قدس آنلاین- بجنورد- کبری علی آبادی: رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: سطح زیر کشت زعفران دراین استان طی پنج سال آتی ۳۳۰ هکتار افزایش پیدا می کند.

افزایش ۳۳۰ هکتاری سطح زیر کشت زعفران در خراسان شمالی

عبدالله یوسفی در گفت و گو با قدس آنلاین از بجنورد، اظهار داشت: این میزان افزایش در سطح زیر کشت زعفران از برنامه های تدارک دیده شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و انتظار می رود میزان تولید این محصول در این مدت ۱.۰۵ تن افزایش یابد.

وی، اعطاء تسهیلات بانکی سرمایه ای به زعفران کاران را از اقدامات حمایتی برای توسعه این محصول عنوان کرد و گفت: از محل اعتبارات سفر رهبر معظم انقلاب به استان ۵۳ میلیارد و ۸۹۶ میلیون ریال اعتبار برای توسعه ۱۹۷ هکتار مصوب شد که به ۱۶۸ بهره بردار تزریق شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات در تولید زعفران، بسته بندی است گفت: پیگیر هستیم تا مجوز سه ایستگاه فرآوری و بسته بندی زعفران دراستان گرفته شود.

به گفته وی اکنون از یک هزار و ۲۳۸ هکتار زمین زیر کشت زعفران، ۷۸۰ هکتار  بارور و ۴۵۸ هکتار  غیر بارور است و عملکرد در واحد سطح این محصول در استان ۱/۴ کیلوگرم در هکتار گزارش شده است.

یوسفی با اشاره به اینکه خراسان شمالی به لحاظ عملکرد در تولید زعفران، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است افزود: در استان سالانه ۳.۲ تن از این محصول تولید می شود که این رقم در سال ۹۵ بیش از ۳.۷ تن برآورد شده است.

وی گفت: با افزایش  ۶۰۷ هکتاری در سطح زیر کشت زعفران در  سال زراعی گذشته، این استان بعد از خراسان رضوی  و جنوبی رتبه سوم  استان های کشور به لحاظ سطح زیر کشت را به دست آورده است.

یوسفی با بیان اینکه عمده زعفران کاران استان در شهرستان فاروج هستند گفت: نبود  شناسه در بذر مورد نیاز توسعه کشت زعفران سبب شده تا شاهد انتخاب نادرست و غیر استاندارد در این زمینه باشیم

انتهای خبر/..

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.