قدس آنلاین- بجنورد-کبری علی آبادی:رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی گفت: غرفه تخصصی پدافند غیرعامل در این سازمان راه اندازی و آغاز به کار کرد.

راه اندازی غرفه تخصصی پدافند غیر عامل در سازمان نظام مهندسی خراسان شمالی

مهندس علی اکبر رمضانی در گفتگو با قدس آنلاین از بجنورد، به مناسبت هفته پدافند غیرعامل افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای رسالت سازمانی و پاسخ گویی به نیازهای صنعت ساختمان در امر استحکام بنا و تامین ایمنی سازه ها نسبت به برپایی این غرفه اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: این سازمان توجه ویژه ای به لزوم رعایت پدافند غیرعامل در طراحی و اجرای ساختمان ها در گروه های مشمول این قانون داشته و در تلاش است تا با به کار بستن این الزامات، میزان خسارت و تلفات جانی و مالی در حوادث احتمالی به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه در این زمینه 9 اصل در پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گرفته است گفت: مقاوم سازی از جمله این اصول است که رعایت آن در سازه ها می تواند به کاهش آسیب پذیری سازه کمک کرده و مدیریت بحران در هنگام حادثه را آسان تر سازد.

رمضانی با بیان اینکه در مبحث 21 مقررات ملی ساختمان، تهدیدات به سه نوع نظامی، طبیعی و صنعتی دسته بندی شده است گفت: پدافند غیرعامل، شامل اقدامات غیرمسلحانه و تدابیر لازم برای ایمن سازی، مستحکم سازی، پیش بینی سامانه های جایگزین تسهیل مدیریت بحران در زیر ساخت ها و مکان یابی در حوزه ساختمان سازی به منظور کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان-ها وتاسیسات و تجهیزات است.

وی افزود: برای دست یابی به این هدف، سازه ها باید به اقتضای کارکرد و به صورت تخصصی و درست مکان یابی شوند، علاوه بر آن باید به لحاظ معماری، شهرسازی، سازه ای و عمرانی، تاسیسات مکانیکی و برقی، مقابله در برابر بلایای طبیعی نیز به صورت کارشناسانه و تخصصی طراحی شده باشند.

وی با اشاره به اینکه رعایت الزامات پدافند غیرعامل در سازه ها و طرح های کلان و خرد از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار داشت: برای پاسخ گویی به این نیازها، مهندسان و توان فنی این قشر می تواند در تامین فضای امن روانی و ایمنی شهروندان نقش کلیدی داشته باشند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.