قدس آنلاین – گیلان – نرجس غلامپور : ۱۱قطعه غاز پیشانی سفید کوچک که از جمله پرندگان درخطر انقراض هستند، پس از۱۲ سال از آخرین حضور خود در زیستگاه های گیلان، بار دیگر پارک ملی بوجاق کیاشهر را برای زمستان گذرانی انتخاب کردند.

پارک ملی بوجاق میزبان «غاز پیشانی سفید کوچک» شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی محیط زیست گیلان، مدیر این اداره کل گفت: ۱۱ قطعه غاز پیشانی سفید کوچک پس از سال ها به همراه دیگر دسته جات غازها، وارد پارک ملی بوجاق شدند.

قربانعلی محمدپور افزود: حضور غاز پیشانی سفید کوچک، آخرین بار در زمستان ۱۳۸۳ و به تعداد یک قطعه در این پارک ملی مشاهده شده بود و بعد از آن در هیچکدام از آماربرداری ها، گزارشی از مشاهده این گونه دیده نشده بود.

وی خاطرنشان کرد: این نوع غاز وحشی در فهرست گونه های در خطر انقراض جهانی است و نیاز به توجه بیشتری برای حفاظت از آن احساس می شود.

غاز پیشانی سفید کوچک ۵۳ تا ۶۵ سانتی‌متر است؛ از لحاظ شکل ظاهری شبیه غاز پیشانی سفید ولی کوچکتر از آن بوده و با سفیدی بیشتر پیشانی که تا قسمتی از نوک پیش رفته و منقار خیلی کوچک‌تر و صورتی رنگ‌تر از آن تشخیص داده می شود.

تعداد این پرنده در سطح جهانی کاهش چشمگیری داشته به نحوی که در زمره پرندگان در خطر انقراض قرار گرفته است.

از این رو اجرای برنامه ویژه حفاظتی در زیستگاه هایی که دیده می شود ضروری است.

غاز پیشانی سفید در ایران، در فصل زمستان ضمن مهاجرت به‌طور منظم در آذربایجان دیده شده و از پراکندگی فراوانی برخوردار بوده است اما به رغم شکار بی رویه و نابودی مناطق زیستی، تعداد آنها رو به کاهش گذاشته و در سالیان اخیر تعداد انگشت شماری از غاز پیشانی سفید کوچک به صورت اتفاقی و مهاجر عبوری به چشم می خورده اند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.