۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 470135

گزارش از شخص

هفتاد و هشتمین شهید

سردار غلامرضا سماعی در دفاع از حریم اهل بیت شهید شد

قدس آنلاین/ فرجام علوی: زیر آتش گلوله و توپ و در معرکه نبرد هستی و دوره ات تمام می شود تا -مانند دیگر همرزمانت- به خانه برگردی. همسر و فرزندان چشم براه هستند تا برگردی اما ده روز دیگر ماموریت را تمدید می کنی! ... برای چه؟ چرا؟ ... من نمی دانم. اما می دانم، موهبتی است که "مرگ آگاهی" می نامندش. این موهبت را من ندارم. خیلی ها ندارند. اما برخی از بندگان خدا از آن بهره دارند. ... و تو آن را – به کفایت- داشتی!

هفتاد و هشتمین شهید

ذخیره الهی

ماووت عراق/ سال 66 خورشیدی/ جوان فیض آبادی معاون فرمانده گردان است. گلوله توپ عراقی ها مستقیم روی سقف سنگر فرود می آید. سنگر سوراخ می شود و گلوله فرود می آید و آرام می نشیند کنار دست اش. گلوله توپ منفجر نمی شود اما سقف، آوار می شود روی سر رزمندگان. جوان خراسانی را از زیرآوار می کشند بیرون. او زنده می ماند تا امداد الهی، بار دیگر خودش را نشان بدهد. ... و مگر ماندن برای آینده و "ذخیره الهی" بودن، چیزی جز این است؟

وعده دیدار

می گوید: یک دو ماه پیش رفته بودم دفترش. برای کاری. ... گفتند رفته سوریه. ... تا همین چند روز پیش. رفته بودم روستا و چند روز ارتباط با تلفن همراه نداشتم. از روستا روانه شهر شدم. تا رسیدم به تربت حیدریه، چند پیامک پشت سر هم آمد. دو پیامک درباره حاجی بود. یکی از همرزمان از خرمشهر پیامک فرستاده بود و از آمدن حاجی خبر می داد. ... چه آمدنی؟! نفهمیدم چگونه تا مشهد راندم. وعده دیدار ما پاویون فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد بود. خیلی از همرزمان برای استقبال آمده بودند. حاجی روی دوش ما بود و صدای نازنین اش در گوش من. ... همان آخرین بار که گلایه کرد و گفت: میرزا! چرا کمتر دور و بر ما می آیی؟ ... شکسته و بسته، عذر آوردم که ... . گفت: فلان قسمت، رییس اش تغییر کرده. اگر دوست داری بیا کار کنیم. پس از چندی، رفتم آن جا. یک تن از کارکنان پرسیدم: مسوول تازه کیست؟ گفت: مگر نمی دانی؟ خود حاجی است! ... این ها را حسین میرزا بیگی- همرزم و همشهری شهید- می گوید.

یک خاطره

مادر یکی از امیران ارتش به رحمت خدا رفته. حسین می رود نزدش و می گوید: حاجی! می آیی برویم مجلس ختم مادر یک همرزم؟ ... حاجی، هیچ نمی پرسد و می گوید: میرزا! خدا پدرت را بیامرزد که یادآوری ام کردی.

کشیک حرم

حاجی، خادم حرم است که در کشیک ششم در بارگاه مطهر رضوی به زائران آن حضرت خدمت می کند. درباره تواضع و فروتنی اش، سخن بسیار است. در انجام وظیفه خادمی، عشق دارد و در خدمت به زائران، سر از پا نمی شناسد. ... "چند ماه از هم کشیک بودن ما سپری می شد و من نمی دانستم ایشان سردار سپاه هستند و پیشینه بسیار پر افتخار در هشت سال دفاع مقدس دارند. پس از چندی، خیلی اتفاقی متوجه جایگاه اجتماعی ایشان شدم، وقتی که یکی از دوستان، سردار نامیدش". ... این را سیدجلال فیاضی، عضو شورای شهر مشهد می گوید که با شهید، هم کشیک بوده است.

 گلایه و آزردگی

در کنار فروتنی و عشق شهید به وظیفه خادمی حرم رضوی، او نکته دیگری هم دارد. فیاضی می گوید: گاهی در آسایشگاه خادمان با یکدیگر-برای دقیقه های کوتاه- هم کلام می شدیم. آن چه می توانم، با صراحت درباره شهید بگویم، این است که از دعواهای سیاسی و هتک حرمت ها رنجیده خاطر و بسیار آزرده بود. تا آن جا که این آزردگی خاطر را آشکارا بر زبان می آورد. او می گفت که به عنوان یک دلسوز انقلاب و دوستدار رهبری و امام، هرگز نمی تواند هتک حرمت ها را برای خودش توجیه کند و آن را بفهمد. می گفت، برایش قابل هضم نیست که برخی افراد مورد وثوق مردم وارد چرخه تخریب یکدیگر می شوند. هم کشیک شهید می افزاید: شهید به هر دو جریان سیاسی کشور نقد داشت و نگرانی و انتقادش نسبت به رفتارهای تندروانه و بدون منطق، از بابت حفظ کیان نظام بود و می گفت که چنین رفتارهایی، پایه های "اعتماد مردم" را به انقلاب و نظام، سست می کند. فیاضی به دیدگاه شفاف و روشن شهید درباره تحولات منطقه نیز اشاره می کند و می گوید: درباره دفاع از حریم اهل بیت-بارها- با یکدیگر سخن گفتیم. ایشان تحلیل روشنی از رخدادهای سوریه داشت، درباره نقش استکبار در روشن کردن آتش بحران در سوریه سخن می گفت و بر ضرورت حضور مستشاری ایران در این بحران جهانی تاکید داشت.  

نگاه گذرا

سردار غلامرضا سمایی فیض آبادی، زاده سال 1338 خورشیدی در تربت حیدریه است. با شروع انقلاب حضرت امام روح الله خمینی(ره) به انقلابیون زادگاهش-تربت حیدریه- می پیوندد. جنگ تحمیلی دیکتاتور عراق که شروع مسی شود، به جبهه های نبرد می رود و سپس وارد سپاه پاسداران می شود.

در دهه 60، فرماندهی بسیج مقاومت شهرش را بر عهده دارد. در گروه توپخانه 61 محرم و در مرکز عملیاتی که "تطبیق آتش" نام دارد، در زمره فرماندهان است. مسوولیت اطلاعات سپاه شادگان اهواز، اطلاعات و فرمانده آتشبار گردان توپخانه، اطلاعات گروه توپخانه و موشکی 61 محرم، عملیات گروه توپخانه 61 محرم، گروه توپخانه لشکر 5 نصر، هماهنگ کننده قرارگاه ثامن ­الائمه(ع) و عملیات قرارگاه ثامن ­الائمه(ع) سپاه در شرق کشور را در کارنامه دارد. شهید به عنوان مسوول آموزش دو واحد درسی دانشگاهی "دفاع مقدس" با اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس خراسان رضوی نیز همکاری داشت.

 یک شب وداع

می گوید: کاش شهید را زادگاهش هم تشییع می کردند. می گوید: شهیدان به ما نیاز ندارند اما جوانان – خاصه در شرایط امروز جامعه ما- به شهیدان خیلی نیاز دارند. همان "یک شب وداع با شهید" خیلی برای جوان امروزی سازنده است. این ها را ما به چشم دیده ایم. ... این ها را همرزم شهید-حسین میرزا بیگی- می گوید.

تا ملکوت هشتم ...

نخستین یادواره شهدای آستان قدس رضوی در تالار قدس حرم مطهر رضوی دارد برگزار می شود، بزرگداشت 77 شهید آن آستان. پیکر حاجی که یک روز پیشتر- پنجم آبان ماه- در حلب سوریه به شهادت رسیده، نیز وارد می شود. هفتاد و هشتمین شهید هم خودش را به جمع یاران می رساند. آخر، حاجی، هم مدافع حرم بانو زینب-سلام الله علیها- و هم خادم حرم امام رضا

–علیه السلام- است. هلهله ای می شود. ... «این گل پرپر از کجا آمده؛ از سفر شام بلا آمده» ...  پیکر شهید روی دستان خادمان آستان قدس رضوی

تا ملکوت هشتم، بال می گشاید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.