«ریچارد دالتون» سفیر سابق انگلیس در تهران ضمن بعید دانستن احتمال نقض برجام از سوی جانشین 'باراک اوباما' رییس جمهوری آمریکا، گفت برای حل موانع تعاملات بانکی با ایران بایستی حسن نیت ها و حمایت های ابراز شده از سوی مقامات به عمل تبدیل شود.

نقض برجام از سوی جانشین اوباما بعید است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، ریچارد دالتون عضو ارشد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: روابط تجاری میان لندن و تهران، از بعد از توافق هسته ای وین رشد قابل قبول اما روند آهسته ای را طی کرده است. 
وی که از سال 2002 تا 2006 میلادی سفیر انگلیس در تهران بود، افزود: متاسفانه در دوران تحریم، روابط تجاری ما با ایران حتی نسبت به رقبایمان پس رفت کرد و به همین دلیل بایستی کارهای زیادی از سوی دولت، افراد و شرکت ها برای جبران صورت گیرد. با این حال خرسندم که اعلام کنم این فعالیت ها از هم اکنون آغاز شده و نتایج اش ظهور کرده است. 
این عضو ارشد اتاق بازرگانی انگلیس و ایران، تصریح کرد: برای تغییر افکار عمومی در رابطه با تعاملات بانکی و مالی میان موسسات ایرانی و بانک های بین المللی بایستی تلاش های بزرگی ظرف چند ماه آینده صورت گیرد.
دالتون ادامه داد: این مساله اکنون به خوبی شناخته شده و جا افتاده است؛ حسن نیت ها و حمایت ها از «حرکت رو به جلو» ابراز شده است اما نیاز است که آنها به عمل تبدیل شود. 
سفیر سابق انگلیس در تهران بیان داشت: شرکت های انگلیسی در حال حاضر به بانک های کوچک تری که عملیات مالی و دریافت پول در ازاء فروش محصول به ایران را صورت دهند، دسترسی ندارند و ما امیدواریم که هرچه سریع تر این مشکلات مرتفع گردد.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه بااینکه دولت انگلیس چه تلاش‌هایی را برای رفع موانع بانکی صورت داده است، گفت: بسیاری از اصلاحاتی که در دستورالعمل‌های وزارت دارایی آمریکا منعکس شده مرهون تلاش‌های انگلیس و شرکای اروپایی‌اش است. 
دالتون ادامه داد: ثانیا، با سپری شدن دوره ای که در جریان آن دولت انگلیس درگیر عواقب همه پرسی اتحادیه اروپا بود و بایستی ساختار دولت را در امور تجارت و روابط خارجی بازتعریف می کرد، من اطمینان دارم اظهاراتی که اخیرا از سوی دکتر لیام فاکس وزیر تجارت بین الملل در خصوص لزوم گسترش روابط با ایران مطرح شد، به عمل تبدیل خواهد شد. 
«لیام فاکس» وزیر تجارت بین الملل انگلیس چهارشنبه گذشته در سخنانی در لندن، با بیان اینکه تهران به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است، بیان داشت: حل موانع تعاملات بانکی با ایران در اولویت کاری دولت انگلیس قرار دارد.
ریچارد دالتون در ادامه این گفت وگو از سفر یک هیات تجاری از بخش معادن انگلیس به ایران در ماه آینده میلادی خبر داد. 
وی در همین حال گفت: در خصوص سفر در سطح وزیر اطلاع خاصی ندارم؛ اما فیلیپ هاموند وزیر دارایی پرونده ایران را به خوبی می شناسد و من بر این باور هستم که او به هر طریق ممکن به این مساله کمک خواهد کرد. 
سفیر سابق انگلیس در تهران گفت: البته هاموند در حال حاضر به شدت مشغول آماده سازی گزارش بودجه است؛ اما ممکن است اواخر امسال و یا اوایل سال آینده بحث سفر وزیر دارایی انگلیس به ایران دوباره احیا شود. 
وی در بخش دیگری از سخنان خود، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و تاثیرات آن بر روابط خارجی و تجاری با ایران را «بی تاثیر» توصیف کرد.
دالتون با این حال، حل و فصل موانع دسترسی ایران به بازار اقتصاد جهانی و افزایش روابط تجاری میان انگلیس و ایران را آزمایشی دشوار برای آنهایی که بر خلاف وی طرفدار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند، دانست.
وی گفت: آنها (طرفداران برگزیت) ادعا می کنند که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب می شود که این کشور به عنوان یک قدرت تجاری بین المللی، عملکرد بهتری داشته باشد، اما ما آنها را پاسخگو قرار می دهیم تا نه تنها با اقتصادهای بزرگ مانند چین و هند معامله کنند بلکه با اقتصاد بزرگی نظیر ایران روابط تجاری را گسترش دهند. 
این سیاستمدار انگلیسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با احتمال نقض برجام از سوی جانشین اوباما گفت: متاسفانه در ذهن افکار عمومی در آمریکا به ویژه اعضاء کنگره یک رابطه ای میان سیاست های خارجی ایران و اینکه آیا بایستی اقدامات بیشتری در خصوص ایجاد تسهیلات برای دسترسی ایران به بازار بین المللی فراهم شود، وجود دارد.
وی بیان داشت: همه ما می دانیم که آمریکا به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده است، اما برای اینکه ایران بتواند از توافق هسته ای بهره حداکثری ببرد بایستی گام های بیشتری برداشته شود و ایران بایستی در رابطه با حل مسالمت آمیز مسائل باقی مانده در منطقه به صورت موردی ابراز تمایل کند. 
دالتون گفت: همانطور که گفتم، هیچ رابطه ای میان برجام و این مشکلات وجود ندارد اما به طور مثال مساله حبس اتباع دو تابعیتی در ذهن افرادی که بایستی متقاعد شوند حرکتی اقتصادی به نفع ایران صورت دهند، حک شده است.
سفیر سابق انگلیس در پاسخ به این سئوال که چنانچه جانشین اوباما توافق هسته ای را نقض کند، انگلیس چه موضعی اتخاذ خواهد کرد گفت: به نظر من خیلی بعید است که رئیس جمهور آتی آمریکا از اجرای برجام عقب نشینی کند.
ریچارد دالتون تصریح کرد: جانشین اوباما اگر چنین کاری را صورت دهد و سیاست تغییر و یا اصلاح برجام را پیش بگیرد به صورت جدی با مخالفت انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین، قدرت هایی که آمریکا در ارتباط با موضوعات بین المللی با آنها همکاری می کند مواجه خواهد شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.