قدس آنلاین/ مهدی حسینی: حسین شیخ الاسلام، «مشاور رئیس مجلس، نماینده خانه ملت و سفیر ایران در سوریه» بود و هم اکنون به عنوان یک دیپلمات شناخته شده پس از پایان مأموریت در مجلس با حکم محمد جواد ظریف، مشاور وزیر امور خارجه شد.

رابطه‌شان را از روی ذلت قطع کردند/آمریکا تمام مردم دنیا را چپاول می‌کند

او به همراه دانشجویان پیرو خط امام، در بازسازی و رمز گشایی از اسناد لانه جاسوسی آمریکا نقش پررنگی داشته است. معاونت سیاسی و قائم مقامی وزارت امور خارجه، سفیری جمهوری اسلامی ایران در سوریه، نمایندگی مردم تهران در در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بخشی از سمت‌های شیخ الاسلام بوده است. با توجه به فرارسیدن یوم الله ۱۳ آبان برآن شدیم که به سراغش برویم و از او پیرامون اهمیت تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان خط امام سوال کنیم. حسین شیخ الاسلام در این گفت و گو به سند مهم و جالبی اشاره می‌کند که در همان زمان بصراحت از رابطه بنی صدر با سازمان سیا پرده بر می‌دارد و حتی نسبت به دریافت مستقیم پول از آمریکایی‌ها تصریح می‌کند. وی در این گفت‌وگو به بیان خاطره‌ای از تسخیر لانه جاسوسی پرداخته که نشان دهنده طرح نفوذ آمریکایی‌ها در کشور بود.

 جناب آقای شیخ الاسلام با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، با توجه به فرا رسیدن یوم الله ۱۳ آبان نظر خود را به عنوان یکی از شاهدان عینی، پیرامون تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان که حضرت امام(ره) از آن به عنوان انقلاب دوم یاد کردند، بفرمایید.
ابتدا باید به وقایع و رویدادهایی که در ۱۳ آبان اتفاق افتاده است، اشاره کنم. در این روز سه رویداد مهم انجام شد. واقعه اول به سال ۴۳ برمی گردد در آن سال ما تبعید امام(ره) را داشتیم. انقاق دوم شهادت تعدادی از دانش‌آموزان توسط مأموران رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷ و سپس تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۸ انجام بود. به اعتقاد بنده ۱۳ آبان سال ۵۸ برای مردم ایران یک روز بزرگ است چرا که در این روز اولین سیلی از سوی دانشجویان ایرانی به گوش آمریکایی‌ها زده ‌شد.

 در خصوص حضور خود در لانه جاسوسی بیشتر توضیح می‌دهید؟ پس از ورود شما به سفارتخانه، آمریکایی‌ها چه عکس‌العملی نشان دادند؟
وقتی که بنده وارد لانه جاسوسی شدم، شرایط بسیار سنگینی حاکم بود، گروگان‌ها تحت فشار بودند و تسلیم نشده بودند و فکر می‌کردند که چند ساعتی بیشتر طول نمی‌کشد. از این رو به مقاومتشان ادامه می‌دادند.این را هم باید بگویم که اهمیت لانه جاسوسی برای بعد از اتفاق تسخیر آن است چراکه آن‌ها (آمریکایی ها) در این ماجرا کاملاً گرفتار شدند و با توجه به اینکه حمایت زیادی از جانب حضرت امام(ره) داشتیم، دست به چنین اقدامی زدیم.

 آقای شیخ الاسلام در تسخیر لانه جاسوسی چه اطلاعاتی از رفتار آمریکایی‌ها علیه ایران به دست آمد؟
توجه داشته باشید که آمریکایی‌ها سابقه بدی در میان ملت ایران داشتند، به عقب برگردید، متوجه خواهید شد. از کودتای ۲۸ مرداد گرفته تا ماجرای ملی شدن صنعت نفت و موارد خصومت آمیز دیگر از جمله اقدامات آمریکایی‌ها بود که علیه ملت ایران انجام داده بودند.

  در مورد اطلاعاتی که پیرامون خصومت‌های آمریکا علیه ایران پس از تسخیر لانه جاسوسی به دست آمده بیشتر توضیح می‌دهید؟
سوال شما را با این پرسش‌ها پاسخ می‌دهم آیا قبل از اشغال لانه جاسوسی رفتار آمریکا با ایران رفتار درستی بوده است؟ سؤال می‌کنیم، آیا با خود شاه رفتار درستی داشتند؟ آمریکایی‌ها چقدر نسبت به ایران و مردم آن جنایت کردند؟
آمریکا هیچ وقت رابطه خوبی با ایران نداشته است. آن‌ها همیشه برای ما شر بوده اند. به این نکته هم توجه داشته باشیم که آن‌ها امام را تبعید کردند، آن‌ها بودند که رابطه شان را از روی ذلت قطع کردند. از هر کسی محق تر برای اینکه بداند در لانه جاسوسی چه بوده، اول ملت ایران و بعد مردم آمریکا هستند.
 شما به خصومت و دشمنی آمریکا علیه ملت و انقلاب اسلامی اشاره کردید. از این منظر می‌توان به عملکرد کنونی آمریکا هم نگاه کرد. شما نه به عنوان دانشجوی پیرو خط امام بلکه به عنوان یک دیپلمات باتجربه آیا فکر می‌کنید رفتار و منش آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر کرده است؟
در آمریکا چیزی نسبت به ما عوض نشده است. از این رو ما به حرف حضرت امام(ره) پی می‌بریم که فرموده بودند: «رابطه ما با آمریکا مانند رابطه گرگ با میش است». براین اساس آمریکا تغییری نکرده است.

  درباره رویکرد و سیاست کنونی آمریکا علیه ایران بیشتر توضیح می‌دهید؟
درگیری با آمریکا یک درگیری ساده نیست آن هم به این دلیل که مکتب ما با آن‌ها در تناقض است. اساس آمریکا بر ظلم و جنایت است. براین اساس این ساختار تغییر نمی‌کند. آمریکا تمام مردم دنیا را چپاول می‌کند. فقط کافی است به جنایت هایی که در منطقه انجام می‌شود، دقت کنید. جنایت‌های امریکایی‌ها در غزه، قدس، یمن و عراق و ساختن گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده نشانه چیست؟
نشانه این است که آن‌ها در مقابل خود یک نیروی قوی می‌بینند که آن نیرو بر خداوند و ملت خود تکیه کرده است. یک ساختار جدید برای استقلال و آزادی و پیشبرد ساختار حکومتی بر مبنای خواست ملت‌ها ارایه کرده است.

 آقای شیخ‌الاسلام پیش از این گفته بودید، مسؤولیت شما در تسخیر لانه جاسوسی ارتباط با گروگان‌ها و خواندن اسناد بود. از تسخیر لانه جاسوسی و یا اسنادی که به دست شما رسیده بود، خاطره ای برای بازگو کردن دارید؟
بله، همین طور است. مسؤولیت من ارتباط با گروگان‌ها و خواندن اسناد بود. من در اسناد سیا جالب ترین را سندهای بنی صدر می‌دانم. آمریکایی‌ها در آن مقطع فهمیده بودند که مشکلشان عدم ارتباط با امام(ره) و اطرافیان ایشان بود بنابراین وقتی امام(ره) پاریس تشریف داشتند، سیا تصمیم می‌گیرد که باید بین اطرافیان امام(ره) گزینه‌ای داشته باشد تا بتواند از او اطلاعات دریافت کند. روی همه افراد مطالعه می‌کند و در نهایت به این نتیجه می‌رسد که بنی صدر اهل این کار است و می‌شود با او تماس گرفت و کار کرد. ضمن اینکه رابط بنی صدر با سیا چند بار به تهران آمده بود و درآخرین اسنادی که در این زمینه پیدا شد، آمده بود: «من به او پول دادم، اما از او چیزی نخواستم، فکر می‌کنم او فهمید معنی این کار چیست؟ »
هدف از بیان این مطلب آن بود که بگویم آن‌ها این گونه با بنی صدر کار می‌کردند بنابراین آدمی که می‌خواست رئیس جمهور ایران شود، از یک آمریکایی پول می‌گرفته. ما وقتی توانستیم اولین سند را درست کنیم، خیلی خوشحال شدیم.

 نقل این مطلب نشان می‌دهد «نفوذ آمریکا از ابتدای پیروزی، علیه ساختار سیاسی ایران طراحی شده بود» بنابراین شما در آن مقطع سند مهمی به دست آورده بودید، درست است؟
بله، همین طور است. سند مهمی بود. یک نفر رئیس جمهور می‌شود و بتوانید با او رابطه اطلاعاتی داشته باشید، به او پول داده باشید و به عبارتی او مُهره آن‌ها باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.