سرمربی تیم فوتبال پیکان که به آقا معلم فوتبال ایران مشهور است از اینکه فدراسیون فوتبال کانون مربیان را قبول ندارد گلایه کرد.

گفتگوی ویژه با آقا معلم فوتبال ایران: FIFA  و AFC ما را قبول دارند اما فدراسیون فوتبال خودمان نه!

به گزارش قدس آنلاین، سرمربی بادانش این فصل پیکان دغدغه‌های ذهنی خاص خود برای بهبود شرایط کاری مربیان شاغل در فوتبال ایران را دارد. آقامعلم فوتبال ایران رویاپرداز نیست. او به دنبال فراهم کردن اجرایی کردن حداقل‌ها برای زحمت‌کشان بی‌ادعای این حرفۀ جذاب و پُر از چالش‌های تلخ و شیرین است.

گفتگوی ویژه قدس آنلاین با مجید جلالی مربی آرام فوتبال ایران را در زیر می خوانید:

*هدف گذاری شما و باشگاه پیکان برای حضور در لیگ شانزدهم چه بوده است؟
- هدف من و مجموعۀ مدیریتی باشگاه پیکان،ثبات در کار تیم و ماندن در لیگ برتر است.ما این فصل را با بودجه ای کاملا متوسط تیم بستیم.چون باشگاه از ریخت و پاش های قبلی خاطرات خوبی نداشت.من و مجموعه کادر و بازیکنانم نیز با سیاست های باشگاه کار را آغاز کردیم.

* در تیم‌های سابق‌تان به مسئلۀ سازندگی توجه داشتید.آیا در پی ثبات و ماندن در لیگ برتر در پی اتفاقات بهتر و حضور در جمع بالانشین‌ها هم نظری دارید؟
- خب من دوست دارم جایی کار کنم که مورد قبول مدیریت آن مجموعه باشد.تیم هایی هم به سراغ من می آیند که به دنبال سازندگی هستند.

* مجید جلالی با توجه به دانش بالایی که دارد چرا تیم هایی را انتخاب نمی کند که مدعی قهرمانی باشند؟
- در رزومۀ من هم قهرمانی در لیگ برتر وجود دارد.هم قهرمانی در جام حذفی را تجربه کرده ام و هم سوپرجام ایران را در کارنامه دارم.اما در عمل دیدم رسیدن به این افتخارات امتیاز ویژه ای برای من محسوب نمی شود.در تیم هایی که به قهرمانی رسیدم،پس از چند ماه دیگر در آن تیم حضور نداشتم.اما این که بتوانم به جوان های بااستعداد کشورم کمک کنم و پدیده‌هایی را به فوتبال ایران معرفی کنم،این برایم یک امتیاز بزرگتر از قهرمان شدن و ماندگارتر است.

* زمانی تنها به سازندگی می اندیشید.اما الان دو فصلی هست که به استفاده از نیروهای باتجربه هم روی آورده‌اید؟
- این دو مقوله باید در امتداد هم صورت بگیرند.بازیکنی که به مرز 30 سالگی رسیده یا از آن عبور کرده را که نباید تمام شده دانست.او هم جوانی بوده که باتجربه شده.مهم این است که بتوانیم در کنار بازیکن باتجربه،بازیکن جوان هم بیاوریم تا آن جوان هم از تجربیات بزرگتر خود،استفاده کند.من در سایپا همین برنامه را داشتم.حالا در پیکان هم بر همین اعتقاد هستم.

* شما در ابتدای صحبت‌تان فرمودید که هدف اول‌تان بقا در لیگ برتر است.اما خب تا این جای کار خوب پیش رفته اید.حالا به رده های بالاتر جدول و یا کسب سهمیه فکر کردن یک رویا نخواهد بود یا در توان پیکان هست رسیدن به این وضعیت جدید؟
- خب در درجۀ نخست هدف گذاری ما ماندن در لیگ برتر است.مایلیم تا نیم فصل به حدی از امتیاز برسیم که مرحلۀ ثبات ما باشد و نگرانی بابت سقوط نداشته باشیم.با تثبیت این هدف،بعد می توانیم به اهداف آینده و بالاتر فکر کنیم.

*بعد از گذشت 9 هفته از لیگ شانزدهم،آیا می توان قضاوتی در مورد شرایط تیم ها کرد؟این که سقوط کننده ها و ماندنی ها را پیش بینی کرد؟
-خیر،چهدر خصوص پیکان و چه در مورد تیم های دیگر زود است قضاوت کنیم که در ادامه لیگ چه شرایطی خواهند داشت.

* شما مؤسس اتحادیه مربیان فوتبال ایران هستید.آیا در این زمان که از شروع به کار این گروه می‌گذرد،موفق شده اید به اهداف‌تان برسید؟
- ما در طول این سال ها همواره تلاش کرده ایم کانون مربیان در سطح کشور هویت واقعی خود را پیدا کند.اما به دلیل مقاومتی که از سوی متولیان فوتبال صورت گرفته و می گیرد،هنوز نتوانسته ایم به آن حدی که باید،برسیم.

* چه مقاومتی؟به چه علت؟فعالیت کانون مربیان چه تضادی با اهداف فدراسیون و متولیان ادارۀ فوتبال ایران دارد؟
- ما 14 سال پیش از وزارت کشور مجوز تأسیس کانون مربیان را اخذ کردیم.اساسنامه داریم.هر 3 سال یک بار هم این مجوز تمدید می شود.حتی در فیفا و AFC شناخته شده هستیم . طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال باید در مجمع فدراسیون،نماینده داشته باشیم.اما تا به حال ما را قبول نکرده اند.

* چطور می شود که فدراسیون بر خلاف اساسنامه خود رفتار می کند؟
- خب شاید دوست دارند یکی از طرف خودشان باشد.ما یک N.G.O هستیم که با مقاومت یک نهاد دولتی(فدراسیون فوتبال) رو به رو شده ایم.چطور است که در مورد بازنشسته ها این مسائل هست.

* خب خود فدراسیون فوتبال هم یک N.G.O محسوب می شود؟
- فدراسیون بیشتر یک نهاد دولتی است که رنگ و لعاب N.G.O بر خود دارد.به هرحال اساسنامه را به این شکل تنظیم کرده‌اند.

* خب از فعالیت کانون مربیان در این سال ها برای‌مان صحبت می کنید؟
- در این 14 در 22 استان کشور تشکیلات منسجم و منظمی داریم که هیأت مدیره دارند.در اداره مالیات برای اولین بار موفق شده ایم میزان مالیات مربیان را از سال گذشته ماهش بدهیم.هر سال همایش برگزار می کنیم و طی ان برترین مربیان فعال در کشور در حوزه های مختلف که شامل همه رده های پایه،فوتسال،فوتبال ساحلی و فوتبال در گروه آقایان و بانوان است را انتخاب و معرفی می کنیم.

* چرا تا به حال از کارشکنی فدراسیون به فیفا یا AFC شکایت نکرده اید؟
- ما می توانیم این موضوع را به هر دوی این نهادها اطلاع بدهیم.اما این کار را نکردیم.بارها با آقای کفاشیان،تاج،نبی،آیت‌الهی و اسدی جلسات مختلفی را برگزار کرده ایم.هر بار که صحبت های ما را شنیده اند،نظر مثبت داشته و در مورد همکاری های لازم،قول مساعد داده اند.اما تا از جلسه خارج می شویم،همه چیز دوباره فراموش می شود و دست خالی برمی گردیم.

* نظر شما پیرامون رفتار سرمربی تیم ملی و برخوردش با متولیان و مربیان فوتبال ایران چیست؟
- در این مورد و مسائلی که به حوزۀ تیم ملی ارتباط پیدا می کند،صحبتی ندارم.

* کیفیت لیگ شانزدهم را تا به این جای کار چگونه دیده اید؟
-با وجود وقفه های بلندمدتی که پیش آمده،باید بگویم لیگ شانزدهم از کیفیت خوبی برخوردار بوده است.

* آیا توازن بازیکنان خوب و باکیفیت در میان تیم ها به تعادل دیده می شود؟
-اگر از 3،4 تیم که مهره های بهتری جذب کرده اند بگذریم،سایر تیم ها نیز از بازیکنان خوبی بهره می برند.

* بعد از این تعطیلات برابر پرسپولیس قرار می گیرید.دو تیمی که از دو مربی علمی و بادانش سود می برند.این بازی چه شرایطی پیدا خواهد کرد؟
-بی شک بازی زیبایی از کار درخواهد آمد.اما چون هنوز تیم آنالیز ما روی پرسپولیس کار نکرده،الان نمی توانم صحبت کامل‌تری در خصوص کیفیت این بازی داشته باشم.ما در حال حاضر بازی جام حذفی را پیش رو داریم و فعلا روی این بازی متمرکز شده ایم.
-----------------------------------
گفتگو: صالح محمد رحیمی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.