاه بعشیقه در 32 کیلومتری شمال موصل و یا 9 مرکز دیگری در شمال عراق که نیروهای این کشور در آن مستقر هستند، از نیروی هوایی خود استفاده خواهد کرد. 
مورد دیگری که او اشاره کرد و روز گذشته نیز برخی از رسانه های نزدیک به دولت به عنوان یکی از تدابیر مقابله ترکیه با موج احتمالی آوارگان و پناهجویان از موصل، ایجاد منطقه حائل به عمق 10 کیلومتر در داخل خاک عراق، به آن اشاره کرده بودند، احتمال عملیات زمینی در خاک عراق می باشد. یعنی همان کاری را که در مورد سوریه به کار برد و به آن عملیات سپر فرات نام گذاشته است. روزنامه ینی شفق امروز در صفحه نخست خود از عملیات سپر دجله سخن گفته است.
اما موضوع مهمی که ساری کایا مطرح کرد این بود که گویا ترکیه برای اینکه با عمل انجام شده ای در عراق روبه رو نشود، از نیروی نظامی در حراست از ساختار فعلی در عراق استفاده خواهد کرد. به ادعای ساری کایا، آنکارا این هشدار خود را در یادداشتی که به بغداد داده، تبیین کرده است. 
البته روابط راهبردی ترکیه با اقلیم کردستان عراق و مخالفت های این کشور با اتحادیه میهنی کردستان عراق که به خواهان حفظ یکپارچگی عراق است، موضوع پوشیده ای نیست و ترکیه به ویژه بعداز انعقاد قراردادهای انرژی با اقلیم کردستان عراق، رویکرد جدیدی در سیاست خود در قبال کردهای عراقی را طراحی کرده است. 
کارشناسان روابط بین المللی در آنکارا نیز معتقدند سرنخ این ادعاها را به نوعی می توان در سخنرانی های اردوغان یافت که به ویژه در دوره اخیر به طور روزانه انجام می شود. 
اردوغان امروز به صراحت اعلام کرد که رویکرد امنیتی ترکیه به کلی تغییری یافته و برای حفظ و حراست از کشور و مقابله با تهدیدات تروریستی در مقام دفاع و انتظار حمله نخواهد بود و تهدید را از هر جا که ناشی می شود، از بین خواهند برد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.