قدس آنلاین: شهر مشهد در سال جاری ۱۵ روز هوای پاک،۱۵۷ روز سالم (متوسط) ،۳۲ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم را تجربه کرده است.

نفـس تـنگی مشهد!/دانش‌آموزان در محیط آزاد ورزش نکنند

به گفته مدیر اجرایی مرکز پایش آلاینده‌های زیست محیطی شهر مشهد، این در حالی است که در مدت مشابه (۲۰۵ روز از سال) در سال گذشته ۲۴ روز هوای پاک،۱۶۷ روز هوای سالم و ۱۳ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس را تجربه کرده بود. با توجه به کاهش ۹ روز هوای پاک و افزایش ۲۰روز هوای ناسالم (هشدار) کیفیت هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته به صورت چشمگیری کاهش یافته است.اسماعیلی همچنین آلوده ترین روز مشهد را در سال جاری روز جمعه ۹ مهرماه با عدد شاخص ۱۷۳ معرفی کرد که بالاترین رکورد در چند سال اخیر برای مشهد است. پاک ترین روز سال نیز شنبه ۱۴ فروردین بوده است.وی همچنین شهریور ماه را با ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس آلوده ترین ماه سال و فروردین ماه را با توجه به ۸ روز هوای پاک و بدون روز ناسالم برای گروه‌های حساس پاک ترین ماه سال ۹۵ دانست.اسماعیلی ایستگاه‌های خیام شمالی، سمزقند، مفتح، چمن و خیام جنوبی را به ترتیب با ۷۹، ۶۵، ۵۶، ۳۹ و ۲۷ درصد در شرایط ناسالم آلوده‌ترین ایستگاه‌های سطح شهر و ایستگاه‌های لشکر و ویلا را دارای بهترین کیفیت هوا دانست.

  مشهد سومین روز آلودگی هوا را سپری می‌کند
در همین خصوص مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز گفت: کیفیت هوای کلانشهر مشهد صبح دیروز (دوشنبه) برای سومین روز متوالی در وضعیت هشدار قرار داشت.حمید صالحی افزود: با توجه به روند افزایش و ماندگاری آلاینده‌ها بیماران قلبی و تنفسی، کودکان، زنان باردار و سایر گروه های آسیب پذیر تا حد امکان از منزل خارج نشوند یا از حضور در مناطق پر رفت و آمد و هسته مرکزی شهر خودداری کرده و عموم مردم نیز از فعالیت‌های ورزشی در فضای باز بپرهیزند.
وی با بیان اینکه بیش از ۶۵ تا ۷۰ درصد آلودگی هوای مشهد از تردد وسایل نقلیه ایجاد می‌شود، گفت: به منظور کنترل و کاهش آلودگی هوا شهروندان باید از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده کرده و رفت و آمدهای غیرضروری با خودرو شخصی و سفرهای درون شهری را کاهش دهند.به گفته وی ، روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در این کلانشهر ۵/۳ میلیون نفری رفت و آمد دارند. لازم به ذکر است که بر حسب دستورالعمل‌های این حوزه روز گذشته و در پی تداوم آلودگی هوای مشهد در روزهای اخیر اعلام شد تا دانش‌آموزان در محیط آزاد ورزش نکنند و الزاماً زنگ ورزش باید در محیط‌های مسقف و بسته برگزار شود.


  حذف فعالیت‌های برون مدرسه‌ای دانش آموزان در روزهای آلوده
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم گفت: در صورت آلودگی هوا، مدیران مدارس موظفند فعالیت‌های برون مدرسه‌ای و ورزشی دانش آموزان را حذف کنند.
پورجاهد افزود: بر اساس بخشنامه‌ای که سال گذشته به دلیل افزایش بار آلودگی هوا در کلانشهر مشهد تهیه و به مدیران مدارس ابلاغ شد، فعالیت دانش آموزان در روزهای آلودگی هوا به حداقل می‌رسد.
وی در گفت وگو با ایرنا با اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر دانش آموزان و کودکان اظهار کرد: مدیران مدارس طبق بخشنامه مزبور باید فعالیت‌های ورزشی دانش آموزان و هر گونه فعالیت برون مدرسه‌ای را در روزهای آلوده به حداقل و صفر برسانند تا سلامت دانش آموزان تأمین شود.وی گفت: با توجه به اینکه طی سه روز گذشته کلانشهر مشهد وضعیت هشدار و افزایش بار آلودگی هوا را تجربه کرده است، اجرای این بخشنامه را به مدیران یادآور شد.پورجاهد افزود: چنانچه وضعیت آلودگی هوا از روز قبل پیش بینی و اعلام شود، آموزش و پرورش استان در زمینه فعالیت دانش آموزان تصمیمات بهتری اتخاذ خواهد کرد.وی اظهار داشت: تشکیل ستاد مدیریت بحران و تصمیم گیری در باره تعطیلی مدارس هنگام آلودگی شدید هوا به پیشنهاد اداره کل حفاظت محیط زیست استان انجام می‌شود.
وی گفت: هم اکنون برخی مناطق مشهد به خاطر حجم زیاد تردد خودرو هر روز هوای ناسالم دارند که تفکیک مدارس این مناطق باید از سوی محیط زیست اعلام گردد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.