قدس آنلاین - ساری - حسین احمدی: طبق آمار بیان شده در سال۹۲، مازندران رتبه اول چاقی کشور را داراست بطوریکه ۵۴ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله استان دچار اضافه وزن می باشند در حالی است که این رقم در کل کشور44 درصد است.

در مهد ورزش ایران، چاقی بیداد می کند

کارشناسان امر تغذیه، فاکتورهای محیطی تاثیرگذار چاقی را، تلویزیون، بازیهای کامپیوتری، الگوی خواب، داروها، ژنتیک، برنامه تغذیه ای و استفاده از فست فودها عنوان می کنند و ورزش و پیاده روی را بهترین راه حل برای درمان چاقی پیشنهاد می دهند.

آمارهای بالا وقتی بیشتر تعجب مان را برانگیخته می کند که بدانیم مازندران بیشترین ورزشکار در المپیک و بیشترین مدال های ورزشی در کشور را داراست.

این جامعه آماری نشان می دهد که وجود استعدادهای فراوان در مازندران نیز موجب شورِ ورزشی در زندگی روزمره مردم نشده و این سرزمین ورزشکارخیز نتوانسته جلوی چاقی مردمانش را بگیرد.

چنانچه کمبود امکانات ورزشی در روستاها هم موجب گردید- برخلاف گذشته – چاقی را در روستائیان نیز مشاهده کنیم.

زیرساخت های ورزش روستایی می لنگد

عضوشورای روستای طوقدار ساری در رابطه با ساخت اماکن ورزشی در روستاها به خبرنگار ما می گوید: خرید زمین و تامین هزینه های ساخت از مشکلات اولیه برای احداث سالن های ورزشی ست و در این زمینه دولت باید به کمک شوراها بیاید.

اکبر خمک اضافه می کند: برای ساخت یک سالن معمولی به مساحت 900مترمربع نیازمند 3میلیارد ریال اعتبار می باشیم که پرداخت این هزینه در توان روستائیان نیست.

وی با توضیح اینکه ورزشکاران روستایی برای تمرین مجبورند به شهرها بروند، یادآور می شود: با ساخت مجموعه های ورزشی می توان کمک شایانی به این قشر جامعه نمود.

عضو شورای روستای طوقدار با بیان اینکه در حال ساخت سالن ورزشی در روستایمان هستیم، می گوید: با احداث این سالن، روستاها دیگر نیز می توانند از امکانات ایجاد شده استفاده نمایند و درصدد هستیم ورزش های همگانی و ورزش بانوان را رونق دهیم.

ورزش قهرمانی در حسرت امکانات

مالک و مدیرعامل باشگاه استقلال ساری که 1200 ورزشکار سازمان یافته در 11 رشته ورزشی را تحت پوشش دارد، به خبرنگار ما می گوید: مازندران ورزشکارخیز از کمبود امکانات ورزشی رنج می برد.

محمدحسن محمدی کیادهی با اشاره به اینکه وجود زمین های ورزشی از اولویت های مهم مازندران می باشد، می افزاید: متاسفانه امکانات ورزشی در شهرها و روستاها بسیار ضعیف بوده و سالن های موجود نیز از استانداردهای مطلوب برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه باشگاه استقلال ساری دارای 4 تیم لیگ برتری می باشد، یادآور می شود: حتی برای تمرین تیم های لیگ برتری هم با مشکل مواجه هستیم!

عضو شورای شهر ساری ادامه می دهد: ورزشکاران در زمین های استاندارد مسابقه می دهند درحالیکه زمین های تمرینی از حداقل استانداردها هم برخوردار نیستند.

محمدی کیادهی، خصوصی سازی در امر ورزش را یک اقدام ضدِ ورزشی عنوان می کند و می گوید: زمانی که زمین های ورزشی در اختیار دولت بود، ورزشکاران حرفه ای بصورت رایگان تمرین می کردند و با واگذاری این سالن ها با مزایده های نجومی، موجب شده که تیم ها در قبال تمرین، هزینه سالن را پرداخت کنند که این مساله مشکلاتی را بوجود آورده است.

همچنین بخش خصوصی برای رسیدن به درآمدهای مطلوب، کاربری ورزشی سالن ها را به فرهنگی، رفاهی تغییر داده و در این سالن ها، مراسم و کنسرت برگزار می گردد!

وی واگذاری زمین های منابع طبیعی به بخش خصوصی برای ایجاد تاسیات ورزشی را را راهکار مهم در زمینه افزایش سرانه ورزشی می داند و تاکید می کند: ورود در عرصه ورزش کار عاشقانه ایست و در این ارتباط، سرمایه گذاران باید حمایت شوند.

مدیرعامل باشگاه استقلال ساری همچنین در مورد ورزش روستایی می گوید: دهیاری ها و شوراهای ورزش محلات، توانایی تامین هزینه 20 میلیارد ریالی ساخت سالن های ورزشی را ندارند و دولت در این زمینه باید مساعدت کند.

محمدی کیادهی با اشاره به اینکه اغلب هزینه های باشگاه های ورزشی از سوی خیرین تامین می شوند، توجه به استعدادها را مهم می خواند و می افزاید:  باید نگاه عمیق تری به باشگاه هایی که در زمینه پایه کار می کنند، داشته باشیم.

کم کاری در ورزش دانش آموزی

معاون توسعه ورزش قهرمانی اداره کل تربیت بدنی مازندران نیز به خبرنگار ما می گوید: مازندران با کسب 298 مدال در مسابقات جهانی، آسیایی و بین المللی در سال گذشته، بیشترین مدال آوری را در سطح کشور داشته است.

ابولقاسم عباسی با اشاره به اینکه امسال نیز 210 مدال توسط ورزشکاران مازنی کسب شده است، می افزاید: 25 درصد ورزشکاران المپیکی ایران از مازندران بودند و از 146 کشور شرکت کننده در المپیک بیششتر مدال کسب نمودیم.

همچنین توانستیم با حضور 13 ورزشکار و 2 مربی، 3 مدال در المپیک 2016 کسب و در پارالمپیک نیز با 8 ورزشکار و2 مربی نیز 5 مدال در والیبال نشسته و فوتبال هفت نفره بدست آوردیم.

معاون توسعه ورزش قهرمانی تربیت بدنی مازندران با بیان اینکه مازندران قلب ورزش کشور می باشد، یادآور می شود: با وجود 150هزار ورزشکار سازمان یافته در استان تنها 5/4 درصد مازندرانی ها ورزش می کنند که این مساله موجب چاقی بی رویه در استان شده است.

عباسی با ذکر این نکته که در ورزش دانش آموزی کم کاری شده است، می گوید: در این رابطه تفاهم نامه ای با اداره کل آموزش و پرورش استان امضا شده تا ورزش را همگانی کنیم.

وی از ساخت سالن 5هزارنفری کشتی در شهرجویبار با اعتبار 100 میلیارد ریالی خبر می دهد و اضافه می کند: ساخت استادیوم چالوس از اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری در دست اجراست و استادیوم شهدای شموشک نوشهر نیز بازسازی خواهد شد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی تربیت بدنی مازندران از پیشرفت 80 درصدی پیست دوچرخه سواری و سالن 6هزار نفری ماهفروجک ساری خبر می دهد و می گوید: 8 سال از زمان شروع این پروژه های می گذرد و متاسفانه همچنان با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

عباسی استعدادهای ورزشی در روستاها را خوب توصیف می کند و ادامه می دهد: سپاه با ساخت سالن های چندمنظوره، کمک شایانی به ورزش روستایی کرده است و دولت نیز آمادگی دارد 50 درصد هزینه های ساخت سالن در روستاها را تقبل کند.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 200میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت ورزش و بخش خصوصی، در زمینه ایجاد زیرساخت ها در مازندران هزینه شده است، از افزایش 52هزار مترمربعی سرانه ورزشی در استان خبر می دهد.

معاون توسعه ورزش قهرمانی مازندران با بیان اینکه سرانه ورزشی در کشور کمتر از یک مترمربع است می افزاید: سرانه ورزشی استان از 80 سانتی متر به 102 مترمربع افزایش یافته است.

عباسی استاندارد نبودن سالن های ورزشی در استان را تایید و خاطرنشان می کند: سالن هایی که از اعتبارات دولتی استفاده می کنند ملزم به رعایت استانداردها می باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.