قدس آنلاین- بیرجند:مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: طرح پیشگیری از تنبلی چشم همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی آغاز شد.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در خراسان جنوبی آغاز شد

به گزارش  خبرنگارقدس آنلاین از بیرجند، غلام‌عباس عزیزی درنشست خبری  با بیان اینکه 2 لغایت 8 آبان ماه به عنوان هفته ملی تنبلی چشم نامگذاری شده است، افزود: برنامه پیشگیری از تنبلی چشم از جمله طرحهای پیشگیرانه‌ای است که به منظور شناسایی و تشخیص زودهنگام تنبلی چشم و سایر اختلالات بینایی در کودکان 3 تا 6 سال در طول سال در پایگاه‌های دائمی تحت نظارت بهزیستی شهرستان‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: این طرح از امروز به صورت همزمان در کل کشور تا 30 آذرماه به مدت 2 ماه در پایگاه‌های غیردائمی، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل آموزش وپرورش، مهدها، پیش دبستانی‌ها، مراکز بهداشت شهری و روستایی، مساجد، مدارس و دیگر نقاط شهری و روستایی صعب‌العبور و دور افتاده در خراسان جنوبی به صورت ثابت و سیار اجرا می‌شود.

عزیزی با بیان اینکه این طرح در صورت نیاز تا پایان سال تمدید می‌شود، افزود: از جمله اهداف برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم را می‌توان به غربالگری بینایی کودکان 3 تا 6 سال، کاهش شیوع اختلالات بینایی به ویژه کاهش شیوع آمبلیویی، شناسایی و تشخیص زود هنگام تنبلی چشم و دیگر اختلالات و پیشگیری از معلولیت‌های بینایی اشاره کرد.

وی بیان کرد: این برنامه در سه سطح غربال، تشخیص و درمان انجام می‌شود که در سطح اول که همان غربال است کودکان توسط مربی آموزش دیده و با استفاده از چارت E با دستگاه غربالگر عیوب انکساری غربال می‌شوند و در صورت مشکوک بودن به سطح دوم که تشخیص است به مراکز بینایی‌سنجی است ارجاع داده می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: بعد از تشخیص توسط اپتومتریست در صورت نیاز برای انجام معاینات تخصصی‌تر مداخله درمانی به چشم پزشک ارجاع داده می‌شوند که در سطح نخست (غربال) هزینه اندکی از خانواده‌ها براساس تعرفه دولتی مشخص شده گرفته می‌شود و در صورت ارجاع به مرحله دوم و سوم به اپتومتریستان و چشم پزشکان طرف قرارداد بهزیستی کودکان به صورت رایگان معاینه می‌شوند.

عزیزی افزود: در سال گذشته 97 درصد از کودکان 3 تا 6 سال خراسان جنوبی زیرپوشش برنامه غربالگری بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند.

وی بیان کرد: در این طرح 38 پایگاه دائمی و 650 پایگاه غیردائمی خراسان جنوبی خدمات ارائه می‌دهند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.