۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 471501

گزارشی از سفر معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت به کرمان

سخنگوی دولت : ما عامل اتکای بیرونی نداریم لذا باید یکدیگر را دریابیم و تعاون مناسبی داشته باشیم.

قدس آنلاین - کرمان : معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به منظور بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان زرند، وارد کرمان شد

گزارشی از سفر معاون رئیس جمهور و سخنگوی دولت به کرمان

محمدباقر نوبخت در سحرگاه پنجشنبه به نمایندگی از رئیس جمهور و به منظور بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان زرند، وارد استان شد.

وی در بدو ورود به استان, در فرودگاه بین المللی کرمان مورد استقبال استاندار کرمان و جمعی از مسئولین استان قرار گرفت.

بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان زرند، سرکشی از کمپ های امدادی جمعیت هلال احمر، شرکت در راهپیمائی ۱۳ آبان و حضور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی و گفتگوی دولت با بخش خصوصی از اهم برنامه های سفر یکروزه سخنگوی دولت به استان کرمان می باشد.

اولین دیدارمحمدباقر نوبخت روز پنجشنبه با آیت الله سید یحیی جعفری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان بود

سخنگوی دولت در این دیدارگفت: ما عامل اتکای بیرونی نداریم لذا باید یکدیگر را دریابیم و تعاون مناسبی داشته باشیم.

وی اظهار کرد: برخی کشورهای اسلامی نیز حتی اگر پای منافعشان پیش بیاید با ما بد عهدی می کنند و منافع خودشان را مقدم می دانند.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت روزهای سختی امور را به پیش می برد و اگر تناسبی بین اختیارات و مسئولیت ها و امکانات و توقعات تعریف شود، آن وقت می شود منصفانه قضاوت کرد.

نوبخت افزود: برخی دنبال این هستند که برجام چه کرده است، ما باید قبول کنیم که دنیا در برابر ما ایستاده و هیچ گاه ما به عهد آمریکا و نه هیچ کشور دیگری متکی و مطمئن نبوده ایم.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از تحریم هایی که دوباره شکل گرفت ارتباطی به هسته ای ندارد گفت: مشکلات و تحریم های هسته ای برطرف شد اما دشمن از قبل هم تحریم هایی داشت و در برجام هم قرار نبود این تحریم ها برداشته شود.

نوبخت افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی هم اشاره فرمودند: این مذاکره و روابط ما صرفا در رابطه با برجام است.

معاون رئیس جمهوری همچنین به تعامل موجود در استان کرمان اشاره کرد و گفت: تلاش بر این خواهد بود همانطور که در اقتصاد مقاومتی این استان موفق بوده باید سایر استان ها از فضای تعاملی این استان نیز الگوبرداری کنند.

وی اظهار کرد: نمایندگان استان در راستای تعامل و همکاری با دولت عمل می کنند و استاندار کرمان نیز نوآوری هایی را در مسائل اقتصاد مقاومتی ارائه کرده اند.

نوبخت افزود: استاندار کرمان افکار توسعه گرایانه ای را برای استان کرمان دنبال می کند.

وی همچنین سلام و پیام رئیس جمهوری و هیات وزیران را به مسئولان استان کرمان ابلاغ کرد.

بعد از این دیدارمحمد باقر نوبخت به اتفاق استاندارودیگر مسؤولان استان کرمان به شهر زرند سفرکرد و از کمپهای هلال احمر بازدید نمود.

در حاشیه بازدید از کمپ هلال احمر زرند در جمع خبرنگاران افزود: تصمیمات نهایی برای کمک به زلزله زدگان این شهرستان در ستاد مدیریت بحران زرند اتخاذ شده و اطلاع رسانی می شود.

وی ادامه داد: در واحدهای مسکونی که امکان برپایی چادر در حیاط آنها وجود داشته چادرها برپا شده و تاکنون در این راستا ۱۳۰۰ چادر به مردم شهرستان زرند واگذار شده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: کمپی از سوی نهادهای دست اندرکار در شهرستان زرند راه اندازی شده تا واحدهایی که امکان برپایی چادر را در کنار واحد مسکونی خود ندارند در این کمپ مستقر شوند.

وی تصریح کرد: اقدام اساسی برای مقابله با حوادث غیرمترقبه این است که خود را در برابر این حوادث در آینده ایمن کنیم.

وی گفت: طرحی از سوی استاندار کرمان برای ایجاد واحدهای امن با اعطای تسهیلات ارزان قیمت برای ۷۵۰۰ واحد مسکونی به تفکیک پنج هزار واحد شهری و ۲ هزار واحد روستایی ارائه شده است.

نوبخت اظهار کرد: بر اساس تدبیر استاندار کرمان مقرر شد کمپ دائمی مسکونی و اداری برای استقرار چادرهای امدادی در حوادث غیرمترقبه از سوی استانداری طراحی شود.

وی تاکید کرد: اعطای تسهیلات بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی باید به شکلی باشد که واحدهای غیراصولی از بین بروند.

معاون رئیس جمهورسپس از اورژانس زرند، انبار و کمپ های هلال احمر و یک واحد انتظامی شهرستان زرند بازدید کرد.

در ادامه رئیس سازمان برنامه و بودجه سپس درجلسه شورای مدیریت بحران استان کرمان در شهرستان زرند شرکت کردوگفت:سرعت عمل مدیران برای ایجاد آرامش مردم زرند شایسته تقدیر است

محمد باقر نوبخت افزود: وقوع زلزله های متعدد در زرند موجب نگرانی رئیس جمهور و اعضای هیات دولت شد و با وقوع پس لرزه های بعدی این موضوع به صورت ویژه تری مورد توجه قرار گرفت.

وی عنوان کرد: با عنایت به تجربه ای که در بین مدیران استان کرمان وجود داشته، اطمینان قلبی در تهران داشته ایم و می دانستیم که نخواهند گذاشت مردم دچار مشکل و سختی شوند.

نوبخت تاکید کرد: در اولین فرصت در شهرستان زرند حضور یافته و از اماکن و ابنیه خسارت دیده بازدید کرده و از نظرات مردم نیز آگاه شده و گستردگی و عمق این مشکل را دریافت کردم.

وی عنوان کرد: در مرحله اول چنین حوادثی ارائه چادر به خانواده ها بوده است که تاکنون ۱۴۵۰ تخته چادر به مردم داده شده و امید بخش است که تا فردا همه مردم نیازمند به چادر، این چادرها را دریافت کنند.

نوبخت ادامه داد: مشکلاتی نیز در اماکن عمومی زرند از جمله بیمارستان ها، مدارس ودادگستری وجود دارد که لازم است سریعا واحدهای جایگزین از جمله بیمارستان جایگزین را راه اندازی کنیم.

وی افزود: همه تسهیلات با اولویت به بیمارستان جدید سینا اختصاص می یابد تا در اسرع وقت و حداکثر تا اریبهشت ماه سال آینده به بهره برداری برسد.

وی از استاندار کرمان برای تجهیز کادر مدیریتی این استان تقدیر کرد و گفت: ایشان اطمینان خاطر را برای دولت فراهم کرده اند و همانگونه که در مباحث توسعه و اقتصاد مقاومتی کرمان توانسته توجه ویژه ای را جلب کرده و الگویی برای سایر استان ها باشد، این اقدامات نیز به همین گونه انجام شده است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: مردم ولائی این شهر با وجود این مصائب آرمان های انقلاب را دنبال می کنند و حضور در ۱۳ آبان را داشته اند که این موضوع را تقدیس می کنم و بی شک حضور روحانیون در این زمینه بسیار موثر بوده است.

وی از نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی به عنوان فردی پرتلاش یاد کرد و گفت: نیروهای نظامی، انتظامی، بنیاد مسکن و هلال احمر نیز تلاش بسیار خوبی را در شهرستان زرند داشته اند که قابل تقدیر است.

معاون رئیس جمهوری از اقدامات علمی و فنی فرماندار زرند نیز تقدیر کرد و گفت: اقدامات موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز شایسته تقدیر است و از این نهاد می خواهیم که گزارش علمی خود را به ما ارائه کنند.

نوبخت گفت: برای بهسازی واحدهای تجاری نیز پیشنهاداتی ارائه شده تا به سهولت بتوانیم مکان های امن تجاری و مسکونی را ایجاد کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: در آینده نزدیک به شهرستان زرند برمی گردم و از رئیس سازمان برنامه و بودجه استان می خواهم که روزانه این موضوعات را بررسی کرده و گزارش دهند.

وی گفت: هر جا مانعی ایجاد شد مدیران استانی باید به تهران مراجعه کنند تا برای حل این مشکلات اقدام لازم انجام شود زیرا با تشکیل این ستاد مردم امیدوار شده اند و باید این امید را مستمر نگه داریم.

جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان مصوباتیداشت که جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان به تشریح آن پرداخت و گفت : با توجه به توزیع چادر امانی در شهرستان زرند، تا فرداچادر به همه واحدهای شهری و تا دوشنبه به همه واحدهای روستایی آسیب دیده ارائه می شود.

ابوالقاسم سیف الهی کرمان افزود: با عنایت به احداث اردوگاه موقت در زرند، باید اقدامات گرمایشی توسط هلال حمر انجام و تکمیل شود.

وی اظهار کرد: براساس مصوبات این سفر، مسکن امن برای ۲۵۰۰ واحد روستایی و پنج هزار واحد شهری و نیز برای  ۲۵۰۰ واحد شهری و روستایی کوهبنان اختصاص می یابد.

معاون استاندار کرمان بیان کرد: با توجه به ضرورت و فوریت اورژانس شهرستان و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن  در اسرع در این راستا اقدام می شود.

وی گفت: با توجه به آسیب دیدن اماکن اداری، مذهبی عمومی و شهری اعتبار لازم برای نوسازی و مرمت این واحدها اختصاص می یابد.

سیف الهی افزود: اعتبار لازم برای احداث پاسگاه های انتظامی، زندان و مدارس نیز تامین می شود.

وی مصوب شدن ایجاد سکوهای اضطراری در کمپ زرند را  نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: در این نشست مصوب شده که ۵۰ درصد هزینه های عوارض مسکونی و تجاری به شهرداری زرند اختصاص یابد تا در دریافت پروانه برای واحدهای جدید رایگان باشد.

جانشین مدیریت بحران استان کرمان عنوان کرد: در این سفر همچنین مصوب شده که با هماهنگی فرمانداری و دادستان زرند نسبت به تخریب واحدهای قدیمی که تسهیلات نوسازی را دریافت کرده و واحد جدید را احداث کرده اند اما واحد قدیمی خود را تخریب نکرده اند نیز اقدام شود.

وی گفت: همچنین مقرر شده که با کارشناسی معاون عمرانی و جمع بندی اعتبارات مورد نیاز و اثر زلزله را ظرف سه روز کارشناسی کرده و مراتب به سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام شود.

سیف الهی افزود: همچنین مصوب شده که سقف تنخواه به استاندار کرمان اعلام شود تا در زمان حوادث این چنین مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین قرار شد موارد زیرساختی آب و برق نیز با توجه به فرسوده بودن شبکه های آنها  مورد بررسی قرار گیرد و خسارت وارده بررسی شود و گزارش لازم از سوی کارشناس تنظیم و ارسال و تامین اعتبار شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.