قدس آنلاین - یزد : کاظم صادقپور: یک مســؤول در یزد از راه اندازی نخســتین مرکز آموزش و مهارت آموزی پدافند غیرعامل کشور در استان خبر داد

مهمترین کانون های خطر یزد در حوزه ساخت و ساز

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی جامعه در خصوص پدافند غیرعامل به‌ویژه پدافند زیستی از افتتاح نخستین مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور در یزد خبر داد.

احمد دهقان با اشاره به اینکه تهدیدات پدافند غیرعامل با استفاده از تکنولوژی‌های نوین انجام می‌شود، اظهار داشت: اختلال در اداره سطح مختلف کشور و نظام با استفاده از عوامل زیستی، از جمله اهداف تهدیدات زیستی است. 

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی استان یزد با بیان اینکه پدافند غیرعامل دارای هشت محور عمومی، سایبری، زیستی، پرتویی، شیمیایی و فنی یا کالبدی است،‌ افزود: پدافند زیستی به‌طور مشخص به دانشگاه علوم پزشکی مربوط می‌شود و شامل مقابله با هر نشانه یا رویداد طبیعی و غیرطبیعی با استفاده از عوامل زیستی نظیر میکروب‌هاست.

دهقان با اشاره به اینکه پدافند زیستی با محوریت سلامت انسان‌ها فعالیت می‌کند،‌ گفت: تهدیدات زیستی از سه طریق طبیعی، دست‌کاری شده و ویروس‌های جدید، سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند.

دبیر کمیته پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی یزد حواس طبیعی، اقدامات تروریستی و یا تهدیدات ناشی از کشورهای دشمن را از جمله منشأهای تهدیدات زیستی دانست و خاطرنشان کرد: مشخص نبودن گستره تهدیدات زیستی از ویژگی‌های این موضوع است. 

دهقان در خصوص حوزه تهدیدات زیستی خاطرنشان کرد: انسان، نباتات، آب، دام، محیط زیست و منابع طبیعی و غذا و دارو، شش حوزه شاخص تهدیدات زیست محیطی هستند که تنها راه مقابله با آن‌ها آمادگی لازم و مستمر است.

وی آموزش را یکی از ضرورت‌های ایستادگی در برابر تهدیدات زیستی برشمرد و افزود: خوشبختانه پس از دو سال پیگیری نخستین مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور در حوزه سی بی آر ان در شهر یزد احداث و به‌زودی افتتاح می‌شود.

رئیس مرکز مدیرت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان یزد تصریح کرد: نخستین مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل کشور با حمایت خیرین یزدی در مساحتی بالغ بر 700 متر مربع با اعتبار بیش از یک میلیارد تومان در آزادشهر افتتاح می‌شود. 

دهقان  احداث واحدهای آزمایشگاهی، آموزش و پژوهش، بیمارستانی، پیش‌بیمارستانی، خوابگاه دانشجویی، قرنطینه و مرکز بهداشت، از جمله واحدهایی است که مقرر است در فاز دوم این مرکز آموزش احداث شود.

وی تقویت حوزه آموزش پدافند غیرعامل را ضروری دانست و تصریح کرد: مرکز آموزش و مهارت‌آموزی پدافند غیرعامل استان یزد در سال آینده نسبت به جذب دانشجو در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اقدام می‌کند. 

مدیرکل پدافند غیرعامل استان یزد گفت: در هفته پدافند غیر عامل 12 رزمایش در این زمینه در استان یزد برگزار می شود.

حسین اسماعیلی هدف از تشکیلات پدافند غیرعامل را هم‌افزایی برای پیشگیری و مقابله با حوادث برشمرد و ادامه داد: پدافند غیرعامل از دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای تأمین امنیت مردم و کشور، همواره بر این مهم تأکید دارند

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل در کشور ما از حساسیت بالایی برخوردار است، تصریح کرد: کشور ایران اسلامی به واسطه وجود منابع سرشار نفتی و گازی و منابع زیست محیطی مانند معادن،‌ داشتن موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی خاص در منطقه و بهره‌مندی از حکومت اسلامی همواره در معرض تهدیدات مستمر دشمنان بوده و خواهد بود

اسماعیلی گفت: از جمله ویژگی‌های پدافند غیرعامل برای تأمین امنیت در عرصه‌های مختلف استفاده از قدرت تفکر و تعقل بدون سلاح و ابزار جنگی است که همواره باید در این زمینه آماده و هوشیار بود

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه در استان افزود: تاکنون بیش‌از 10 رزمایش اقتصادی سایبری و زیرساختی در استان برگزار شده و در این هفته نیز 12 رزمایش در سطح استان یزد برگزار می شود.

اسماعیلی ادامه داد: همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی، برگزاری دوره آموزشی تخصصی سایبری، فعال سازی قرارگاه‌های استان و ارتقای آمادگی در سطح مدارس از جمله اقدامات این ستاد در استان است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد گفت : بافت تاریخی یزد و حاشیه‌نشینی‌های شهری و روستایی از مهمترین کانون‌های خطر در حوزه حوادث ساخت و ساز است.

علیرضا فرشید افزود: مهمترین وظیفه‌ی ما در حوزه پدافند غیرعامل، هم‌افزایی ملی و آمادگی کامل برای رویارویی با حوادث طبیعی است که در بخش ساختمان ممکن است خسارات بزرگی به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به این که بافت تاریخی یزد به لحاظ ویژگی‌های آن و نیز حاشیه‌نشینی‌های شهری و روستایی از مهمترین کانون‌های خطر در حوزه حوادث ساخت و ساز است، تصریح کرد: تلاش در راستای تحقق توسعه پایدار بدون توجه و ارزیابی درست از آسیب‌ها و تهدیدهایی که ممکن است با آن ها مواجه باشیم، امکان‌پذیر نیست و نیاز به برنامه‌ریزی درست و منطقی جهت مقابله با تهدیدها در حوزه‌های مختلف امری ضروری است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.