قدس آنلاین - اراک- احمدمختاری: امروز کارگران شرکت هپکو اراک در اعتراض به مشکلات پیشروی این شرکت و عدم پرداخت حقوق معوقه خود راهپیمایی و تجمع کردند.

تجمع کارگران هپکو در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقاتشان

شرکت هپکو در تولید و تامین ماشین آلات راه‌سازی، معدنی و کشاورزی از جمله ماشین آلاتی بیل چرخ زنجیری، بیل چرخ لاستیکی، بلدوزر، لودر ، بهکو لودر، مینی لودر، غلطک، گریدر، شاول، دامپتراک، لوله گذار، کمباین، تراکتور فعالیت دارد.

این شرکت از سال ۸۶ تا کنون به دلیل سو مدیریت با مشکلات فراوانی روبه رو بوده است و طی این مدت روز به روز به مشکلات این شرکت افزوده شده است و مسئولان هم تا کنون به قول های که برای رفع مشکلات این شرکت داده اند عمل نکرده اند.

کارگران هپکو امروز ۱۱ آبان ماه با راهپیمایی در مسیر شرکت تا مرکز شهر و تجمع مقابل مصلی بیت المقدس اراک بار دیگر خواسته خود را به مسئولین گوشزد کردند.

این در حالی است که کارگران این شرکت بارها در پی عدم تحقق وعده های مسئولان در پرداخت حقوق و معوقاتشان مقابل استانداری مرکزی تجمع کرده اند و حتی طی سه هفته اخیر در داخل مجموعه شرکت دست به اعتصاب زده بودند. ۱۱ اسفندماه سال گذشته این کارگران به دلیل تاخیر شش ماه حقوقشان مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده هایی برای رفع مشکلشان داده شد که این قول ها هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است و اعتراضات دنباله دار کارگران را به همراه دارد.

شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را با بهره گیری از منابع مدیریتی و انسانی کار آمد و متبحر ، ماشین آلات و تجهیزات مدرن و تکنولوژی بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند .

شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱ در زمینی به وسعت ۹۰ هکتار در شهر اراک با هدف مونتاژ ماشین آلات راه‌سازی تاسیس و از سال ۱۳۵۴ با همکاری شرکتهای اینترناش، پوکلین، ساکائی، دایناپاک، و لوکومو از کشورهای آمریکا، فرانسه، ژاپن، سوئد و فنلاند رسماً شروع به فعالیت نمود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توجه به ساخت ماشین آلات راه‌سازی و معدنی در دستور کار قرار گرفت و با همکاری شرکت لیبهر آلمان طرح توسعه هپکو با مجموعه‌ای از مدرن ترین ماشین آلات، با ظرفیت تقریبی۳۰۰۰ دستگاه در سال ۱۳۶۳ آغاز گردید. اعتصاب کارگران بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات راهسازی خاورمیانه ادامه دارد هپکو به بهانه تحریم تعطیل شد

عضو شورای کار شرکت هپکو اراک: هیچ یک از اعضای هیئت دولت در سفر به استان به هپکو نیامدند

لطیفی عضو شورای کار شرکت هپکو اراک نیز با انتقاد از عدم حضور حداقل یکی از اعضای کابینه هیات دولت در سفر به استان مرکزی به منظور بازدید از شرکت هپکو اراک علی رغم جایگاه،ظرفیت تولیدی و مشکلات پیش رو گفت: علیرغم اینکه شرکت تولید تجهیزات سنگین (هپکو) با موقعیتی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه به منظور ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و ذینفعان، ساخت، تولید – توزیع و پشتیبانی ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی را بر عهده دارد و از این طریق نقش مهمی را در اجرای پروژه های زیر بنایی ایفاء می کند ولی هیچ یک از اعضای کابینه هیات دولت برای بازدید از این شرکت نیامدند تا از نزدیک تجهیزات این شرکت را ببیند و برای رفع مشکلات تصمیم لازم را بگیرند.

استاندار مرکزی قول رفع مشکلات بعد از سفر هیئت دولت به استان را داده اند لطیفی اظهار کرد: با توجه به اینکه مسئولان قول حل مشکلات این واحد تولیدی را داده بودند تا کنون هیچ اقدامی برای این شرکت انجام نشده است و مشکلات شرکت همچنان پا برجا است. وی ادامه داد: در خصوص تغییر سهام داران این شرکت که قبلا استاندار قول داده بود تا بعد از سفر هیات دولت به استان انجام شود هنوز اقدامی انجام نشده است. عضو شورای کار شرکت هپکو اراک بیان کرد: البته شنیده شده است که معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته با فردی که قرار بوده سهم شرکت را خریداری کند جلسه ای داشته و گویا تغییر سهامداران به آخر آبان ماه موکول شده است. شرکت هپکو را به بخش خصوصی واگذار نکنند لطیفی اضافه کرد: با توجه به اینکه شرکت هپکو یک شرکت مادر تخصصی است از دولت مردان انتظار داریم که این شرکت را به بخش خصوصی واگذار نکنند؛ شرکت هپکو قبلا از این موضوع خسارات فراوانی را دیده است. وضعیت هپکو هر سال بدتر از قبل می شود

وی به سو مدیریت در شرکت هپکو اشاره کرد و افزود: به دلیل سو مدیریتی که در شرکت وجود دارد از هشت سال گذشته هر سال وضعیت شرکت هپکو بدتر از سال گذشته بوده است. واردات ۱۳۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی و سهم ناچیز هپکو در بازار فروش عضو شورای کار شرکت هپکو اراک با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته بر اساس آمار حدود هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات مورد نیاز در کشور به صورت رسمی وارد کشور شده است افزود:

سهم شرکت هپکو در تامین نیاز کشور به دلیل عدم ارائه سفارش و خرید بسیار ناچیز بوده است.

کیفیت محصولات هپکو با شرکت های خارجی برابری می کند لطیفی با بیان اینکه پشت پرده واردات ماشین آلات به کشور دست های پنهان است و رانت هایی وجود دارد ادامه داد: این در حالی است که بسیاری از محصولاتی که در این شرکت تولید می شود از لحاظ کیفیت با شرکت های امریکایی برابری می کند. ظرفیت اشتغال ۳ هزار نفری هپکو و نیروی کار ۹۰۰ نفری در حال حاضر

وی با بیان اینکه شرکت هپکو ظرفیت این را دارد که به صورت سه شیفت و در هر شیفت هزار نفر را به کار گیرد ادامه داد: متاسفانه به جای افزایش تعداد کارگران،نیروی کار این شرکت از سال ۸۶ تا کنون از ۲۴۰۰ کارگر به ۹۰۰ نفر رسیده است. لطیفی اظهار کرد: طی این مدت هر چقدر کارگر بازنشسته شده و یا بازخرید شده است نیروی جدید جایگزین نشده است.

ظرفیت تولید ۲ هزار دستگاه انواع ماشین آلات در هپکو و تولید ۱۰۰ عددی کنونی عضو شورای کار شرکت هپکو اراک ظرفیت تولیدی شرکت هپکو را در سال حدود دو هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: به دلیل مشکلات نقدینگی که این شرکت دارد هم اکنون تولید سالانه شرکت حدود ۱۰۰ دستگاه است. لطیفی اضافه کرد: در صورتی که مدیریت شرکت به درستی انتخاب شود

این شرکت می تواند در ایجاد اشتغال نقش موثری را داشته باشد. اعتصابات کارگران همچنان ادامه دارد کارگران هپکو طی سه هفته اخیر در حال اعتصاب هستند و دست از کار کشیده اند تا تکلیف حقوق و مزایای عقب مانده شان مشخص شود.

این در حالی است که کارگران شرکت هپکو اراک که به دلیل تاخیر در پرداخت حقوقشان سال گذشته بارها مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کرده بودند (اینجا)و(اینجا) و وعده هایی از سوی مسئولان استانی گرفته اند اما تا کنون این قول ها به صورت کامل عملیاتی نشده و اعتراضات کارگران را همچنان به همراه دارد. ۱۱ اسفند ۹۴ در اعتراض به ۶ ماه حقوق عقب افتاده! لودر واردات تدبیر،کارگران هپکو را له کرد/سریال دنباله دار تجمعات کارگری مقابل استانداری .

محمود نعمتی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری مرکزی همان روز  در خصوص مشکلات شرکت هپکو اراک گفت: با هماهنگی که با مدیران شرکت هپکو صورت گرفته است قرار شده تا پایان روز پنج شنبه ۱۳ اسفند یک ماه از حقوق کارگران این شرکت پرداخت شود.

البته تا هفته بعد از این تجمع بخشی از حقوق یک ماه کارگران به حسابشان واریز شد و این موضوع باعث شد تا کارگران هپکو بار دیگر شنبه ۱۵ اسفندماه دست از کار برداشته و با حضور در محوطه شرکت بار دیگر اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. ۱۵ اسفند ۹۴ اعتراض مجدد به ۶ ماه حقوق عقب افتاده! سکوت دوباره دولت پاسخ فریاد کارگران هپکو/کسی گوش شنوایی برای درد کارگر ندارد پس از این تجمع بخشی از معوقات کارگران پرداخت شد

اما همچنان تاخیر در پرداخت کامل حقوق کارگران و عیدی آنها با توجه به شرایط تورم و اقتصاد جامعه مشکلات معیشتی کارگران را حل نکرده باقی گذاشت و سبب تجمع آنها از صبح امروز در شرکت و سپس راهپیمایی آنها به سمت مرکز شهر شد. ۲۲ اسفند ۹۴ تجمع دنباله دار کارگران هپکو جیب خالی تدبیر،عیدی دولت به کارگران/هپکو؛ برندی که با سیاست دولت چپ کرد کارگران شرکت هپکو اراک برای سومین بار در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و عیدی خود تجمع کردند.

شرکت هپکو اراک بار دیگر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و عیدی خود تجمع کردند این پایگاه خبری بر اساس رسالت خود در انعکاس و پیگیری رفع مشکلات مردم استان مرکزی بررسی این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. این سومین بار است که کارگران شرکت هپکو اراک در پی دریافت حقوق خود و در اعتراض به عدم تحقق وعده های مسئولین شرکت و استان تجمع کرده و در راهپیمایی آرام خواستار تدبیر مسئولان برای رفع مشکلاتشان می شوند.

کارگران هپکو با راهپیمایی در مسیر شرکت تا مرکز شهر و تجمع مقابل مصلی بیت المقدس اراک بار دیگر خواسته خود را به مسئولین گوشزد کردند. برای اولین بار این کارگران به دلیل تاخیر شش ماه حقوقشان روز سه شنبه ۱۱ اسفندماه مقابل ساختمان استانداری مرکزی تجمع کردند و از سوی مسئولان استانی وعده هایی برای رفع مشکلشان داده شد که این قول ها هنوز به صورت کامل عملیاتی نشده است و اعتراضات کارگران را به همراه دارد.

امید نا امید شده صنایع در پسابرجام درحالی که امید صنایع کشور به دوران پسابرجام بود اما سیاست گذاری های غلط و ناکارآمدی برجام در شکوفایی اقتصاد کشور خصوصا در بخش صنعت این روزها سایه سنگین رکود و تعطیلی را بر سر تولید کنندگان این عرصه انداخته است.

استان مرکزی به دلیل استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی بیشتر از استان های دیگر رکود اقتصادی را لمس کرده است به طوری که اثرات رکود و تعطیلی واحد های صنعتی در این استان سبب شده تا هر از چند گاهی شاهد تجمع های کارگری در مقابل استانداری باشیم. بیش از سه هزار واحد صنعتی استان مرکزی این روزها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم می کنند به طوری که هم اکنون در خوشبینانه ترین حالت این واحدها با ۴۰ درصد از ظرفیت خود مشغول تولید هستند.

به گفته کارشناسان، وزارت صنعت معدن و تجارت و ایمیدرو و معدن دولتی، شهرداری ها و و وزارت راه و شهرسازی و نیز بخش خصوصی از طریق خرید محصولات هپکو می توانند به این شرکت کمک کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.