نیویورک تایمز نوشت: با نزدیک شدن صحنه نمایش پوچ و فرومایه مبارزات انتخاباتی آمریکا به خط پایان، به جرات می توان گفت که این انتخابات یک برنده دارد و آن هم مسلمانان آمریکا هستند.

'مسلمانان' ؛ تنها برنده انتخابات آمریکا

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا ، ' وجاهت علی' که نیویورک تایمز او را مدیر خلاق آزمایشگاههای 'آفینیس لبز' از قطب های کارآفرینی و ابتکار در آمریکا معرفی کرد، در تفسیری برای این روزنامه افزود: ما مسلمانان با افتخار بر احقاق حقوقمان پا می فشاریم و تقاضایمان این است که با ما عادلانه و نه به عنوان یک ابزار سیاسی رفتار شود.
ما می توانیم با تیز کردن چشم ها و گوش هایمان، در خط مقدم دفاع در برابر 'داعش' بایستیم. ما هم آمریکایی هستیم و دشمنی با ما می تواند هزینه سیاسی سنگینی دربرداشته باشد.
اسلام هراسی شایع و همه گیر، الهام بخش مسلمانان شد تا بطور جدی با سیاست تعامل پیدا کنند. 
جامعه مسلمانان آمریکا یک گروه بزرگ از رای دهندگان نیست. این جامعه فقط حدود یک درصد از کل جمعیت آمریکا را تشکیل می دهد. اکثر مسلمانان در ایالت هایی همچون میشیگان، اوهایو، ویرجینیا و فلوریدا زندگی می کنند، که دارای رای دهندگانی متزلزل است و این جمعیت رای دهنده ظرفیت آن را دارد که تفاوتی اساسی در نتیجه انتخابات ایجاد کنند. 
اما این بار کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ظاهر شده است که می گوید، مسلمانان را هدف بازرسی سخت قرار خواهد داد.
موضوع گیری این نامزد انتخاباتی، احساسی بسیار ناخوشایند در مسلمانان ایجاد کرده است .
طبق گزارش یکی از گروههای وکلای مدافع مسلمان، جمعیت مسلمانانی که برای رای دادن ثبت نام کرده اند در مقایسه با سال 2012 بیشتر از 30 درصد افزایش داشته است .
دو هفته قبل 'هیلاری کلینتون' نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری، یک آگهی تبلیغاتی را در مبارزات انتخاباتیش به جریان انداخته است که ستاره اصلی آن 'خضر خان' مسلمان پاکستانی و پدر سروان نیروی زمینی ارتش آمریکاست که این نظامی در عراق کشته شد. 
خضرخان چند ماه قبل در یک سخنرانی در اجلاس کنوانسیون حزب دمکرات، در حالیکه نسخه پاره و فرسوده قانون اساسی آمریکا را در دست داشت، بشدت از مواضع ضد مسلمانان 'دونالد ترامپ' انتقاد کرد .
بسیاری از مردم آسیای شرقی تبار درون جامعه آمریکا، خضرخان را به ' عمو خضر' می شناسند .
خضر خان ترامپ را 'یک کاندیدای قلابی' خوانده است . 
خضرخان در باره این اظهارات تند و کوبنده اش گفته است 'حرف من این است و من میلیونها بار آن را تکرار کرده ام و این انتقاد ارزش آن را دارد و اگر شده میلیونها بار آن را بارها و بارها تکرار خواهیم کرد'.
او می گوید که بعد از سخنانش در اجلاس کمیته ملی دمکراتها، مورد تشویق بسیاری از مردم در سرتاسر آمریکا قرار گرفته است که این صحبتهای وی را 'یک وصیت نامه به نیت خیرخواهی برای آمریکا' دانسته اند.
و اما در مقام مقایسه می توان به جرأت اذعان کرد که در سال 2008 امکان نداشت یک مسلمان ستاره یک آگهی تبلیغاتی برای مبارزه انتخاباتی یکی از کاندیداها در نظر گرفته شود. 
در سال 2008، دو زن مسلمان که روسری به سر داشتند از نشستن پشت سر جایگاه مخصوص سخنرانی اوباما منع شدند .
این حرکت ننگین بدین خاطر انجام گرفت تا شائبه مسلمان بودن 'باراک اوباما' که در طول چهار سال دوران نخست کاری اش در مقام ریاست جمهوری بشدت مطرح بود , منتفی شود.
این شایعه را نامزد امروز جمهوریخواهان مشتاقانه دامن می زد.
' لیندا سرسور' مدیر اجرایی 'موسسه آمریکایی های عرب تبار' نیویورک هم در این باره معتقد است که امسال بیم و وحشت مسلمانان انگیزه و محرک اصلی بسیاری از آنان برای استقبال از انتخابات و رای دادن شده است. 
به گفته سرسور 'بسیاری از مسلمانان هم معتقدند اسلام ستیزی ما را تحریک می کند، قدرت سیاسیمان را در قالب اپوزیسیون بروز دهیم'.
طبق یک نظرسنجی مسلمانان آمریکا یک سری شئون از قبیل احقاق حقوق مدنی، آموزش و تحصیل، اقتصاد و نگرانیشان از بابت ارعاب دانشجویان مسلمان را به عنوان اهم موضوعات انتخاباتی برای خود ذکر کرده اند.
مسلمانان ریشه اصلی این استقبال کم نظیر هم کیشانشان را از انتخابات امسال، بنوعی ابراز خشم به نامزد جمهوریخواهان و گرایششان به دمکراتها می دانند.
حال به لطف مواضع ضد مسلمانان ترامپ، دمکراتها کار چندان دشواری برای جلب رای زنان مسلمان نخواهند داشت.
این مواضع ترامپ ناخودآگاه الهام بخش آن شد تا 'کمیته عمل سیاسی زنان مسلمان آمریکا' (American Muslim Women PAC) تاسیس شود. این اولین نهاد در نوع خود در آمریکاست.
نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که کلینتون ظاهرا 70 درصد آرای مسلمانان را به دست خواهد آورد.
با این حال نظر جمعی از مسلمان این است که کلینتون هم خیلی بهتر از ترامپ نیست و بر سر راه ایجاد تغییرات لازم بنیادین برای ارتقای سطح زندگی مسلمانان خواهد ایستاد.
البته بعضی از مسلمانان هم از ترامپ حمایت می کنند.
یک بازرگان در ویرجینیا به نام 'ساجد ترار' تشکلی در دفاع از ترامپ به راه انداخته است و حتی در اجلاس کنوانسیون جمهوریخواهان هم پشت درهای بسته نماز خواند، اما با هو کردن مردم روبرو شد.
اما جمع زیادی از مسلمانان آمریکا موافق نامزدهای حزب سوم هستند.
'وحید محمد' دانشجویی در نیویورک می گوید 'من می خواهم به 'جیل استاین' حزب سبز رای بدهم .
'خوروم وحید' وکیل دعاوی ساکن در فلوریدا و از بانیان راه اندازی یک گروه غیر انتفاعی به نام 'ظهور آمریکا ' (Emerge USA) که مسلمانان آمریکا را تشویق به تعامل سیاسی می کند، می گوید 'ثابت شده است که تغییر پایدار یک تحول تکاملی است، نه انقلابی'.
وی می افزاید 'این نیازمند یک تعامل پایدار و اعمال فشار برای به حرکت درآوردن کشتی غول پیکری است که به نام 'سیاست آمریکا' شناخته می شود'. هشت سال بعد از به قدرت رسیدن اولین رئیس جمهوری با ریشه مسلمان، سوسیالیست و کنیایی تبار، امروز ما شاهد آنیم که بعضی از مردم آشکارا مسلمانان را در آغوش می گیرند، تعصبات را کنار می گذارند و ما را به میز شامشان دعوت می کنند، اما مطلب مهمتر از این رفتارهای ترحم آمیز، آن است که ما داریم با هم حرف می زنیم، رای می دهیم و با هم مسابقه می دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.