قدس آنلاین/ آرش خلیل‌خانه: بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها با شعار «شفافیت، صداقت» ظهر دیروز در مصلای بزرگ تهران برای بازدید عموم گشایش یافت، اما افتتاح رسمی آن صبح امروز با حضور رئیس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسؤولان فرهنگی و اصحاب رسانه صورت می‌گیرد.

بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات گشایش یافت /  رسانه‌های مکتوب کماکان جایگاه ویژه خود را به عنوان منبع مطمئن و قابل‌تصدیق اخبار حفظ کرده‌اند

نمایشگاه مطبوعات میعادگاه اهالی فرهنگ و رسانه با مردم و مسؤولان برای تعامل رو در رو  و ایجاد پیوندهایی قوی‌تر در فضایی متفاوت و آیینه وار است.
محیطی که دیوارهای آجری و ساختمان رسانه‌ها و بعد مسافت و فاصله مکانی از آن حذف شده و اهالی فرهنگ و رسانه چهره‌به‌چهره با مخاطبان خود و مردمی که اخبار و تولیدات محتوایی آن‌ها را دنبال می‌کنند و احیاناً نقد و نظری هم بر آن‌ها دارند هم‌کلام شده و خود را به مخاطبان عرضه می‌کنند و بازتاب‌های عملکرد خود را از نزدیک و ملموس‌تر از همه‌سال دریافت خواهند کرد؛ فرصتی طلایی که سالی یک‌بار دست می‌دهد.
گردهمایی رسانه‌های کشور همچنین نمایان‌گر ابعاد قدرت فرهنگی و رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان ابزار و ماشین تبلیغاتی و لبه پروپاکاندا و در مقاطع حساس دفاع و حتی جنگ رسانه‌ای دربرابر هجمه‌های دایمی دشمنان کشور و نظام سلطه و نوچه‌های منطقه‌ای اوست و نشان‌دادن ابعاد مختلف توانمندی این لشکر فرهنگی و رسانه‌ای و معرفی و پویانمایی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ امری که مقدم بر همه کارکردها، نیازمند تعامل داخلی میان مردم و جامعه با مطبوعات و رسانه‌های کشور است.
خوشبختانه نمایشگاه مطبوعات هرساله با رشد چشمگیر حضور رسانه‌ها، پیوستن جراید و رسانه‌های جدید، حضور و توجه ویژه رسانه‌های خارجی که در جمهوری اسلامی ایران دارای نمایندگی‌ هستند و این رویداد فرهنگی را نظاره و اخبار آن را به جهان مخابره می‌کنند، و استقبال هرساله مردم به‌طور مستمر رو به جلو حرکت کرده و با وجود فراز و فرودهای مقطعی، برونداد قابل‌اتکا و راضی‌کننده‌ای را داشته است.
نمایشگاه امسال نیز به‌گفته معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد با رشد ۳۰ درصدی تقاضا از سوی رسانه‌های کشور روبه‌رو بوده‌است. این موضوع به‌ویژه در شرایطی که به باور برخی از کارشناسان و اهل فن با رشد شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مجازی و ارتباطات اینترنتی که با سرعت بیشتر و حجم عظیمی از اطلاعات و اخبار مردم را زیر بمباران خبری و اطلاعاتی می‌گیرند، موجب شده رسانه‌های رسمی و خاصه نشریات مکتوب و روزنامه‌ها با تهدیدهای جدی برای جلب مخاطب روبه‌رو باشند، بیان‌گر آن است که رسانه‌های مکتوب کماکان جایگاه ویژه خود را به عنوان منبع مطمئن و قابل‌تصدیق اخبار حفظ کرده‌اند.

 ۸۰۰ رسانه منتظر شما هستند
در نمایشگاه مطبوعات امسال  ۸۰۰ رسانه کشوری، استانی و محلی در بخش‌های مختلف از جمله دین و اندیشه، سیاسی و اقتصادی، خانوادگی، رسانه‌های مکتوب و رسانه‌های مجازی حضور پیدا کرده‌اند.
در طول نمایشگاه مطبوعات هم نشست‌های حرفه‌ای و تخصصی و ارتباط با موضوع رسانه‌ها برگزار می‌شود که البته بخش قابل‌توجهی از این نشست‌ها را، خود رسانه‌ها عهده‌دار شده‌اند.

 شعار ما، مطالبه شما
به‌نظر می‌رسد انتخاب شعار امسال نمایشگاه مطبوعات نیز به فراخور حال و هوای این روزهای رسانه‌های کشور و مطالبات افکار عمومی برای حل ریشه‌ای معضلاتی که در سال‌های اخیر ابعاد بیشتری از آن نمایان می‌شود؛ یعنی موضوع مقابله با فساد بر دو محور صداقت و شفافیت متمرکز شده است.
از همین‌رو است که معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم با بیان اینکه این شعار در تداوم و تکمیل شعارهای نمایشگاه مطبوعات در دوره‌های قبل انتخاب شده است، گفت: ما به‌عنوان اصحاب رسانه باید طالب شفافیت از سوی دولت باشیم. هر میزان شفافیت افزایش پیدا کند، راه و روش مبارزه بنیادین با فساد، گشوده‌تر می‌شود. ضمن اینکه این مسأله به توسعه مردم‌سالاری و ایفای حقوق شهروندی در جامعه کمک می‌کند.
حسین انتظامی افزود: این مطالبه از سوی رسانه‌ها و مردم همچنین هزینه نظارت‌ها را کاهش می‌دهد و از رسانه‌ها انتظار می‌رود با مدنظر قرار دادن اخلاق حرفه‌ای، نسبت به پی‌گیری حقوق مردم و بهره‌گیری از شفافیت، رفتاری صادقانه داشته باشند.
نمایشگاه مطبوعات امسال برای اهل سیاست و مسؤولان دولتی و کشوری هم از اهمیت و جایگاه ویژه‌ و مهمی برخوردار خواهد بود و احتمالاً شاهد حضور طیف گسترده‌تری از این چهره‌ها در نمایشگاه امسال خواهیم بود.به هرحال با توجه به درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و اینکه دولت در چندماه پایانی عمر خود به‌سر می‌برد، نمایشگاه مطبوعات می‌تواند عرصه مناسبی برای حضور چهره‌های سیاسی و حزبی و جریان‌های مختلف کشور به‌منظور طرح آرا و دیدگاه‌های خود و گرم‌کردن تنور سیاسی کشور در آستانه این اتفاق مهم و پیش‌رو باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.